Too cool for school?

Har ni sett klippet där Emma gör hudvård i TV4 Nyhetsmorgon? Här finns det.

Det första som slår mig är hur go’ Emma verkar. Vill bara krama henne!

Nästa reaktion är programledarnas attityd. Steffo och Jenny beter sig ofta som fnissiga syskon med varandra men jag måste säga att de känns väldigt raljanta och liksom lite för bra för att smeta in sig i socker och olivolja. De liksom skämtar bort det mesta med en översittarattityd.  Man kan också se det som att de är avslappnade och skojfriska men jag tycker att undertonen är väldigt trist.

Är det någon som håller med mig?

Nästa sak jag kommer att tänka på är den här diskussionen. Denna utbredda okunskap om vad kosmetika består av. Emma förmedlar på ett lättsamt sätt vad saker och ting innehåller och att det inte är så svårt att efterlikna färdiga produkter själv. Har full förståelse för att alla inte vill göra saker själv men att man inte inser att det går (och dessutom är mycket enkelt) tycker jag är tråkigt. Va, kan man ha olivolja på huden? Kan man mosa frukt och använda som ansiktsmask? Blir lika ledsen för det som att man inte vet att chokladsås enkelt går att göra själv istället för Ohoj-tuben.

8 comments
  1. Lithia Black said:

    Hej!

    Det här är totalt orelaterat till detta inlägg, men jag har för mig att du köpte Dr Hauschaks bruna ögonskuggepalett förut. Vad tyckte du om den? Jag använder just nu en liknande palett från isadora och när den är slut vill jag ha ett ekologiskt alternativ.

    • Jag gillar den! Väldigt lättarbetade skuggor och helt matta vilket jag gillar.

      Har numera också också IDUNs Lejongap med liknande färger. http://www.idunminerals.com/sortiment/ogon/ogonskugga-palette/lejongap-2/
      Den mellanbruna längst er till höger har tydligt skimmer i sig medan de ändra är nästan helt matta. Tycker dock att de har mer lyster än Dr H också. Gillar man helt bruna skuggor är Lejongap bra. Dr H har mer neutrala färger och den mörkast är grå. Den är inte superpigmenterade som mineralskuggor jag är van vid men bra pigment.

      Kan skriva en riktig recension i dagarna om du vill. Skall också skriva om Lejongap men måste få dagsljus att fota den i.

  2. Jag såg det klippet när det gick på tv och håller helt klart med dig om att deras ton var riktigt tråkig. Jag minns också att jag blev lite besviken på att man inte fick så många tips i klippet. Det var mest uppraddat en massa varor på bänken och en diskussion som bara bestod av ”Kan man göra det själv verkligen?” ”ja”. Var riktigt spänd innan och hade förväntat mig lite mer.

    • Då var det inte bara jag som tyckte det då! När Jenny sa det där om att hon luktade olivolja blev jag lite trött.

      Du känner säkert redan till min hemkoks-kategori där jag har enklare grejer att göra själv. Gör en del svårare saker också men det passar inte riktigt att blogga om.
      https://ingridbbeautiful.wordpress.com/category/hemkok/

      I ett gammalt inlägg skrev jag om hur man enkelt kokar cerat och salva. Det är löjligt enkelt om man har en hushållsvåg.
      https://ingridbbeautiful.wordpress.com/2011/10/22/hemkokad-salva-och-cerat/

      Ser på din blogg att du använder konventionella produkter också. Blir lite avundsjuk på ett sätt även om det är helt självvalt att vara naturkosmetikare. Har mer och mer börjat inressera mig för smink på ett högre plan och det finns ju så mkt roligt! Just nu är mitt smink-hjärta lesset över att jag inte kan använda paletterna från Sleek.
      http://www.sleekmakeup.com/eyes/shadows/i-divine

      Läppstift från MAC och Face hade inte suttit fel heller. Det är bra att jag inte kan botanisera friskt iofs, finns ju mindre att välja på- på ett bra sätt.

  3. Estelle said:

    Jag tyckte synd om Emma när jag såg de klippet och hur programledarna betedde sig.
    Oavsett om de trivs bra och är avslappnade med varandra och i rutan så kändes det också som om de egentligen inte var så särskilt intresserade av vad Emma kom för att göra och berätta om.
    Tyckte även att det var synd att det blev ett så kort klipp och inte mer hanns med.

    • Jag håller med dig om det också. Blev bättre till mods när jag läste hos Emma hur många som hittat till henne tack vare inslaget. Det är inte lätt att planera tiden i den typen av program tror jag men attityden är ju inte beroende av det. Har väldigt svårt för att många av programledarna i TV4:s nyhetsmorgon. Tycker att de är, eller tror sig vara snarare, så putslustiga hela tiden, i synnerhet S och J. Många verkar uppskatta det antar jag men inte jag. Tycker att de har en översittar attityd med de flesta som liksom står under dem i i rang, alltså t ex inte är vana att vara i TV, inte är det minsta kända osv. Ser inte den attityden med t ex kända politiker eller artister men med vanliga människor, vissa kockar mfl beter de sig ofta så. Bojkottar för det mesta TV4:s nyhetsmorgon och ser på SVT istället. Det är stelare och korrekta på ett trevligt sätt tycker jag.

  4. Tycker också precis som dig att programledarna hade en riktigt taskig attityd, de snackade så mycket att de förstörde för Emma, hade ju hoppats på att få höra henne prata mer om det hon hade kommit dit för att prata om men istället kändes det som att programledarna tog över inslaget.

Kommentera

