Allantoin

Varning för känsliga läser!

Nämnde lite kort allantoin som är känt ämne som är bra för det mesta i princip. Läste på Shenet om fluglarvsterapi. Småäckligt får jag säga men tydligen vida använt under lång tid. Såhär står det på Shenet:

Fluglarvsterapi
Det finns en historia att berätta om en annan viktig källa: fluglarver. Under första världskriget lade flugor ofta ägg i soldaternas infekterade sår och man fann att dessa sår läkte fortare än andra. Utifrån denna upptäckt utvecklades fluglarvsterapin som gick ut på att man lade sterilt odlade fluglarver i sår. Senare forskning visade att larvernas urin innehöll allantoin. Allantoin förblev det främsta sårmedlet tills de moderna desinfektionsmedlen dök upp vid mitten av 1900-talet. Så sent som under Korea-kriget på 50-talet använde sig amerikanska militärläkare av fluglarvsterapin. Kring millennieskiftet togs den upp som nygammal metod av Sårcentrum på Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg, så framgångsrikt att man numera exporterar fluglarver. Sår som allt annat gått bet på klarar fluglarverna av på ett par-tre dagar.

Jag kan inte säg att jag blir lockad av detta hur bra det än skulle vara, är mer för renad allantion från vallört. För sårvård verkar ju larverna effektivast men jag är lika avvaktande till det som blodiglar. Kanske är det lite så andra känner med naturkosmetik och annat naturligt? Varför använda naturliga växtextrakt när det finns kontrollerade ämnen som fungerar ungefär. Jag vet inte.

Vad tror ni?

4 comments
  1. Annika said:

    Jag tycker att det låter okej med fluglarver men kanske beror det på att jag är uppvuxen och bor på landet? Iglar badar vi ju tillsammans med varje sommar i sjön eller ån och det känns inte konstigt alls. Fluglarver, maggot, fiskar vi med och det är ju liksom vardag det också.

    Jag hörde ett intressant program på P1 förra året om att ryssarna har ett alternativ till antibiotika. De samlar ”sopjuice” på tippen och använder det för att bota sjukdomar. Jag minns inte vad behandlingen kallas nu…men det ska tydligen vara mycket effektivt och kanske ett sätt att kunna minska på vår enorma antibiotikaanvändning i västvärlden.

    Jag tänkte passa på att fråga dig om råd, om jag får. Finns det överhuvudtaget några billiga OCH bra produkter att köpa i ”vanliga” affärer?

    • I större matvarubutiker brukar också finnas Weleda och Urthekram, de är bra. Salviderm Naturligtvis finns i ICA-butiker. På hälsokosten finns också Weleda, Urthekram och Dr Hauschka. Estelle & Thild finns på Kicks, Åhléns och i vissa hälsokostbutiker. Marie Åkerberg/Dermanord har också massa bra grejer. Maria Åkerberg och Urthekrams löddrande produkter innehåller Sodium Coco Sulphate som jag undviker så mycket som möjligt men det är en ok ingrediens.

      UNE som finns på Åhléns har bra smink, allt är rent men allt är inte bra. Läs mer vad jag tycker om UNEhär.
      https://ingridbbeautiful.wordpress.com/tag/une/

      Har skrivit en del under FAQ, leta dig vidare bland länkarna där.
      https://ingridbbeautiful.wordpress.com/vanliga-fragor/

      Är det någon särskild produkt du letar efter?

  2. Sopjuice? Urk, där kanske jag drar gränsen i alla fall..:)
    Tack för väldigt spännande inlägg och kommentarer!

    • Ja det känns ju lätt motbjudande. Är det det enda som går så visst men inget jag skulle välja.

Kommentera

