English Rose

Kom precis hem från några dagar i London med mycket nöjd hud. Undra om det har med luftfuktigheten att göra? Har ju tidigare skrivit om hur tydligt luftfuktigheten verkar påverka min hud. England är ju känt för att ha fuktigt klimat men Göteborg är också relativt fuktigt. När jag tittar på SMHI ser luftfuktigheten ungefär likadana ut i Göteborg och London men det kändes verkligen att det var någon skillnad. Kanske för att det var lite varmare och att jag varit mycket ute? Eller beror det på att jag smörjt in både ansikte och kropp med en fuktighetsgivande handkräm som jag vet fungerar för mig, nämligen Lavera Basis Sensitiv.

English Rose eller the Tudor Rose som är en symbol för England.

Har ni varit med om något liknande när ni byter miljö så pass marginellt? Det är ju inte så konstigt om det gäller stora skillnader i klimat men Gbg och London…. An English Rose complexion ju en är ett känt uttryck och kännetecknas av bl a ljus porslinshy i stil med Lady Diana och Kate Winslet. Ibland kopplas det samman med det fuktiga klimatet som är bra för huden.

Tänker jag alltid på lady Diana och Elton Johns framförande av Goodbye England’s rose på begravningen när jag hör uttrycket English Rose. Tänker också på de gripande bilderna av prinsarna som vandrar bakom sin mammas kista. De har ett helt kungarika men inte sin älskade mamma.

3 comments
  1. Rana said:

    Tror starkt på luftfuktigheten Ingrid!

    Jag har bott i Istanbul 1 år och åker dit på semester då och då. Där är luftfuktigheten väldigt hög. Staden är omgiven av Marmarasjön (som är ett innanhav) och så kallade Bosporen. Båda rinner ut till 2 stora hav varav Svarta havet och Medelhavet hur som helst…närheten till havet och värmen som värmer upp haven bidrar till jättehög fuktighet.

    Alltså huden blir helt bebismjukt och lent och man behöver aldrig någonsin smörja in sig med någon som helst kräm!! Jag är tvungen att smörja mig med kräm i Sverige även mitt i sommaren då luften här alltid är ganska torr😦

    Minns när jag påpekade detta till min kusin, att jag var så glad att jag slapp smörja in mig och hur skönt det var med sidenmjuk hud…haha! hon som bott där i hela sitt liv förstog först inte vad jag menade och tyckte inte alls att det var något speciellt..hon har förstås aldrig haft torrhet och torr hy :p det är helt främmande begrepp för henne :p

    Var en gång i Alanya också och där är det super varmare och superhög fuktighet…Man är ute i bara 2 min och ens tröja blir fastklistrad vid kroppen..och man dryper av fukt…om det är 45 grader så känns det som minst 55-60 grader på grund av fuktigheten..men där behövs ingen kräm heller :p

    Jag vet inte hur Londons väder är men högfuktighet är inte att ringakta ^,^

  2. Catti said:

    Jag tror också på det här med luftfuktighet. Jag älskar hög luftfuktighet för huden, gillar att vara inne i botaniska trädgårdar och tropikhus. Gillar doften av växtlighet och den höga luftfuktigheten.🙂

Kommentera

