Guilty pleasure

Som jag skrivit tidigare vill jag inte använda engelska uttryck när det finns bra svenska, i alla fall inte i skrift. Guilty pleasure översätts ungefär syndiga begär men det har inte alls samma klang på svenska som guilty pleasure på engelska. Det betyder att man gillar något man inte borde gilla i stil med Mc Donals-mat eller gamla såpor. Det svenska uttryckat har med moral att göra snarare än allmänt vad som anses bra eller dåligt.

Till saken. Som aktiv youtube-konsument, bloggläsare och allmän slösurfare finns det massa i den konventionella världen jag blir så sugen på. Hittills har jag aldrig gjort avsteg från mitt naturkosmetikliv men titta kan man ju. I synnerhet smink lockar. Här kommer några saker jag gärna skulle vilja ha!

YSL ROUGE PUR COUTURE VERNIS À LÈVRES GLOSSY STAIN i Rouge Laque 

Förmodligen i alla röda färger är jag rädd. Fleur pratade om det både på youtube och i sin blogg. Verkar ju vara en dröm! Ett rött läppstift med glans som sitter som berget.

Bourjois Healthy Mix foundation

Skall ge lyster och dofta gott. Påminner tydligen om en CHANEL-foundation som inte finns längre men var väldigt bra.

iDivine från Sleek

Sleeks fantastiska paletter som skall vara riktigt bra och bara kostar en hundring. Tittade på dem på Superdrug i London, såg så härliga ut! Eloge till Sleek som ordentliga swatches på olika hudtoner. Finns i många fina färger och texturer.

Maybelline The Falsies Flared Mascara

Många hyllar den. Borsten ser bra och intressant ut med leden som ger efter lite. Dessutom skall den sitta riktigt bra.

Maybelline EYE STUDIO LASTING DRAMA GEL EYELINER

Finns knappt gel liners inom den naturliga världen, kan bara komma på 100% Pure. Detta skall vara en av de bästa alla kategorier och det ingår en borste som tydligen är bra också.

Frestelserna är inte svåra att motstå så fort jag läser INCI. Känns som att lägga sig i en skitig gammal säng med sängkläder fulla av kemikalier från tvättmedel i jämförelse med en renbäddad med lakan tvättade med tvättnötter. Eller som att bada i en kemikaliesoppa kontra en fjällbäck. Hua! Finns det inget egenvärde i naturkosmetik, även om jag alltid tror på det naturliga, utan det är just att alternativet är så outforskat och motbjudande.

Har ni några skönhets-guilty pleasures?

Antingen bara i tanken eller grejer ni egentligen inte borde/vill använda…

6 comments
  1. Lydia said:

    Jag har tyvärr inte kunnat släppa taget helt om min konventionella deo – Dove Original anti-perspirant roll-on. Det är den enda deo jag hittills hittat som 1: min hud tål. Den ger mig ingen klåda under armarna som i princip alla andra gör, och 2: fungerar väldigt effektivt. Dom naturliga varianterna kan jag använda under veckorna när jag jobbar (och förhoppningsvis inte svettas så mycket), men ska jag ut på galej på helgen så kör jag alltid på Dove’s deo, annars luktar jag svett på efterfesten:/

  2. K said:

    Jag har en goding som jag ännu inte kunnat släppa.

    Kanebo sensai fluid finish foundation. Den är ett måste vid riktigt festliga tillfällen. Ingen naturlig foundation- variant kommer ens i närheten av Kanebos släta helt strålande finish. Vid enstaka tillfällen (inte särskilt ofta) får jag helt enkelt stå ut med silikoner o parabener för flärdens skull😉

    Annars har jag faktiskt lyckats byta ut all hygien/smink mot eko/naturprodukter.

  3. Roligt inlägg! Jag har också saker jag kan bli så jädra sugen på från den konventionella världen; bland annat så blir jag så sugen på alla fina nagellack som finns… men jag har inte trillat dit än!

  4. Estelle said:

    Jag kan nog bara komma på en grej som jag tyvärr inte kan släppa och det är bra fotkrämer eftersom jag inte lyckas hitta några naturliga fotkrämer som mjukar upp och åtefuktar mina spruckna hårda hälar.
    Där emot köper jag ändå inte vad för fotkräm som helst, jag vill ha så få ”dåliga ämnen” som möjligt.

  5. Lydia said:

    Jo just. Konventionell mascara använder jag också. Inte varje gång, men definitivt när jag ska gå ut. Har helt enkelt inte hittat en tillräckligt bra naturlig. Men nu ska jag snart prova UNE’s och hoppas på att den håller måttet!

  6. Lithia Black said:

    Jag samlade på mig en hel metallverktygslåda (ungefär samma storlek som ett MUA train case) med smink under de år jag bodde och jobbade i Sthlm. Ögonskuggorna är för de mesta mineraler från olika indiemärken men alla läppstift, rouge, läppglans och ögonpennor är konventionell kosmetika. Jag kan bara inte med att slänga grejer som är fräscha och fungerar. Däremot byts samlingen successivt ut mot ekologiska alternativ vartefter något tar slut. Det jag suktar mest efter från den konventionella sminkvärlden är läppstiften och ögonskuggorna. Jag älskar NYX utbud och prisnivå och tyvärr är budget eko märkena väldigt tråkiga i sitt färgutbud. Sen är jag också väldigt förtjust i retromärkena The Balm och Besamé, de gör bra kosmetika i snygga, glamorösa förpackningar vilket ekovärlden också är dålig på.
    Det känns som att bara för man gillar eko så skall man vilja ha jordfärger och enkla förpackningar.

Kommentera

