Hårtvätt för lättirriterad

Har ju en viss fäbless för bikarbonat och har skrivit om det många gånger. Måste bara upprepa mig lite för nytillkomna läsare och påminna gamla diton.

Har under vintern haft stora problem med huden på i princip hela övre delen av torson, mest ryggen. Hårtvätt blir problem då min hud irriteras av att vara i vatten och ännu mer av tvättaktiva ämnen och vatten. Har ibland tvättat håret med huvudet upp och ner men det är hur jobbigt som helst. Hatar redan att tvätta håret så därför har jag nu använt mig av bikarbonattvätt.

Tar bikarbontatet i handflatorna och/eller strösslar direkt i hårbotten. Helst i torrt hår så att pulvret inte löses upp direkt. Masserar runt med fingertopparna för en mekanisk peeling. Sedan väter jag håret lätt och fortsätter massera. Sedan sköljer jag ur ordentligt och sköljer med äppelcidervinäger som jag alltid gör men det är extra viktigt vid bikarboanttvätt för att återställa ph-värdet. Detta fungerar utmärkt för mig hittills men jag tvättar ibland med vanligt schampo för att det allmänt är lite roligare.

Det går också utmärkt att använda till resten av kroppen istället för  tvål, i alla fall för mig.

Kom ihåg att baking soda är bikarbonat, inte bakpulver. Bakpulver innehåller bikarbonat och syra för att skapa en kemisk reaktion på samma sätt som jag brukar använda mig av vid städning och rengöring av hårborstar. Det går inte att byta ut mot varandra, vare sig till detta eller till deodorant.

6 comments
  1. Kajsa said:

    Bra påminnelse, jag har slut schampo så ska köra detta ikväll. Ett tag blandade jag bikarbonat och honung för att tvätta håret med, det tyckte jag också funkade.

  2. Lydia said:

    (Detta har inget med ovanstående inlägg att göra)

    Har du, eller någon annan, tips på bra ”setting spray” att använda i ansiktet över mineralpuderfoundation?
    Jag använder mig just nu av Avene thermal spring water vilket funkar bra, men är på jakt efter något med bättre PH-värde.

  3. milla said:

    Vad kul att du skriver om det, jag brukar städa med bikarbonat. Dottern testar nu att tvätta håret med bikarbonat:)

Kommentera

