Fixat sig!

Fick hjälp på wordpress- forum av en vänlig själ. FYI bestod problemet i ”wrong image code”.

Det firar vi med ett par korrar!

15012013-DSC_4355

En nyfiken liten krabat i Hyde Park, London. Tips för er som vill träffa korrar i Hyde Park är att gå till en liten inhägnad del i norr, i höjd med tunnelbanestationen Lancaster Gate där hundar inte får vara. Där är ekorrana modigare av naturliga skäl, inga lurviga saker som jagar dem. De är relativt tama överallt men det är en markant skillnad.

Eftersom jag är väldigt förtjust i att mata ekorrar har jag naturligtvis med mig bra mat till dem. Gråa ekorrar är de man stöter på både i UK och Nordamerika och enligt The Squirrel Board är det bästa pumpafrön och mandlar. Jag gjorde mig till i London och köpte båda. Inte ett enda pumpafrö gick åt! Ekorrar vet tydligen inte vad som är bra för dem. Eller så kan de inte hålla i de små pumpa-fröna ordentligt. Mandlar däremot äts med god aptit.

15012013-DSC_4353

Lite extra ekorrar får man ändå ha här tycker jag!

11 comments
  1. Vilka söta ekorrar. Jag gillar också dem. Vi har två häromkring, men jag ser dem väldigt sällan. Hoppas de finns kvar. Mina föräldar däremot har fyra stycken som ofta sitter och äter på deras fågelmatsbord och ser väldigt nöjda ut. 😉

    • 🙂

      Avis jag blir på dig och dina föräldrar. Ser ekorrar på håll från vårt fönster men inga som kommer nära. Så får man inte ha fågelbord här heller av förståeliga skäl.

  2. Skönt att det fixade sig för dig! 🙂
    Är också väldigt förtjust i ekorrar, brukade vara en som klättrade upp på väggen tre våningar upp för att äta fågelmat uppe hos grannen 🙂
    Men annars ser jag och hör ekorrarnas gulliga läten varje gång jag går ut i skogen bredvid där jag bor på sommarhalvåret 🙂
    Nu är det mest hackspettar jag ser, men de är ju väldigt vackra och söta med.

    • Ja väldigt skönt.

      De är väldigt duktiga på att klättra. Tjattrar gör de också, gillar också ljudet. De är väldigt territoriella och jagar varandra från sina revir. Inte så vänskapligt men det låter hur sött som helst tycker jag.

      Åhh vad hackspettar är vackra!

  3. Vad söta de är! 🙂 Gillar ekorrar väldigt mycket just för att de är så gulliga och pigga, hemma kan man ibland se dem då de springer över gräsmattan och samlar mat. Förra hösten var det en ekorre som flera gånger per dag brukade springa över gräsmattan då han samlade mat, de är dock inte särskilt tama de som vi brukar se utan de håller sig på avstånd.

    • Underbart med en liten kompis att titta på! De är så härlig!

      De samlar frenetiskt och har stora förråd, bl a därför jag kallas Korren. Samlar saker och organiserar dem.

  4. Rana said:

    omg!! sååå sööta!!! har inte kommenterat här på ett tag..så mycket plugg 😦
    Men dem här är ju bara för sööta!! ❤ ❤ ❤ Det känns så otroligt med så tama ekorrar! önskar att vi hade såna här också 😦 Följer en japansk instagrammare som postar många foton på ekorrar. Dem har nämligen en stor park med tama ekorrar och stora voljärer där man kan gå in och gosa!

    Aja som tur är har jag min egen gnagare att gosa med, min älskade kanin :))

    • Kul att du är tillbaka. Blä för att ha så mkt plugg över sig.

      Hur mysigt vore inte det att vara i den parken! Gillar inte djurparker och sådant men här kanske korrarna är frivilligt?

      Kaniner är så fina! Är tyvärr väldigt allergisk mot just kaniner. Gosade med min grannes kanin en gång och fick krupp-liknande hosta 😦

  5. Rana said:

    Ja usch för plugg! :p

    Jag ogillar djurparker starkt jag också! jag älskar djur och visst är det spännande att spana på dem i djurparker, fast tex Skansen är skittråkig för man får aldrig någon ordentlig titt på tex björnar och lodjur.

    Hur som helst har jag på senare år börjat inse mer och mer hur otroligt själviskt det är att spärra in djuren och låta folk glo på dem i dagarna i ända! Tänk om det vore tvärtom! djur som spärrat in människor för att glo och ta bilder!

    Jag har för mig att de flesta ekorrar är fria i parken alternativ att parken är riktigt stor så dem kan springa runt som dem vill. I voljärer tror jag dem har de mer ovanliga sorterna som flygande ekorre osv… Men..jag är inte helt 100 på hur det är :/ ska kolla upp.

    Annars har Japan en ö som är befolkade av tama frigående kaniner!! kaninön! ”Okunoshima Island”
    Det är ett paradis för kanin älskare! det är helt vanliga tam kaniner som släppts i det fria och..ja, vi vet ju hur snabbt dem förökar sig :p

    Ja kaniner är bland de mest allergiframkallande djuren tyvärr 😦 Jag hade en liten reaktion första dagen jag hämtade hem min kanin men det gick över som tur är! För han är verkligen underbar dem är verkligen inte enbart oskuldsfulla fluffiga smådjur må jag säga :p min är då en riktig karaktär! ❤ fast hur mycket dem blommar ut beror ofta på ras, föräldrar och hur man behandlar dem förstås ^,^ synd att du inte har instagram 😦 han har en egen konto om du skulle vara intresserad :p ❤

    • Det känns inte alls bra att spärra in dem för vårt nöje även om det har det ok bra.

      Förmodligen har väl ekorrarna det ungefär som i vilken annan storstadspark som helst. Där är de ju för att de får mat

      Den ön skulle jag vilja åka till!

      Kan skaffa instagram!

  6. rana said:

    Hehe! ja om du skaffar instagram heter jag Aleviuss 🙂 Han är superfin, så du blir nog inte besviken 😀
    (jodå jag ääär ju väldigt opartisk i detta fall! ) :p

Kommentera

