Bio-oil

Bio-Oil har det skrivits mycket om. Många hyllar den. Tror säkert att det är en superbra sak för många i den konventionella världen. Den innhåller alla möjliga växtextrakt, a- och e-vitamin. Namnet ”Bio” anspelar helt klart på det naturliga innehållet. Gissa vad basen är? Mineralolja! Not very biological. Även om många inte har något emot mineralolja kan jag inte annat än tycka att namnet är vilseledade. Varför inte ha en vegetabilisk olja som bas? Förmodligen för att det är billigare med mineralolja. Både som råvara och för att det ger ett längre hylliv.

Vilka de banbrytande ingredienserna är kan jag inte se i INCI. Någon??

 

Växtextrakt
Calendula Officinalis Flower Extract (Calendulaolja), Lavandula Angustifolia Oil (Lavendelolja), Rosmarinus Officinalis Leaf Oil (Rosmarinolja), Anthemis Nobilis Flower Oil (Kamomillolja),
Vitaminer
Retinyl Palmitate (A-vitamin), Tocopheryl Acetate (E-vitamin),
Oljebas
Paraffinum Liquidum, Triisononanoin, Cetearyl Ethylhexanoate, Isopropyl Myristate, Glycine, Soja Oil, Helianthus Annuus Seed Oil, BHT, Bisabolol
Parfym (Ros)
Alpha-Isomethyl Ionone, Amyl Cinnamal, Benzyl Salicylate, Citronellol, Coumarin, Eugenol, Farnesol, Geraniol, Hydroxycitronellal, Hydroxyisohexyl 3-Cyclohexene Carboxaldehyde, Limonene, Linalool,
Färg (orange/rosa)
CI 26100 (Red 17) och/eller CI 60725
11 comments
  1. Catti said:

    Usch! Kan jag bara säga. Inte nog med att det är vilseledande marknadsföring så är produkten baserad på miljövidrig mineralolja! Inte nog med att hela samhället är uppbyggt på den svarta sörjan, nej det ska finnas i sådant man smörjer på kroppen också!

  2. Hanna Li said:

    Jag undrade vad hypen var och namnet gjorde att jag tänkte att produkten möjligen skulle kunna vara intressant. Men det krävdes ju inte mer än en snabb titt på INCI för att inse att det är helt ointressant för mig pga mineraloljan. Sedan hjälper det inte att den heter Bio när den inte är Bio – då tycker jag det känns en smula ohederligt. Fast å andra sidan är ju de konventionella produkterna fulla av dylika namn som anspelar på naturlighet när de i själva verket är långt ifrån.

  3. Kasia said:

    Har också kollat på denna produkt som verkade så lovande om man går efter namnet och beskrivningen men en titt på INCI räcker för att se att något här inte stämmer. Riktigt synd! Bra att du belyser detta, Ingrid.

    • Tänkt på det massa gånger. Hör också att många tror att den är naturlig. Grrr!

  4. rana said:

    Min brorsa kom hem meden flaska av denna för ett tag sedan. Hans kompis hade påstått att den var jätte bra.
    Min bror har känslig problemhy med acne som kan gå djupt ner (både han och jag har ärvt pappas dåliga hygener, mamma har aldrig fått finnar i hela sitt liv!! >__<

    • Min bror är likadan. Vi har båda eksem men har har fått för sig att allt med vatten in är dåligt för honom. Jag tror snarast att det är något annat i konventionella krämer med vatten som han känner av. De får skylla sig själva😉

  5. rana said:

    Nu har jag någorlunda balans på hyn tack vare att jag har blivit supermedveten om saker och ting men han har 0 koll!
    och lyssnar inte på mig heller, för det är helt enkelt för jobbigt att ställa om sina vanor:/

    Men aja jag läste då på flaskan och skrattade högt till… mineral olja?! dem måste skämta sa jag högt. Och ja min bror fick ge upp den för han sa efter någon månad ”nä den hjälpte inte” nähä? undrar varför? >_<

    • Kan tänka mig att den inte är alls bra för finnar. Torr hud kan säkert blir ”hjälpt” på kort sikt men inte acnehud.

Kommentera

