Vilka marginaler

Inte för att detta på något sätt är nytt men jag upphör aldrig att förvånas över att det går runt. Såg nyligen Rodin oil lusso hårolja i ett känt varuhus. Prislappen var £60 för 30 ml, finns i och för sig billigare på andra ställen men fortfarande dyrt. Tänkte att det är några väldigt dyra oljor i men icke! Såhär ser INCI ut:

Prunus Armeniaca (apricot) kernel oil, calendula officinalis flower oil, helianthus annuus (sunflower) seed oil, prunus amygdalus dulcis (sweet almond) oil, simmondsia chinesis (jojoba) seed oil, citrus aurantium dulcis (orange) flower oil, juniperus communis oil, rosmarinus officinalis oil, limonene, linalool.

Visst, ringsblomsolja och neroliolja är dyrt men resten är ju helt vanliga relativt billiga vegetabiliska oljor. Om de så skulle vara topp-ekologiska fair trade och marknadsföringen top of the line så skulle det inte bli så dyrt. Testade den också och märkte ingen skillnad mot andra oljor jag använder till håret såsom ren jojoba och argan.

Psykologin bakom dyra varor är välkänd. Man betalar inte enbart för innehållet eller den superba kvalitén utan för status, känslan av lyx och exklusivitet. Målgruppen är verkligen inte sådana som mig så det är inte konstigt att jag inte lockas. Så länge man är medveten om vad det är man betalar för har jag inga problem med det. Däremot tycker jag synd om stackare som köpet den här typen av saker och tror att de betalar för innehållet….

Vad tycker ni?

5 comments
  1. Estelle said:

    Jag hör verkligen inte heller till målgruppen som skulle gå på detta.
    Visst är det trevligt med snygga förpackningar (mest det man betalar för ju…) men aldrig att jag skulle köpa något så dyrt om jag kan få samma sak i en tristare förpackning till billigare pris.
    Tycker precis som du att det är synd om den stackare som tror sig betala för innehållet, ja överhuvudtaget de som inte har koll på ingredienser men vill leva rent/naturligt/ekologiskt och blir lurade av många varor i brist på kunskap om ingredienserna.
    Har flera gånger varit med om att personal på hälsokost, hudvårdsbutiker och liknande står och ljuger en rakt i ansiktet igenom att säga att t.e.x. Akademiklinikens produkter bara innehåller ofarliga solskyddsämnen eller att något annat märke inte innehåller några parabener när det i själva verket innehåller alla typer av parabener som finns att tillgå.😦

  2. Katta said:

    Haha, jag slutar aldrig att förvånas!🙂

  3. Annette said:

    Läste att det är Gwynwth Paltrows favvo, men hon har väl också råd, haha!

    • Jaså, kul för henne. Det är så man lever med (för) mkt pengar verkar det som… Undrar alltid vilka andra vanor man får förutom att flyga business class….

  4. Estelle said:

    Man kanske har en person som smörjer in krämerna och annat på en också, så att man slipper det jobbiga besväret😉
    När man ändå har råd…

Kommentera

