Älskade hatade sociala medier

Sociala medier har gett alla möjlighet att skapa sig en en egen röst men i Sverige har det inte fått den vinkel som i vissa andra delar av världen. Här har vi inget behov av att politisk kamp på Internet även om det också finns i viss mån. Här är det mer det lilla extra, lyx och glamour.

Tongivande här uppfattar jag att blogg-genarationen har varit. Vi får följa unga människors liv ur en väldigt snäv och förskönad vinkel. Majoriteten av de stora bloggarna handlar om trevligheter. Facebook går ut på att visa allt roligt man gjort. Twitter är lite annorlunda men formatet gör att man sällan går på djupet med något. Ett av de nyare tillskotten bland sociala medier har däremot breddat perspektivet, nämligen podcasts. Där går man mer på djupet och det handlar inte bara om trevliga saker. Youtube är inte stort i vår del av världen alls på det sättet som utomlands.

Den här stripen tycker jag fångar ämnet perfekt!

Metro

Från skärmpdump metro 120128.

UPPDATERING: Såg precis att detta diskuterade i Efter 10 förra veckan, se inlaget här.

Jag ser inget fel i att visa upp det trevliga men jag upplever att det är så onyanserat. Detta gör att man lätt tror att det ens gamla kompisar visar på på facebook är deras riktiga liv och att storbloggarna bara har kul hela dagarna och de största problemen som finns på kartan är att de måste redovisa sina kvitton. Detta upplever jag leder till onödig stress och bitterhet. Jag kommer på mig själv med att känna att mitt liv är så fattigt när jag ser bloggar, facebook osv. Samtidigt är alla mina bilder på facebook också bara trevligheter. (Inte jag som lägger upp bilderna dock, blir mest taggad.) Inte för att jag tycker att man skall visa upp allt trist på facebook men det är som att allt blir för perfekt. Vi får så sällan se den andra sidan. Det behöver inte nödvändigvis betyda lidande och att allt är jobbigt, bara ett mer mänskligt perspektiv.

Mediet är nytt och man är inte bekväm med att visa upp alla sidor men fler som vågar mer vore uppfriskande.

Har länge funderat på att skriva på en annan bloggom allt det som tynger mig, irriterar mig och andra reflektioner i stil med ekorren men mer osminkat och rakt. Här låtsas jag vara supertrevlig och tolerant hela tiden. Även om det är så jag beter mig för det mest även det vanliga livet också är jag inte bara så. Jag är övertygad om att alla inser det men jag skulle vija bidra till mer variation. En dag så…!

Det här är ett typsikt Ekrorren-inlägg så de får vara med i miniatyr på ett hörn, bokstavligt talat, den här gången.

Vad tycker ni?

4 comments
  1. K said:

    Man ska vara medveten om att FB är en enda stor skrytbok, oerhört onyanserat och amerikanskt. Det är ingen slump att det bara finns ‘gilla’ knapp och inte detsamma för ‘ogilla’ Det inbjuder inte till djupa eller obekväma diskussioner. Jag är inget fan av FB för mina kontakter med vänner, de har jag helst på riktigt. Däremot är det kul att följa vissa särintressen där och på så sätt få uppdateringar, musik och band man gillar, uppdatering på tex nyhetssidor o politik. Och grön skönhet 🙂

  2. Catti said:

    Håller med dig till 100%! Det ger en skev bild av verkligheten och gör att ens eget liv kan verka fattigt precis som du skrev! Heja ekorren! 🙂

  3. Det är lätt hänt att fastna i något glättigt, ska jag skriva på bloggen om en på det stora hela trevlig helg så blir det ju lätt en idealiserad bild där man inte berättar om att man rök ihop och sa att nu skiter vi i det här innan man faktiskt kom in på det där museet. Och kanske måste man inte berätta varje detalj. Men jag vet att jag ibland bloggar om sånt som ångest, självförtroende/självkänsla m.m. så kanske får de inläggen kompensera för att när man berättar om en resa väljer ut guldkornen. Kanske en liten varningstext på vissa bloggar, men även på filmer och så, för min del som läser mycket politiska bloggar och är rätt inne på att läsa debatt så behövs det rosenskimrande ibland för att kompensera så att jag inte tas över av dystopiska känslor om världen.

Kommentera

