Ull!

Blandar upp borst-pratet med liter mer jordnär spörsmål. Inlägget är klart så ni som är nyfikna behöver inte vänta länge.

En sak som jag verkligen avskyr är att vara kall och/eller blöt om fötterna. Har haft ett par curlingkängor från Clarks som håller än utan lagning efter sju säsonger. De råder bot på både kyla och fukt. Har också haft mammas Bally men tycker Clarks är bekvämare och håller minst lika länge trots halva priset.

När det inte är slaskigt föredrar jag dock andra skor med ullstrumpor i.

Det viktiga är att det är minst 80% ull! 

Pappa läste detta i en fjällsäkerhetstidning för många år sedan och min erfarenhet är att det verkligen stämmer. Alla andra som som innehåller mindre ull är bara att hoppa över om man är ute efter ullens fantasiska värme, siden undantaget. Detta är gammal kunskap som till viss del glömdes bort när nya funktionmaterial kom. Jag upplever att ull är överlägsen när det gäller att hålla lagom temperatur. Dessutom håller det sig fräscht på ett annat sätt. Samma princip gäller i alla kläder. Viktigt att ha ullen närmast kroppen. Siden emellan går dock bra men inte t ex bomull, då går man miste om en hel del av ullens fördelar.

Oftast räcker det med ett par tunna från TWILFIT för mig. Tror att de är dessa men det står inget om materialet på nätet. Finns ofta strumpor gjorda i nästintill ren ull på marknader och liknande. Här finns flera av de som brukar finnas hos olika knallar. Den här typen har jag flera av, mycket varma och sköna. Har också två par från Seger som är perfekta i slamompjäxor eller andra dagar man skall vara ute i kallt väder. Prisvärda dessutom. Strumpor som går upp till knäna gör mer än man tror för värmen!

Ull fungerar på liknande sätt som siden när det gäller att hålla temperatur. Klarar att hålla värmen även när det är fuktigt och håller lukt borta. Läs mer t ex här.

Ull är ju fiber från djur. Jag är inte så bra på just denna aspekt men vill såklart att djuren ska ha det bra. Vet inte hur det är med de ovan tyvärr. Ni som vet mer får gärna skriva här under.

4 comments
  1. Michaela said:

    Mina ullsockor, oavsett märke, går sönder efter några gånger. Upplever du också det?

    Jag tror säkert får kan plågas på större ”farmer”, men får måste ju klippas för att må bra, ser inga som helst problem med ull från bondgårdar där djuren har skötts bra. Det kan ju inte vara bättre att slänga ullen åt fanders för att man har ”principer” om att inte ha någonting från djur.

    • Nej aldrig märkt av det. Det är ju lätt hänt i stickade saker att en maska går upp och drar med sig resten, om man t ex fastnar i ngt vasst. Har du golv man kan fastna i? Ullen kan ju också bli lite spröd om man använder fel tvättmedel. Några idéer på vad som kan vara boven i dramat.

      Jag håller helt med dig. För mågra år sedan var det ju något ”avslöjande” om hur dåligt merinofåren har det. Jag är aldrig förvånad över att djur har det dåligt.

      När det gäller livsmedel köper jag så mycket ekologiskt det bara går. Djuren har det i alla fall bättre hos ekologiksa producenter. Vill ändå ta upp problematiken. Dels för att visa andra att det alltid finns minst två sidor och dels för att inte få arga kommentarer om hur dåligt djuren har det. Kan tyvärr inte mycket om hur djuren vi får ull och läder ifrån har det….

  2. Lotta said:

    Älskar ull, har strumpbyxor, undertröja och underlinne i merinoull. Så fantastiskt sköna och varma!

Kommentera

