Tvätta sminkborstar av syntet

Det finns massor av videos på youtube om detta, bara att söka och hitta ett sätt som passar dig.

Jag använder aldrig någon speciell rengöring som man inte sköljer ur utan kör alltid vattentvätt med tvål. Brukar tvätta borstarna på samma sätt som mitt hår, dvs två omgångar. Blöter först borsten lätt, tar lite tvål i handeln och sveper runt. Ibland låter jag den ligger på kanten en stund för att låta tvålen verkar. Sköljer ur ordentligt och upprepar eventuellt proceduren. Kramar ur allt vatten och sveper runt på en ren handduk för att få ur lite extra vatten. Ibland sveper jag runt dem i lita alkohol som jag sprutar i handen. Formar dem med handen så att borsten inte spretar åt alla håll, inte hela världen med syntet men det är alltid bra. Sedan låter jag borstar torka liggande, gärna lätt lutande nedåt, över kanten på t ex ett bord eller som jag visat här.

Den här tjejen gör som jag gör. Däremot stänger jag av vattnet grrr.

Om fläckarna är riktigt svåra att få bort kan man lösa upp dem med balsam först enligt principen lika löser lika. Make up artister använder ofta olja på sina naturhårsborstar för att få bort fläcker. Har inte provat då jag inte haft problem med detta.

Säkrast är att ha borsten lutad nedåt hela tiden så att inget vatten kommer in i skaftet och löser upp limmet. Undrar om det verkligen är rocket science att få ett lim som håller bättre…..

Syntetborstar är inte känsliga för vad man använder att rengöra dem med på samma sätt som naturhår. Jag använder handtvålen som står framme, oftast Dr Bronner eller Dr Woods. Rengöringsmedlet får inte vara för återfettande men man märker om borsten inte känns helt ren. Jag kan också tänka mig att en omgång då och då i bikarboant kan vara bra, det löser ju upp fett effektivt.

Hur ofta ska man då tvätta sina borstar? Om man bara använder dem på sig själv så är omdömet bästa hjälpredan. Tvätta när de känns smutsiga och inte applicerar sminket bra. För puderprodukter kanske var tionde gång, för kräm och flytande brukar jag föredra var trejde till femte.

Man kan också snabbtvätta genom att svepa runt i alkohol eller doppa i alkohol. Ju högra alkoholhalt, desto snabbare torkar de. Svårt att få tag på hudvänlig/miljövänlig alkohol med högra volymprocent än vodka dock men det finns väldigt stark på apoteket men är inte säker på vilken typ av alkohol det är.

Hur tvättar ni era borstar?

6 comments
  1. Lydia said:

    Vad har hänt med ”senaste kommentarer” som låg högt upp till höger på sidan??

    • Vet inte vad som hänt. Jag hade inte tagit bort det, väldigt svårt att ens göra av misstag eftersom det ligger långt in i en inställning så att säga. Nu är det tillbaka iaf. Tack för att du sa till! Det är ju mkt smidigt att kunna se direkt vad som sagts. Vill ju att bloggen skall vara ett ”forum”.

  2. Lithia Black said:

    Mina syntetborstar tvättar jag med diskmedel och mina naturhårsborstar använder jag hårschampo till, när de känns torra och sträva brukar jag ha balsam på dem också. brukar försöka tvätta mina borstar varannan vecka. Mellan blöttvättarna använder jag en hemgjord sprejrengöring gjord på destillerat vatten, alkohol, schampo och balsam.

    /L

  3. Lisa said:

    Dum fråga kanske, men vid ”alkoholtvätt” så kan man i princip använda sprit från systemet (som vodka) likaväl som något från apoteket?! Idun säljer den här produkten, men jag undrar om det bara är ett sätt att ta bra betalt för något man kan blanda ihop själv?: http://www.idunminerals.com/sortiment/borstar/borstrengoring/

    /Lisa

    • Läste INCI och den innehåller ju bara alkohol och någon tensid. Säkert bra ”tillblandat” så att det passar ändamålet. Du kan garanterat blanda dig fram till något lika bra även om det kan behövas experimenterande. Alkoholhalten är förmodligen högra än i vanlig vodka så du får köpa stark alkohol på apoteket och prova dig fram. Tensiden kan vara vilken tvål tvål som helst med inte så många ingredienser. Googla lite så hittar du säkert något.

      • Lisa said:

        Tack!🙂

Kommentera

