Allmänt om Real Techniques

Flera svarade på gårdagens inlägg att ni ville veta mer om dessa. Vad glad jag blir! Har ju en infernalisk tendens att snöa in på saker. Nu är det borstar helt klart och concealers för den delen men det har jag inte kommit hit. Vänta ni bara! Vill inte göra inlägg där hälften av er tänker ”Nej inte borstar nu igen!”. Ni som känner så kan jag ju såklart inte tvinga att läsa men jag tror ändå att ni som inte är alls intresserade kan bli underhållna om inte annat.

Alla borstar ni ser på bilden är från Real Techniques. Som jag skrivit tidigare är utseendet inte alls i min smak men eftersom skaparen är Samantha Chapman alias halva Pixiwoo har jag ändå fallit- och är fast. Företaget bakom Real Techniques är Paris Presents. De står också bakom Eco Tools och tillverkar även saker för andra förtag. Skrivit om det tidigare bl a här.

Speciellt med den här serien är att de inte innehåller typiska standarborstar utan många mer eller mindre unika. Det märks att de är väl uttänkta och inte bara slentrianmässigt gjorda för att det skall finnas en viss typ. Alla är gjorda av taklonborst = syntet vilket för att de kan användas med alla sorters smink. Gillar att de är ljusare vid topparna, man ser hur mycket man har på borsten.

Serien består av består av tre kit och tio singelborstar. Alla kit innehåller borstar som inte finns att köpa för sig självt. Både bra och dåligt. Jag vill ha några av borstarna i kiten men måste då köpa hela kitet men man riskerar inte att få dubbletter utan att veta om det. Vissa av de man köper separat har platt skaft i botten vilket för att de kan stå upp. Praktiskt ibland men tar också mycket plats.

11022013-DSC_5125

Här ser ni dem i fodralet som kommer med ett av kiten. Först tänkte jag att de inte var så mycket mer än en gimmick men de fungerar faktiskt riktigt bra. Eftersom jag har alla tre kit har jag tre olika fordral, de är lite olika då mellanrummet i resårbanden är anpassade för just det kitets borstar. På vänster sida  finns plats för fler än bara de som följer med.

Här sitter de upp och ner för att de är torkar efter rengöring (och för att det blir bättre på bild). Fungerar perfekt. Borstar ska ju ligga ner och toka eller ännu hellre luta nedåt eller hänga upp och ner så att vattnet rinner ut. Fodralen går alltså att göra till ett ställ, se t ex  här eller i slutet på den här videon. Man måste dock använda båda händerna för att få ut dem då det sitter såpass hårt så de fungerar inte felfritt.

Real Techniques hemsida finns alla videos som Sam gör för linjen. Under varje produkt finns de klipp där just den borsten eller kitet används. Väldigt bra tycker jag! Alla finns såklart också på Real Techniques youtube-kanal. De kan användas till så mycket mer än vad som står på handtaget. Hade föredragit bara nummer och sedan en beskrivning på förpackningen och hemsidan med förslag vad de skulle kunna användas till.

Precis som jag skrev om här finns de att köpa lite här och var men absolut billigast får du man på iHerb där också alla finns. Ser ingen anledning att köpa någon annanstans om man inte gillar att slösa pengar.

I ett annat inlägg går jag igenom vad jag tycker om varje och vad jag använder dem till.

4 comments
  1. Pam said:

    Åh vad spännande, ska genast införskaffa mig dessa.
    Alltså, det här med rengöringen utav borstar, enligt make-up artister så ska man byta borste varje dag (jag sminkar mig i stort sett varje dag, concealer och lite lite mineralpuder), ska man då införskaffa sig 7 borstar så att man alltid har en ren varje dag? Hur gör du?
    Och vad rengör du borstarna med, visst skulle det funka att rengöra bortstarna med dr.bronners produkter?

    Tacksam för svar🙂

    • Du köper väl dem på iHerb?😉

      Vissa säger det. Min och t ex Pixiwoo:s uppfattning är att man inte behöver vara lika noga när det är ens personliga borstar. De tog faktiskt upp just detta nyss. Se ca 55 s in detta klipp. http://www.youtube.com/watch?v=M9qz0-OcAKQ

      Det beror också vad man använder borsten till. Borstar som används till puder behöver inte rengöras lika ofta som de till kärm och flytande. Det märks när de applicerar sämre.

      Inget hindrar att tvätta borstarna på kvällen och seda använda dem nästa morgon. De flesta av mina borstar brukar hinna torka över natten bara man kramar ur vattnet ordentligt. Brukar också borsta runt på en ren handdukt för att få ur lite till.

      Jag använder aldrig en brushcleaner som man inte sköljer ur utan kör alltid vattentvätt. Brukar tvätta borstarna på samma sätt som mitt hår, dvs två omgångar med tvål. Syntetborstar är inte känsliga för vad man använder att rengöra dem med på samma sätt som naturhår. Jag använder hantvålen som står framme, oftast Dr Bronner eller Dr Woods. Rengöringsmedlet får inte vara för återfettande men man märker om borsten inte känns helt ren. Finns massor av videos hur man gör.

      Jag använder aldrig en brushcleaner som man inte sköljer ur utan kör alltid vattentvätt. Brukar tvätta borstarna på samma sätt som mitt hår, dvs två omgångar med tvål.

      Lycka till!

Kommentera

