Härlig deo

Home Health, Herbal Magic, Roll-On Deodorant, Jasmine Scent

Fick tips om den här bland kommentarerna. Alltid lika kul att få tips den vägen! Den har blivit min favoritdeo! Har numera tre roll-on favoriter som jag växlar mellan, denna, Real Purity och Aubrey. Tycker att det ger bättre effekt att inte använda samma hela tiden. Denna är dessutom billigast.

Denna innehåller bikarbonat som ju ingår i min hemgjorda. Det verkar genom att neutralisera svettlukten och gör det med bravur. Är känslig mot bikarbonat i armhålorna men har inte haft problem med denna. Kanske vägs det upp av de vårdande ingredienserna eller så är koncentrationen låg.

Har inga direkt fuktabsorberande ingredienser men det stör inte mig till vardags men skulle nog inte packa ner just denna till varmare resmål. Då skulle jag ta Aubreys spray.

Doftar verkligen äkta jasmin, som en shersminbuske på försommaren!

11022013-DSC_5142

På Home Healths hemsida står att den innehåller phenoxyethanol och ethylhexylglycerin. På iHerb och på min flaska står inget sådant. Ser att etiketten på hemsidan är uppdaterad 2013 och min flaska står 2012 på. Hoppas verkligen inte att de lagt till denna konservering. Har nyligen beställt en med Herbal Scent. Får se när den kommer om INCI ändrats.

Bäst: Håller lukt borta.

Sämst: Inte direkt effektiv mot fukt. 

Köpt på iHerb.

INCI: Deionized Water, Algae Extract, Aloe Vera Gel, Witch Hazel, Sodium Bicarbonate (Baking Soda), Herbal Extracts of (Fennel, Hops, Chamomile, Balm Mint, Mistletoe and Yarrow), Grapefruit Seed Extract, Jasmine Fragrance. Contains no aluminum, artificial preservatives or colors.

12 comments
  1. Jag skrev till dem och frågade, men fick inget svar utan bara att om jag skicka numret på produkten så skulle de kunna svara på vilken av deona jag hade hemma. Eftersom jag inte kunna hitta något nummer så var det lite svårt. Verkar som de inte vill svara på vilken som är den senaste versionen, vilket kanske inte bådar gott. Men man kan ju hoppas att de gjort om den till det bättre och inte tvärtom…

  2. Just det, glömde säga att de inte heller ville svara på om de hade en syntetisk eller naturligt baserad parfym…

    • Inget vidare. Hoppas på det bästa eller så får vi hoppas att iHerb har ett stort lager.

  3. Catti said:

    Tack så mycket för tipset🙂 har letat efter en köpe- roll -on deodorant med bikarbonat.

    • Kanske inte är så vanligt? Inte tänkt på det. Hoppas den fungerar för dig också.

  4. Lydia said:

    Den här har jag också hemma. Håller med om att den doftar väldigt gott (men doften försvinner väldigt snabbt tyvärr) och inte håller fukt borta, men jag tycker nog inte att den är riktigt lika bra som du. Jag har iofs inte helt gått över till naturliga deos (ännu. Ska. Nån gång. Lovar. Men min svettlukt alltså!) och mina armhålor har nog därför inte anpassat sig till att aldrig ha igentäppande produkter i sig, så jag är kanske inte den bästa att lämna omdöme.

    • Det är en markant skillnad när man inte använder konventionell deo alls. Min mamma är typexemplet på det. Förr hade hon stora problem med både lukt och fukt men nu med bikarbonatdeon klarar hon sig utmärkt i alla lägen. Hon tål den hemgjorda varje dag vilket jag inte gör. Det är jobbigt i övergångsperioden för vissa men det ger sig.
      https://ingridbbeautiful.wordpress.com/2011/12/09/gor-superenkel-deo-pa-kokosolja-bikarbonat-och-starlekse/

      Viktigt att använda deos som inte motarbetar varandra. Vissa är lite sura och vissa basiska. Blanda dem inte för då slår de ut varandra. Många spraydeos t ex är sura. Alundeos, dvs thaisten och liknande är också lätt sura. Vill du har en spraydeo med lukt föreslår jag att göra en själv med alkohol och eterisk olja. Blanda i lite bikarbonat och glycerin om du vill.

      Jag skulle rekommendera att använda en basisk deo och dessutom tvätta armhålorna med bikarbonat. Ta lite i handflatan och blanda ut med lite vatten, gnid armhålorna och skölj. Skrivit om det här: https://ingridbbeautiful.wordpress.com/2012/10/11/nya-satt-med-bikarbonat-och-citronsyra/

      Om du testar detta, berätta gärna hur det gått!

      • Lydia said:

        Ojojoj, deos som motarbetar varandra, sura och basiska, hej vad jag inte hänger med här. Menar du att man inte ska använda två med olika egenskaper (sur/basisk) SAMTIDIGT, eller att man inte ska använda två olika, fast olika dagar, under samma period i livet? Förstår du hur jag menar?

        Varför rekommenderar du en basisk deo?

        Jag har sjukt känsliga armhålor och får kli och blir röd av typ allt. Jag har kokosfett, bikarbonat och potatismjöl (funkar istället för majsstärkelse va?) hemma och har tänkt svänga ihop en egen deo, men har inte kommit till skott ännu. Gissar att jag är en av alla dom som kommer märka att för stor andel bikarbonat irriterar min hud.

        Och sen min slutliga fråga: Hur lång tid tar det innan man slutar lukta apa när man till 100% gått över till naturliga deos? Hur lång är denna illaluktande övergångsperiod, på ett ungefär?

        • Inte använda två med olika egenskaper samtidigt. Dagar emellan borde inte spelar roll om man tvättar av emellan.

          All finmalen stärkelse fungerar lika bra. Ta kanske 4 del olja, 2 delar stärkelse och 1 del bikarbonat om du har känsliga armhålor.

          Ganska omöjligt att säga hur lång tid det tar men jag märkte knappt lukten men svettades lite mer ett par månader. Mamma tror jag började med alundeo och tyckte att hon luktade apa ett tag. När hon sedan gick över till den hemgjorda tror jag det försvann direkt.

Kommentera

