Föregångare

Brukar ibland skämtsamt säga att jag är en föregångare. Till mina närstående är jag inte direkt ödmjuk. Såhär brukar det låta när Ekorren sätter igång!

”Om trettio år kommer du tycka att jag varit en föregångare. Både vad det gäller naturkosmetik och ett kemikaliefritt leverne och så lite kolhydrater i kosten som möjligt. Sist men inte minst, så kommer fluor bli det nya DDT. ”

//

Naturkosmetik och kemikalier är nog många här överrens om. De flesta vill inte använda kemikalier på sig eller i sitt hem men inser nog inte att det finns överallt om man inte aktivt undviker det. Man tror också att det som finns i butik är 100% säkert. De flesta kemikalier kom efter WWII. Vi vet mycket lite om långtidseffekter och den s k cocktail-effekten.

För lågkolhyratskost rekommenderar jag videon nedan, fler finns på Kostdoktorn kanal, och som vanligt Kostdoktorns blogg.

Mycket kolhydrater är relativt nytt i människans historia. Den mängden som rekommenderats de senaste 30 åren har visat sig inte fungera alls. För er som tror att detta är en modediet, nya tokigheter och likande, kolla gärna detta och detta.

High fat skall man ta med en nypa salt. Kalla det istället ät så mycket fett du känner för. Paleo tror jag är det allra bästa i analogi med min övriga filosofi om att leva så naturligt det bara går men LC är bra nära.

Fluor är ett nervgift som är bra för tänderna men i princip dåligt för allt annat. Googla och kolla här. Ät inte socker och snabba kolhydrater så klarar de flesta sig utan fluor. Fråga inte tandläkaren, de flesta vet inget om detta med vissa undantag såklart. Alla kan ju ha fel men se hur det gick med amalgam…

7 comments
  1. Michaela said:

    Var hos tandläkaren förra veckan och hon berömde mig flera gånger för mina fina tänder. Har inte använd flourtandkräm på ett antal år. Flourade inte i skolan heller, min pappa skrev en lapp att jag skulle slippa. Har fortfarande inte haft ett enda hål.

    • Michaela said:

      …men skall påpeka att jag sedan två år inte har ätit godis, kakor eller gluten heller. Dock åt jag det under min uppväxt.

    • 🙂 Visst blir de förvånade om man säger att man inte använder fluortandkräm sedan?

      Jag har väldigt tålig emalj och mycket kalcium i saliven så jag är liksom inte i riskzonen annars heller. Vågar inte säga till andra att bara sluta tvärt med fluor eftersom vi har vant oss vid att kunna äta som vi gör och fluoret fixar det. Så äter jag ju precis som du inte sötsaker annat än i undantagsfall och inga vanliga kolhydrater heller.

      Min sambo hade inga hål som barn, sedan var han med i ett forskningsprojekt som innebar att han in skulle gå till tandläkaren o inte skölja med fluor under en tid i tidiga tonåren. Han fick då många hål men han misstänker själv att han skötte allt sämre. Det var mycket snask och sockerkaka framför datorn som många tonårspojkar. Idag sköter han inte tänderna exemplariskt direkt så fluortandkräm är ett mindre pris än massa hål och dyra tandläkarräkningar. Han dricker cola light, äter godis och annat, inte en drömsituation för tänderna tyvärr.

  2. Jag tror mycket att paleokosten också, kan inte tänka mig att det är bra att äta så mycket mjölkprodukter som många som äter Lchf-kost verkar göra och väldigt många recept verkar bygga på, dessutom ”tillåts” ju frukt och typ alla grönsaker i en paleokost om jag inte minns fel?!?
    Skulle gärna ha testat paleo om jag bara kunde få mig själv att tycka om fisk och kött, har alltid haft svårt för smaken och konsistensen nämligen…
    Blir ju lite svårt om man bara äter räkor och ägg som proteindel typ…

    • Strikta LCHF-are äter egentligen inte mjölkprodukter men inte för att det inte är naturligt utan för att mjölkproteinet kasein som påverkar vissa negativt. Insatta LCHF:are vet också att mjölkprodukter från början inte är en naturlig del i människans kost.

      Det är inte en slump att LCHF som ju kommer från Norden kan innehålla så mycket mjölkprodukter. Vi med etniskt nordiskt ursprung är unika i världen att tåla laktos i så hög grad även i vuxen ålder. De flesta etniskt nordiska invånare har en genuppsättning som gör att vi producerar mycket av enzymet laktas. Man kan alltså dra slutsatsen att denna lilla genförändring gör att vi klarar såpass mycket mjölk och det blivit en naturlig del av vår kost till skillnad från majoriteten av jordens befolkning. Det är mer en anpassning för att passa vår matkultur än vad det är LCHF om du förstår vad jag menar. Paleo-rörelsen som till stor del är amerikansk har en annan utgångspunkt. Även om nordbor tolererar mjölk är det inte samma sak som att det är odelat bra och det behövs absolut inte i kosten.

      Vissa LCHF:are tar bort det helt eftersom de mår bättre av det. Läs dikussioner t ex här: http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4ff59457d3b4fd26fe001682-lchf-utan-mjolkprodukter

      Slutsatsen av detta? Många i Norden mår bra på mjölkprodukter men majoriteten av världens befolkning gör det inte och bör hålla sig borta även om man äter LCHF. LCHF är som grundtanke paleo goes modern nordic enligt min uppfattning.

      Jag är inte expert på paleo om men om man ska följa principen att äta så naturligt som möjligt bör man inte äta frukt på det sätt som rekommenderas i vanliga ”kostråd”. Det har ju alltid bara funnits en del av året och aldrig i de kvantiteter som idag. Lite torkad frukt på vintern men inte stora apelsiner och äpplen som finns idag. Läs mer här: http://thepaleodiet.com/fruits-and-sugars/

      Som jag ser det är frukt verkligen bara naturens godis. Det finns ingenting i frukt som man inte kan få i sig via grönsaker. Många blandar ihop frukt och grönt.

      Ägg är typ det bästa som finns enligt både Paleo och LCHF så det kan du äta mycket av! Det finns också många som äter vegetarisk LCHF.
      http://kolhydrater.ifokus.se/?4d712529b9cb4621410488a7-1-lchf-for-vegeterianer
      Förvisso är människan ett rovdjur och allätare men idag är vi inte beroende av kött för att överleva.

Kommentera

