Real Techniques var dag

De här tog jag alltså med på skidsemester. De är ungefär samma jag använder till vardags också. Hade inga planer på att använda ögonskuggor så dessa borstar är tänkta att använda till hudsmink. Hade ändå klarat mig långt på de två näst längst till höger om jag fått feeling för ögonskugga.

Kan verka lite galet med många borstar. Man behöver absolut inte så många men jag tycker det är kul att få fram olika effekter, testa o s v. Precis som vilken annan hobby som helst.

Länkar till Real Techniques sida men som sagt finns alla på iHerb för hemklickning. Om ni inte handlat från iHerb än glömmer ni väl inte rabattkoden YUR661 som ger rabatt på första ordern. $10 på ordervärd över $40 och $5 under $40! Alla guider ligger till höger!

11022013-DSC_5122

Från vänster:

Contour brush från Core collection: Använder den mest för konutering av hela ansiktet. Passar extra bra till att lägga ett mörkare puder under kindbenen för att framhäva eller skapa illusion av markerade drag. Också bra till rouge, highlighter, precis placering av puder t ex för att fixerar concealer under ögonen eller matta blänk på näsan. Vissa gillar den också för foundation men ingen favorit för min del.

Multi-task brush från Travel essentials: Liten något rundad och ganska kompakt puderborste. Utmärkt för mineralfoundation, vanligt puder, kontuering och rouge om man är lite försiktig med mera. Helt klart värd sitt namn.

Expert facebrush: Har ju redan recenserat den här. En självklarhet att ha med för foundation. Eftersom jag i det är fallet vistades mycket utomhus i minusgrader använde jag den tillsammans med vattenfria foundations, Creme Deluxe från Nvey Eco och MyChelle Cream Foundation. Tar fram det bästa i både flytande och kräm. Går också att använda till concealer på större ytor, rouge, highlighter med mer.

Blush brush: Använder sällan rouge, istället älskar jag den till puder. Kommer åt överallt, till och med runt ögonen, tack vare den avsmalnande formen. Väldigt fluffig vilket gör att man kan forma den och komma åt ännu bättre. Vissa tycker att den är alldeles för stor för rouge, tror mest att utseendet skrämmer för den är precis tack vare formen.

Pointed foundation brush från Core collection: Liten men fungerar till foundation om man likt jag mest använder det i mitten av ansiktet. Också bra för concealer. Ger efter vilket göra att man kommer åt på många ställen på ett bra sätt. Spetsen gör den också väldigt precis, går att täcka små små skönhetsfläckar.

Domed shadow brush från Starter set: Min och Sam Chapmans favorit för concealer under ögonen. Får concealern att smälta in i huden. Går också att dutta på ställen där man vill ha mer täckande resultat. Ser kanske stor ut för att sudda ut skugga i globlinjen vilket den egentligen är tänkt för men det fungerar utmärkt också.

Base shadow brush från Starter set: 2 st i bild. En fluffig liten sak som ändå har en del styvhet och liknar MAC:s berömda 217. Går att använda både för att applicera skugga och sudda ut densamma.

Jag använder den mest till, återigen, concelare. Har samma fördelar när det gäller concealer som för skugga. Eftersom den är fluffigare ger den tunnare lager och dessutom kommer man åt något bättre runt ögon och näsa än Domed shadow brush. Använder den gärna med min kräm-favorit från Alverde.

Setting brush: Det senaste inköpet som jag inte trodde skulle vara särskilt användbar. Minivariant av rougborsten ovan. En underdog som har visat sig den mest mångsidiga av dem alla. Tänkt för att fixera concealer med puder under ögonen. Jag föredrar dock att använda en borste för hela ansiktet, rougeborsten ovan är perfekt.

Den fungerar också utmärkt till foundation, concelare, highlighter och rouge av de flesta slag. Puder såklart, både vanligt puder och för kontuering- allra bäst under kindbenet. Går till och med att använda för ögonskugga över hela locket eller sudda övergångar, i alla fall på mina stora ögon. Jag skulle döpa den till mini multi-task brush!

 Alla borstar kan användas till många saker, bara att prova sig fram! Allt i serien är bra, det beror helt på vad man är ute efter och använder. Jag använder t ex sällan ögonbrynsborsten eftersom jag mest använder penna till brynen. Däremot fungerar den utmärkt till läppstift.

Har alla utom Lash-brow groomer så om ni undrar specifik om någon annan är det bara att fråga!

15 comments
  1. Catti said:

    Hej:) vad kul att du skriver en samlad recension av alla real techniques borstarna! Har väntat på ett sådant inlägg. Har själv bara expert face brush men älskar den! Väntar bara på ett bra läge att skaffa resten av borstarna.
    Så du gillar Alverdes concealer, det är ju bra att veta då kanske jag kan våga beställa hem den av nästa tysklandresenär i familjen. Har du också testat deras cream to powder concealer? Den tror jag kan vara bra, alverdes produkter har ju så skiftande kvalitet, jag har deras 4 – in 1 concealer och den är inte bra (så blir det när man ber någon köpa med sig hem och inte kan testa själv) Den skimrar som värsta highlightern och passar inte för att dölja skavanker det är knappt att den är bra som skimrande ögonskugga. Däremot gillar jag deras rouge. Skulle du kunna skriva lite mer om deras concealer?

    • Nu när så många verkade uppskatta detta kan jag gå igenom alla jag har vilket ju är alla utom en. Detta var ju knappt hälften av de jag har.

