Hemgjort cerat

Det är väldigt lätt att koka cerat och salva. Såhär skrev jag förra hösten:

Många har frågat efter hemkoksrecept och er önskan är min lag. Jag vill understryka att jag än så länge inte gör så avancerade saker. Det är min ambition men det har inte blivit av helt enkelt.

Något av det enklaste att göra, efter oljeblandingar, är cerat och salvor. Det går ut på att man smältar ihop vax och olja till den konsistens man önskar. Ju mer vax desto hårdare. Kan du göra cerat kan du göra salva och vice versa. Jag utgår från Shenets sammansättning:

• Olja och annat flytande
• Bivax – hård salva 25 %, ”lagom” 20 %, mjuk 12 %, nästan flytande 6 %

Bivax gult granulat Eko

Enklast är att börja med bivax och valfri olja. Crearome/Naturkosmetikkomaniet säljer bivax i många former. Hälsokostbutiker säljer ofta bivax, annars kan de säkert ta in om man frågar. Hobbyaffärer brukar ha bivax i kakor som är tänkte till att rulla egna ljus men det fungerar också.

Såhär ser Shenets grundrecept för cerat ut:

• Olivolja eller annan olja – 3-4 tsk = 15-20 ml (75-80 % volym) för hårdare-mjukare cerat
• Hackat bivax – 1 tsk = 5 ml (25-20 % volym)

Totalt 20-25 ml. Blanda och smält i vattenbad (ett kärl som står i en större skål med kokande vatten) eller försiktigt direkt på platta. Låt blandningen svalna lite (62-65 °); den ska fortfarande rinna. Pröva hur konsistensen kommer att bli genom att doppa en tandpetare i blandningen och kyla i kallvatten. Burk: Fyll helt. Stift: Fyll till 3/4 och låt stelna lite och häll sedan i återstoden; detta för att det inte ska bli en luftbubbla mitt i stiftet. Låt svalna. Snabba på genom att hålla under kallvattenkran eller ställa in i kyl eller frys.

Principen för salva är densamma. Justera bara mängden bivax.

Det är väldigt bra om man har en exakt hushållsvåg men det går utan också. Jag tycker att det är enklast att blanda ihop allt i ett rosfritt mått som är lätt att hälla ur. Helst skall det ju täcka kärlet med vatten men det är inte så noga. Till en början kan man fylla sina cerat i gamla hylsor. Antingen urdiskade eller direkt på det gamla, lägg ambitionsnivån själv. Små burkar går också bra men jag tycker inte att det är lika praktiskt. Crearome säljer tomma hylsor.

Läppcerathylsor 17 ml, 10.90 kr st.
Blanda olja fritt och tillsätt andra sorters fetter, t ex kakao- eller sheasmör. Beroende på användningsområde och hudtyp kan man variera oljorna. Vill man göra en kroppssalva likt en lotion kan man med fördel använda en torr olja som solros eller tistel så att salvan går in snabbare. Vill man göra ett ”balm” till ansiktet kan man blanda lyxigare oljor som passar ens hudtyp! Vips har du en perfekt vintersalva anpassad efter just dig.

Tillsätt gärna eteriska oljor eller doftämnen. Skall man ha guckan på läpparna får man vara lite försiktig med doseringen annars kan man få en chock.

För mer inspiration kolla Shenet här och här och Crearomes receptflik.

I ett annat inlägg tänkte jag berätta lite om vilka blandningar jag gör och varför.

Berätta gärna om era salv- och ceratkok!

Bilder och prisuppgifter från kosmetikkompaniet.se och crearome.se.

5 comments
  1. Anki said:

    Jag har ju pysslat lite så jag med av och till. Gjorde cerat med lite kopparröd färg i också köpt från dom. Vart ganska fint faktiskt, men jag hällde det i små burkar, det är lite mickligt att stoppa in fingret i sen..inte så bra.

  2. Camilla said:

    Tack för inspirationen! Har länge tänkt testa att göra egen salva, nu ska jag göra slag i sak i helgen.

Kommentera

