Kunskapens källa

Har  tänkt på detta ett bra tag men inte skrivit om det då jag inte vill missuppfattas eller trampa någon på tårna. Nu gör jag det ändå.

Alla duktiga ekologiska hudterapeuter i Sverige gör ett jättebra jobb och är superduktiga. Däremot ser jag det som probematiskt att kommer från samma skola där det i princip är en person som undervisar i det ”ekologiska” som jag har förstått det, rätta mig gärna om jag har fel. Det innebär ju att den kunskap som sprids i vårt lilla land via salonger och Internet, flera ekologiska hudterapueter bloggar, egentligen domineras av denna källa. Det är aldrig bra hur kompetent källan än är. Jag själv har influerats mycket av dessa duktiga hudterapeuter.

Vi är ett litet land utan skönhetssalongskultur i stil med andra länder, det är dyrt att köpa tjänster. Kanske finns det idag inte efterfrågan efter fler utbildningar av den här karaktären. Förmodligen är det bara en tidsfråga innan fler skolor inrättar liknande utbildningar då intresset naturliga och ekologiska alternativ växer. Hoppas det i alla fall. 

Själv är jag lekman och gör inget annat än att förmedla andras kunskap och teorier. Det jag kan bidra med är en intresserad amatörs synsätt med en ifrågasättande inställning till det mesta. Jag vill alltid själv utvärdera, testa och i möjligaste mån läsa på själv. Vet inte om ni märkt att jag är väldigt försiktig med att beskriva hur saker fungerar, vad som är dåligt eller bra ur ett teoretiska perspektiv eller ge tvärsäkra fakta. Försöker mer att återge vad jag läst och upplevt utan att dra långtgående slutsatser om orsak och verkan.

Kosmetik-industrin är inom både den konventionella och naturkosmetiska världen full av halvsanningar, osanningar och brist på kunskap. Vi har väl alla blivit lovade guld och gröna skogar av en viss produkt och hört de mest fantasifulla teorier om hur olika produkter fungerar. Vet ni vad jag menar? Det enda jag litar på är mina egna och andras faktiska erfarenheter.

Återigen, ingen kritik mot all duktiga ekologiska hudterapeuter eller deras lärare. Ni gör ett kanonjobb! Jag efterlyser bara flera initierade professionella röster!

Vad tycker ni?

6 comments
  1. Sofie said:

    Jag håller helt med dig! Jag har börjat ifrågasätta min egen tro på ekologiska och naturliga produkter, speciellt efter att ha läst boken Badskumt. Då inte bara ickenaturliga produkter ifrågasätts utan även de naturliga produkterna på marknaden. En intressant diskussion som tål att tänkas på!

  2. Bra skrivet! Jag har ganska nyligen börjat intressera mig för ekologisk skönhet, något som kom i samband med en klimatångest… Det är alltså bara en del i projektet att försöka leva mer hållbart. Jag har dessutom problemhy och insåg att jag kanske kan slå två flugor… MEN: Jag blir lite chockad över att det är en sådan MARKNAD. Det är ju självklart bra med ett alternativ och bra att det finns ekologiska produkter, men precis som den konventionella skönhetsmarknaden så dras man ju med och vet varken ut eller in. Istället för att bara köpa ett par vegetabiliska oljor och åtminstone testa det först kommer jag på mig själv med att tänka att jag nog behöver både det ena och det andra… Alltifrån krämer till kosttillskott. (Hej konsumtion!) När jag sedan stannar upp och funderar över vad som verkligen funkar eller om det faktiskt är nyttigt att vräka i sig kalk upplever jag, precis som du skriver, att det är väldigt likriktat när jag försöker hitta olika åsikter. Jag upplever också att det ofta är sammankopplat med en naturromantik som jag är lite främmande inför. De ekologiska skönhetsteorierna står i princip oemotsagda inom sin egen genre. Jag vill också ha giftfria alternativ, men precis som du efterlyser jag fler röster!

  3. Katta said:

    Nu måste jag flika in här! Jag är snart färdig utbildad ekologisk hudvårdsterapeut, med Lena Losciale som utbildare. Hon är en mycket kompetent lärare, med flera år inom den sk ‘naturliga’ skönhetsbranchen, aromaterapins och den nordiska florans och botanikens värld. Och tyvärr är det så att hon är en av få som axlar denna stora roll, som det innebär att utbilda oss hudvårdsterapeuter. Lena lever som hon lär och är emot denna konsumtionshets och detta eviga missbruk av ord som ‘ekoligisk’ och ‘naturlig’ . Hon lär ut botanisk skönhet och hur man kan använda naturens gåvor som källa till hälsa och skönhet och alltid alltid med allra högsta respekt till Naturen! Produkter och råvaror är två skilda saker. Vi använder oss enbart av vitalvaror och råvaror och får lära oss göra egna skönhetsmedel som är i enighet med miljö, hälsa och gjorda utifrån användarens behov!
    Sen har vi, jag iallafall en egen åsikt och ett kritiskt tänkande Och kan ta egna beslut om vad som jag vill ta vidare till min omgivning. Sen är mångfald alltid bra, fram med fler starka kvinnor som kan föra denna livsstil vidare, för miljön och för hälsans skull!

  4. Estelle said:

    Jag har ”stört” mig på det här länge och önskar absolut att det kommer fler skolor/lärare inom den ekologiska/naturliga skönhetsvården snart.
    Jag har förtsått att väldigt många tycker att Lena Losciale är en väldigt duktig omtyckt lärare, vilket ju är jättebra, men det behövs fler med andra synsätt ändå.

  5. Precis som du säger vi har tyvärr inte samma salongskultur som i många andra europeiska länder, sen måste man också tänka in att Sverige ligger väldigt krasst ca 20 år efter Tyskland inom naturkosmetik och dess tillväxt och framfart överhuvudtaget, därför finns det så extremt liten efterfrågan på just ekologiska utbildningar i detta lilla land. Som Katta skriver så ska Lena ha en stor eloge för det fina arbete hon gör, jag uppskattade henne jättemycket som lärare och fått mycket fin kunskap med mig i bagaget. Sen måste man i slutändan tänka med eget huvud också, det gäller alla hudterapeuter, och arbeta med det synsätt på hudvård som bäst stämmer överens med ens eget. Något som är så viktigt för alla hudterapeuter genom hela livet är vidareutbildningar, det bygger på och breddar ens kunskaper och ger en olika synvinklar på saker och ting. Ta min utbildning till Dr.Hauschka terapeut t.ex, den kan jag säga lär ut ett synsätt på hudvård som är helt tvärt emot vad man lär sig hos Lena, men ändå tycker jag att hennes metod också fungerar🙂

    Åre Spa school har också en hudterapeututbildning, där använder de enbart Maria Åkerberg och i Skåne finns också en ettårig ekologisk utbildning på Komplementärmedicinska högskolan. Så nog finns det alternativ😉 Kan man tyska finns största skolan i Europa, Academia Balance, håller ju tyvärr bara till i Tyskland och Schweiz… http://www.academia-balance.de/ Där skulle jag gärna gå på kurs🙂

  6. Hej, härligt med diskussioner.🙂 jag håller just på att se över vilken utbildning till hudterapeut jag ska välja. Är det någon med erfarenhet av de ovannämnda skolorna så skulle jag vara mycket tacksam om ni ville dela med er, tack på förhand!

Kommentera

