Gå över ån efter vatten

Det finns så många roliga, väldoftande, goda (!) och bra cerat men även det enkla kan ibland vara bra nog. Hudsalva, i det här fallet från Apoteket Hjärtat, är en uppdaterad variant av Försvarets hudsalva. Finns varianter av detta på de flesta apotekskedjor.

Försvarets hudsalva är ett varumärke men det finns liknande som kallas andra saker. Har en själv som heter Tassalva och är väldigt lik. Hittar ingen uppdaterad INCI på Försvarets på nätet. Förr innehöll det ett par tveksamheter men har för mig att de tagits bort…. Skall gå och titta på en så snart jag kommer åt. Någon som har en inom räckhåll får ni gärna skriva i kommentarerna.

Hudsalvan på bilden innehåller inget djurfett som Försvarets gör. Jag har inget emot djurfett, eller talg som det ju heter, det är snarast väldigt bra för huden. Både Försvarets, detta verkar innehålla ganska processade fetter men det är naturligt men absolut inte ekologiska.

11022013-DSC_5147

Jag köper dem för att de är just naturliga, effektiva och lätta att få tag på. Dessutom gillar jag storleken och själva hylsan som jag fyller på med hemkokat cerat sedan. Den stora omkretsen på stiftet gör att det enkelt går att använda på händerna, torra fläckar och andra större partier.

Såhär ser INCI ut på detta: Canola Oil (rapsolja), Butyrospermum Parkii Butter (sheasmör), Cera Alba (Bivax) Caprylic/Capric Triglyceride (kokosfett), Tocopherol (Vitamin E), Vanilla Planifolia Fruit Extract (vaniljextrakt). Helt klart godkänt!

5 comments
  1. Håller med, jättebra produkt och toppen att den finns på ett vanligt apotek (de flesta kedjor verkar ha gjort en egen variant)!

  2. Nina B said:

    Jag tycker också att den är bra, gillar konsistensen. För några år sedan innehöll Försvarets hudsalva BHT men inte längre.

    • Ja det var just det ämnet jag reagerade på när jag läste INCI på nätet men hade också för mig att jag inte sett det på hylsan i butik. Bra att det inte ingår längre.

Kommentera

