Ruby red

Colorganics Inc., Hemp Organics, Lipstick, Ruby

Har ju som sagt snöat in helt på starkt färgade läppstift. Det här är ett rubinrött krämläppstift med nästan helt matt finish. Inget skimmer eller annat i men ytan blir krämig och lite glansig.  Pigmenteringen är rik men stiftet ser mycket mörkare ut än resultatet på läpparna. Färgen är helt klart rubinröd, d v s mörkt blåröd. Doftar nästan ingenting, bara lite sådär gammaldags läppstift.

Hållbarheten är bra men inte super. Har inte hittat något naturkosmetiskt long-lasting. Ser man till att bita av och måla på ordentligt håller det bra men man kan inte äta middag och förvänta sig att det skall sitta. I vardagslag använder jag det oftast som ett ”lip stain”, alltså ett tunt lager utsmetat.

Det enda dåliga är att man överhuduvdtaget inte kan välja färg genom hemsidan. Det stämmer inte alls. Bättre att läsa omdömen på iHerb. Finns en något bättre färgkarta som fanns på hemsidan innan. Oklart hur bra den stämmer idag dock.

03022013-DSC_4955

Bäst: Snygg färg.

Sämst: Omöjligt att veta färgen på förhand via tillverkaren.

Från iHerb.

INCI: *Castor oil, *beeswax, candelilla wax, carnauba wax, *hemp seed oil, *jojoba oil, natural tocopherols. May contain: Mica, iron oxides, titanium dioxide, kaolin, carmine. (natural colors)

*Certified Organic

11 comments
  1. Lydia said:

    (Har inget med detta inlägg att göra, men 25% rabatt med koden earthhour på Maryfly Organics just nu och fram till lördag kl 20.15! Jag har köpt Benecos mörka ögonbrynspenna efter tips från dig. Blir roligt att testa)

  2. K said:

    Har just fått hem mitt Bellapierre Ruby red lipstick som jag beställde efter att ha läst om det på din blogg. Jag är sååå himla nöjd. Äntligen den perfekta färgen, klar, varm inte för mörk klassisk röd. Jippie!!!! Tack för dina tips😀

  3. Lydia said:

    Och nu har JAG fått hem Ruby’n och hunnit testa. Den går verkligen att bygga i lager för olika färgmättnad, det uppskattas. Gillar också färgen men skulle helst vilja hitta något som är aaaningen varmare i nyansen, alltså inte lika mycket dragning åt blått, utan mer åt orange. Och gärna matt eller iaf utan shimmer. Jag kikar lite på Cayenne, Red Zin eller Sienna (från samma märke). Har du koll på någon av dessa Ingrid? Eller någon annan kanske?

    • Ruby är ju helt klart väldigt blåtonat. Cayenne skall vara orange enligt kommentarerna på iHerb. Själv sugen på det.

      • Lydia said:

        Har mailat till Colorganics och ska få hem prover på alla färger. Kan avlägga rapport sen om du vill🙂

        Jag undrar vilken läppenna du använder till Ruby’n? Eller behövs det ingen? Har hört vissa säga att man verkligen måste ”stänga in” läppstift med en läppenna, att det annars flyter ut i sprickor och hamnar utanför läpparna.

        • Nähä?? Mig har de inte svarat!! Skall mejla igen så hoppas jag på samma tur som dig! Avlägg gärna rapport om du har lust, de lär ju komma snabbare till dig.

          Finns flera metoder. Kan skriva lite mer om det….

          • Lydia said:

            Ja, skriv gärna!

  4. Lydia said:

    Äsch då, hann inte skriva klart innan jag råkade trycka iväg kommentaren.

    Skriv gärna mer om läppennor! Jag är helt ny på det här med läppstift och behöver alla tips som finns. Tips på hur man får läpparna att inte bli torra när man bär läppstift tas också tacksamt emot, men där kanske det bara handlar om förarbete och val av läppstift?

    Jag mailade Colorganics och frågade om råd (jag undrade vilken färg dom skulle rekommendera om man vill ha ett läppstift som är lite ljusare och mindre blått än Ruby) och bad inte om prover, men den som svarade mig skrev ändå att hon kunde skicka. Tack tack sa jag då.

  5. Lydia said:

    Nu har jag fått hem en pamflett med info om samtliga Colorganics läppfärger (läppstift, läppennor och läppglans) samt en hemmagjord swatch-palett med exempel på 9 av läppstiftsnyanserna. I pamfletten finns foton på både färg utsmetat och färg på en persons läppar samt beskrivning av färgen i ord. Om jag hade haft en blogg hade det här varit ett ypperligt tillfälle att fota av hela broschyren och slänga upp en massa bilder😦

Kommentera

