Trevliga ansiktsprayer

Hugo Naturals, Essential Mist Vanilla & Sweet Orange och French Lavender

Ända sedan jag testade Dr Hauschkas ansiktsvatten för knappt 10 år sedan har jag gillar produkter man kan spraya över smink och allt. Oftast blandar jag själv av hydrolat, aloe vera och glycerin. Skrivit lite kort om det här. Det är ganska sällan jag köper ansiktsvatten av den anledningen men klickade hem dessa, gillade storleken och tänkte återanvända dem till hemblandat. Blev väldigt positivt överraskad över hur bra de är!

INCI är lik men inte identisk på de två. Vanilla & Sweet Orange innehåller fler växtextrakt och eteriska oljor samt kokosolja. Den känns också mjukare och mer återfuktande/återfettande. Båda ger fukt på ett skönt sätt men Vanilla & Sweet Orange är helt klart snäppet mer vårdande. Huden känns mättad och smidig om man använder dem under dagen och hjälper till att stävja torrheten.

11022013-DSC_5130

Hudens ph skall ju vara svagt surt och de här verkar vara lätt sura och hjälper till att korrigera eller hålla rätt ph.

Doften är det som skiljer dem mest åt. Vanilla & Sweet Orange doftar kolaktigt med inslag av apelsin och vanilj. Inte likadant som lotionen i samma serie men liknande såklart. Mer kola mindre penicillin enligt vissa. För er som undrar vad jag menar med detta, läs dessa recensioner. Lavendeln doftar fräsch lavendel med inslag av rosmarin. Doften hänger inte kvar särskilt länge efter någon av dem tyvärr, de luktar ju så gott.

Enligt tillverkaren kan de användas både på huden, textilier och som rumsspray. De två senare är jag tveksam till eftersom doften försvinner så fort. Dessutom känns det som slöseri med de övrig ingredienserna. Om jag bara vill ha doft skulle jag blanda vatten och eterisk olja.

Själva spraymunstycket är mycket bra, ger ett perfekt mist eller sylacka som det heter i mitt huvud.

Finns på iHerb, här och här samt stora här och här. Finns också i reseset här. Lustigt nog är de små billigare om man räknar ut jämförpris.

Bäst: Perfekt att spraya i ansiktet för snabb återfuktning.

Sämst: Doften försvinner snabbt.

INCI:

Vanilla & Sweet Orange: Aqua/water, glycerin, tocoperhol, citrus aurantium dulcis (orange) peel oil, cocos nucifera (coconut) oil, vanilla planifolia fruit extract, myroxylon pereirae (balsam peru) oil, butter extract, pyrus malus (apple) fruit extract, cocos nucifera (coconut) extract, prunus armeniaca (apricot) fruit extract, coffea arabica (coffee) seed extract, rosmarinus officinalis (rosemary) leaf oil, citric acid, lonicera caprifolium (honeysuckle) flower extract, lonicera japonica (honeysuckle) flower extract.

French Lavender: Aqua/water, glycerin, tocopherol, lavandula angustifolia (lavender) oil, citric acid, rosmarinus officinalis (rosemary) leaf oil, lonicera caprifolium (honeysuckle) flower extract, lonicera japonica (honeysuckle) flower extract.

12 comments
  1. Kasia said:

    Ännu ett super tips från Ingrid🙂 tack för det! nu har jag bestämt mig för att testa vaniljvarianten. Älskar ansiktsvatten…

  2. Vad kul, jag har funderat på att köpa Vanilla & Sweet Orange en tid så den får nog slinka ner i nästa iHerb beställning. Perfekt att ha på jobbet (torr luft på mitt kontor).

    • Tycker jag att du ska göra! Perfekt på kontoret. Säg det kontor som inte har torr luft. :S

  3. Linda said:

    Har läst din recension av dessa tidigare men har inte riktigt förstått vad du har menat med barnpenicllin.
    När jag nu fick hem denna och provsprayade så fick jag direkt flashback från min barndom! Så nu förstår jag exakt vad du menade🙂

    • Haha. Min sambo skyr allt som luktar barnpenicillin som pesten. Han måste fått mkt sådan. Jag har inget sådant minne men förstår vad han menar. Minns flytande Alvedon med någon form av päronsmak. Gillade det! Däremot tyckte jag att Konjaksinlagda rönnbär smakade Alvedon vilket jag inte tyckte passade till steken hihi.

  4. Lydia said:

    Jag älskar också dessa! Det måste vara glycerinet som gör det, tänker jag. Känns faktiskt allt annat än uttorkande. Men jisses vad knasigt att dom små flaskorna är billigare per milliliter än dom stora. Vilket förpackningsslöseri! Kommer ju definitivt bunkra upp med flera småflaskor istället för att köpa en stor vilket ju känns hela bisarrt.

    Tack för påminnelsen om att prisjämföra, gör ju inte alltid det utan förutsätter automatiskt att stora förpackningar har lägre jämförelsepris än små.

    • Härligt att du också gillar dem! Sprayde precis på Vanilla Orange.

      Jämförpriser är a och o om man vill fynda.

  5. Anna said:

    Jag har köpt Hugo Naturals vanilj och apelsin spray efter din goda rekommendation och den är oväntat bra för min torra hud. Nu undrar jag om du vet någon annan ansiktsspray som är lika vårdande men mindre söt i doften? Tack på förhand!

  6. Anna said:

    Tack för tipsen!

Kommentera

