Lägg locket på!

När jag förra hösten skrev om hela örter fick jag tips om att man alltid skall ha lock när teet drar och svalnar, annars försvinner vissa flyktiga ämnen. Det är väl inte konstigare än att man skall koka grönsaker med locket på för att bevara så mycket näring som möjligt. Läs mer här.

Har ända sedan dess velat ha en kopp med inbyggt ”filter” och lock som inte är för dyr. Därför har jag nu klickat hem koppen på bilden.

Den tog slut direkt när den kom in på iHerb. förmodligen för att de hade introduktionspris på strax under $3. Nu kan man köpa den för $1.95 om man också köper ett te från Just a Leaf Tea. Annars kostar den $6.95. Ganska bra deal om ni frågar mig även om teerna är i dyraste laget, å andra sidan USDA-märkta. Hoppas att den är lika bra som den ser ut.

Förresten var detta på gränsen till en för klämkäck rubrik igen.

4 comments
  1. Rana said:

    Åh jag har denna kopp Ingrid!
    Fick hem den förra veckan och har använt den 4-5 gr om dagen i 1 vecka nu (ja jag är te-narkoman :p)

    Jag är ganska nöjd med koppen, den känns inte ömtålig, är lika stor som en stor kaffekopp.
    Filtret fungerar jätte bra, det är så skönt att slippa plast/metall filter ^,^.

    Men jag har haft några småproblem med filtret, om filtret är fylld med lösteet/blad så blockeras vatten flödet in till koppen eftersom filterhålen är jätte täta och små och man lyckas bara fylla halva koppen:/

    Men jag har kommit på en lösning,
    det bästa är att hälla i det kokta vattnet så det når till halva. Sedan lägga in det ”tomma” filtret, och fylla på resten av vattnet, och sedan när hela koppen är full så lägger man löste i filtret och lägger locket på ^,^

    Mina te favoriter är helig basilika te från http://www.iherb.com/Organic-India-Tulsi-Tea-Loose-Leaf-Blend-Sweet-Rose-Caffeine-Free-3-5-oz-100-g/41693 det kostar ca 8 dollar här. I svenska butiker kostar samma te ca 100 kr! det dubbla priset!! >_<

    och "Mate" te och andra teer från märket "The tao of tea". Jag ville dra ner på min konsumtion av svart te för att inte få i mig för mycket koffein och mineralet koppar och mate är väldans hälsosam och uppiggande jag blandar det med löst grönt te ^,^

Kommentera