      Concealern är superbra! Jag har tänkt skriva om den ett tag. Ska bara ta bra bilder på de två nya min kusin köpte åt mig i Tyskland. Färgen är perfekt för blå ringar, lätt aprikos. Täcke lagom och är krämig och skön. Passar bäst med krämfoundations med ett underlag utan vatten. Läs här: https://ingridbbeautiful.wordpress.com/2012/09/23/vatten-pa-en-gas/

      Har tyvärr inte testat cream to powder. Testa att använda din 4-1 som touch eclat, alltså som highlighter:

      • Catti said:

        Vad bra att du gillar deras concealer då kan jag nog våga att göra en beställning. Har testat 4-1 som highlighter men glitterparticklarna är lite för stora för att ge en snygg highlighteffekt lutar åt att bli partyglitter istället. Kanske funkar att blanda ut med foundation.

  2. K said:

    Åh, tack för denna recension Ingrid!! Jättekul att få info om Real Techniques borstar. Blir så sugen!

    Jag är på jakt efter en contouring borste till förstärkning av kindbenen. Jag har ett rätt litet ansikte och tror att en borste av mindre typ skulle vara bra. Tror du att den borste du nämner sist, Setting brush, fungerar för det ändamålet? Tack på förhand🙂

    • Som jag skrev till en annan kommer jag gå igenom alla eftersom så många gillade recensionen. Har ju alla utom en…

      Om du mest vill ha den till just under kindbent är Setting brush perfekt! Passar till konutering i stort utom under hakan, där är den för liten. Brukar använda en vanlig stor puderborste till det.

      • K said:

        Okej, tack snälla! Den borsten slinker definitivt ner i min nästa iherb beställning🙂

        • Det tycker jag! De är lätta också. Tänkte köpa en och ha i handväskan i mitt lilla ”överlevnadskit”. Där har jag plåster, nål och tråd, hårnålar, värktabeletter m m.

  3. Annika said:

    Får jag ställa en iHerbfråga här? Jag är glutenintolerant och efter att ha kikat i boken Friendly Bread, vill jag baka med Durramjöl! Det är ganska dyrt att köpa här hemma men hos iHerb är det förstås superbilligt! Tyvärr, väger det ju en del så vad jag förstår måste jag hålla mig till 2 paket mjöl men å andra sidan verkar det kosta (med nykundrabatt) ca 25kr? Låter ju helt magiskt billigt! Men vad jag egentligen undrar är, om det är något särskilt att tänka på om man bara köper matvaror? Momsen räknas väl in utan att jag behöver tänka på det men hur är det med att föra in mat till Sverige? Vet du?

    • Tror att alla svar finns här: https://ingridbbeautiful.wordpress.com/2011/10/12/guide-till-iherb-del-1/
      Såhär skriver jag om tull och moms:

      ”Tull/moms

      Kosmetik är tullfritt men däremot tillkommer moms. Allmänt gäller att försändelsen med sammanlagt värde på högst 1400 kronor är befriat från tull. Momssatsen för mat och kosttillskott är 12% men osäker på hur Tullverket hanterar paket med blandat innehåll. Momsen beräknas på inköpspris och fraktkostnad (och ev tullavgift). Detta görs automatiskt av Tullverket och inget man själv behöver tänka på. Det tillkommer också hanteringsavgift på 100 kr.

      MEN detta kräver alltså att tullen uppmärksammar ditt paket. Om innehållet är av ringa värde slinker det ofta igenom.

      Jag har fått betala moms+hanteringsavgift två gånger (av ett otal beställningar!) när jag beställt från iHerb. Båda gångerna var totalbeloppet strax över 380 SEK=ca $54.

      Mitt råd är att hålla sig till max 300 SEK=ca $42 i varuvärde som deklareras på paketet. Kontrollera gärna dagens kurs här.

      Varuvärdet som deklareras hos iHerb är efter dragen rabatt. Frakten är inte med i varudeklarationen eller någon annanstans på paketet enligt iHerbs kundtjänst. Rimligtvis borde alltså Tullverket inte ta med det i sin beräkning om de inte känner till den.

      Exempel: Om varorna kostar $42, man har 3$ rabatt och frakten kostar $6 deklareras $39 som varuvärde. $42 – $3 och $6 räknas inte med.

      Om paketet fastnar är det inte hela världen tycker jag, det blir ändå billigare än om man köpt liknande varor i Sverige. Eftersom frakten är så billig tar jag det säkra före det osäkra numera och beställer för max $42.”

      Rekommenderar att läsa båda guiderna innan du handlar. Del 1 ett handlar om allmänna frågor kring både utlandsshopping och själva iHerb. Del 2 visar hur själva handlandet går till tekniskt och lite annat YUR66. Glöm inte att rabattkoden YUR66 användas vid första köpet då man inte kan spara den så att säga.

      Du får plats med två påsar Sorghum Flour och lite mer. Det är detta du tänker köpa va?

      http://www.iherb.com/Bob-s-Red-Mill-Sweet-White-Sorghum-Flour-Gluten-Free-22-oz-623-g/15698

      Mer om du också vill köpa lätta men dyra varor finns här:
      https://ingridbbeautiful.wordpress.com/2012/12/30/latt-men-dyrt/

  4. Annika said:

    Precis! Jag vill gärna stoppa ner lite mer än mjöl i paketet, hade missat det där med ”lätt-men-dyrt”, så tack! Det är verkligen oerhört billigt. Måste lära mig mer så jag kan fynda! Din shoppingguide är super men lite osäker är jag trots allt denna första gång. Men man får väl testa och se hur det funkar! =)

Kommentera

