Bikarbonat igen!

Återigen, detta har jag nämt minst en gång tidigare.

Älskar att borsta tänderna med bikarbonat, det blir så rent och tänderna ser faktiskt vitare ut. Dessutom tycker jag att det tar bort tandsten till viss del. Däremot smakar det vidrigt, skämt kött med inslag av fisk. Det går enkelt att slippa genom att inte andas med näsan under tiden och sedan skölja ur. Man kan också ha eterisk olja på om man vill maskera smaken istället. Går också att använda tillsammans med tandkräm men det tycker jag inte är lika effektivt.

Jag använder det för sig själv på lätt fuktad tandborste, doppar den med borsten ner i en burk med bikarbonat som jag bara har till tandborstning, hårtvätt och liknande sådant jag har för mig- ingenting jag använder i bakning och sedan bjuder folk på. Inte för att det hade varit farligt men inte trevligt. Ungefär som att ta med sin egen sked ur en gryta. Visst för att jag har lite bacillskräck men jag tycker att det tillhör vanlig hyfs. En gång hade jag en bekant  som i vuxen ålder puttade på maten på gaffeln med fingrarna och slickade av dem. Ingen tvätt efter det. Finns så mycket äckligt folk har för sig men man behöver ju inte skylta med det….

Bikarbonat finns numera alltid i min resenecessär eftersom det kan användas till så mycket. Man kan borsta tänderna, tvätta hår och kropp, det tar bort dålig lukt både från kroppen, textil och luft, allmänt bra till städning, lindrar klåda, lindrar halsbränna med mer. Kanske inte självklart för alla varför man har en påse bikarbonat i necessären men lyss! Min sambo hävdar att grundämnena i Ingrids värld är ättika och bikarbonat. Nu råkar jag veta att de inte ingår i kategorin grundämnen men det är helt klart viktiga grejer för mig😉

Har man problem med att bikarbonatet drar åt sig fukt och klumpar kan man lägga några riskorn i, precis som man gör med salt.

Kom ihåg att om man använder bikarbonat höjs ph-värdet eftersom det är baskiskt medan huden skall vara svagt sur. Det är därför jag sköljer med vinäger eller annan sur lösning. Har skrivit mycket om det tidigare. Läs mer här under rubriken Syramantel.

Ännu mer bikarbonat finns bl a här, här, här och här.

5 comments
  1. Lydia said:

    Ja, det där med den vidriga smaken är tyvärr något jag aldrig lyckats komma över.

    • Haha! Testade du att inte andas med näsan och sedan sköja? Då märker jag inte av det alls!

      • Lydia said:

        Har faktiskt inte testat det. Typ hålla för näsan?🙂

  2. Sofie said:

    Dum fråga kanske.. Men behöver man skölja med en sur lösning efter att ha använt bikarbonat på tänderna? Eller när man använder den hemkokta deodoranten med bikarbonat?

    • Inte på tänderna, där är tanken att det skall vara basiskt🙂 Anit syra-angrepp så att säga.

      Med deo tror jag inte att det behövs om man inte har känsliga armhålor. Jag tål ju inte bikarbonat-deo mer än ett par dagar i stöten och då kan något surt vara bra istället. Å andra sidan är svett surt så det borde lösa sig själv i de flesta fall. Egentligen bör ju huden vara sur så att använda basiskt bikarbonat är hudmässigt sett inte idealt men å andra sidan neutraliserar det svettlukten. Läs mer här: http://www.shenet.se/ravaror/natriumbikarbonat.html

Kommentera

