IDUN Lejongap

IDUN Lejongap

Ett första intryck av paletten jag länge velat ha men klickade hem innan jul med lite rabatt.

03022013-DSC_4966

Förpackningarna är omisskänneliga. Alltid kul med nytänkande men skall jag vara ärlig är det här mycket mer min stil. Fin är den i alla fall.

OBS! Har lagt in ytterligare swatch-bilder. De första är de omredigerade, mindre gula i tonen, mer blåaktiga och mindre mättade färger. Det är alltid svårt att återge nyanser korrekt. Min skärm visar generellt i mer blå ton och hos vissa kanske det ser väldigt gult ut.

Som jag skrivit både här nedan och i kommentarerna så är den här paletten neutral åt det varma hållet.

03022013-DSC_4967

03022013-DSC_4967

Skuggorna är dammar lätt. Försökte få paletten ren för att få en fin bild med det var omöjligt. Det är i alla fall inget större problem att skuggorna rasar ner vid applicering om man för duttar lätt och sedan knackar av överskottet. Om man inte är ytterst försikt blir det lätt massa överflödigt pigment men är man bara försiktigt och inte liksom sveper runt kan man undvika att det dammar runt och går till spillo.

03022013-DSC_497303022013-DSC_4973

Pigmenteringen är bra men inte något särskilt. Tror att jag blivit bortskämd med alla mineralskuggor.

Färgerna är neutrala förutom den glitterbruna som har en något varm underton. Hade gärna bytt ut den mot någon mellanmörk greige skugga men det är en smaksak. De är riktigt snygga ihop och man kan göra allt från väldigt diskreta till dramatiska sminkningar.

03022013-DSC_4977

03022013-DSC_4977

Har inte hårdtestat hållbaraheten men har inte märkt något som sticker ut. Jag har torr hud men smöjer in friskt och på mig sitter de bra. Helst med foundation under och en ljust hudfärgad skugga först såsom den ljusaste i paletten.

Sammanfattningvis är det en bra palett med användbara färger.

Finns lite här och var på nätet och hos Apoteket, ur-apoteket så att säga med den här loggan.

6 comments
  1. Lithia Black said:

    Trevligt med recension. Jag tror jag får satsa på Dr Hauschkas neutrala palett dock för den här alldeles för varm i tonen. Synd, det hade varit schysst att stödja ett inhemskt företag.

    • Dr H är helt klart mindre varm, de två mörkaste i den är åt de kalla hållet medan de andra mer neutrala. De kompletterar varandra tycker jag, Dr H och IDUN. Har du testat IDUN i butik?

      • Lithia Black said:

        Nej, men jag skall helt klart göra det innan jag ger mig på Dr Hauscka. Jag har ju för tillfället isadoras ”Matte chocolates” och den funkar men är något för varm i tonen och inte eko.Skall använda slut på den först.
        Jag vill ha en ljust beige, två brun/gråa i mellanregistret och en mörk brun i en palett. Gärna matta men lite, lite skimmer är OK.

  2. K said:

    Vad kul att se swatch på Lejongap🙂

    Jag är inte helt nöjd med min Hauschka stone palett då jag tycker den har för kalla färger. Plus att de mittersta skuggorna knappt ger någon färg alls och är väldigt lika.

    Andra swatches jag sett på Lejongap har sett ut att vara mer kalla än dina bilder. Jag vill helst ha neutral/varm ton så blev nu lite sugen på Lejongap efter att ha sett ditt inlägg. Jag älskar verkligen IDUNS Brunkulla-palett, på sommaren när det kan få skimra lite mer. Den är mycket bra pigmenterad. Men till vardags (och på vinterhalvåret) är det snyggt att ha en mattare mer neutral palett tycker jag och Lejongap är en het kandidat😉

    • Ser nu från en annan skärm att de ser varmare ut än de är. Skärmen där jag redigerar bilder är så blåtonad så där såg de bra ut men inte på den jag sitter vid nu. Ska ordna det ikväll. Däremot tycker jag inte att den är lika neutral som det ser ut på IDUN:s egna bilder. Den är inte lika varm som Brunkulla åt det neutrala varma kall neutra om du förstår vad jag menar. Kolla in i butik annars.

Kommentera

