Sminkstart

Kommer de närmsta dagarna att skriva en sammanställning om bra naturkosmetiskt (kom ihåg min definition av naturkosmetik kontra ekologiskt) smink. Precis som all kosmetika är det väldigt individuellt. Ändå finns det en del produkter som fler gillar än ogillar om man säger så. Det är väl egentligen omöjligt att göra en sådan sammanställning men jag gör ett försök. Begränsar mig en del men i kommentarerna finns mer plats för alla!

Kommer att länka till inköpsställen där priserna är bra och relativt lättillgängligt. Det finns flera andra ställen också såklart. Lägger alla under taggen/etiketten Sminkstart samt Nybörjarguide. Kommer också att lägga till dem under ”För nybörjare” ovan.

Mer om vad ni ser på bilden här. Allt är favoriter utom foundationen längst till höger.

Allmänt bra smink har Dermanord/Maria Åkerberg,  Nvey Eco, Benecos, Dr HauschkaSanté och Lavera. De tre senare köper jag alltid från tyska Bio-Naturel. UNE som finns på bl a Åhléns har också mycket bra. Deras flytande foundations och concealer har jag inte hört mycket gott om men väl alla kajaler, skuggor, läppstift, rouge, puder och puderfoundations.

Om ni har fler tips under varje kategori så skriv gärna bland kommentarerna!

9 comments
  1. En fråga som inte har något med inlägget att göra: Jag använder wettextrasor till städning och i köket. Byter trasa i köket varje dag och tar rena trasor varje gång jag städar. När jag har tillräckligt många trasor kör jag dem i maskin på 60 grader. Nu till min fråga. Är det äckelpäckligt att tvätta alla trasor i samma maskin? Hittills har jag separerat kökstrasorna från städtrasorna (har olika trasor till olika saker) och kört dem var för sig eftersom jag inte vet om det är ohygieniskt att köra toatrasor i samma tvätt som diskbänkstrasor. Vad säger du om detta? Vore smidigt om det gick att köra alla trasor i samma tvätt. (Sedan är min långsiktiga plan att köpa/sticka/virka trasor i bomull, lin och bambu, men jag har helt enkelt inte haft råd med det än. Tänkte om du undrar varför jag har wettextrasor :))

    • Jag tvättar allt med samma. Ser inget som helst problem med det. Tvättar inte något separat av sådana skäl, bara tvättråd o liknande. Eller dörrmattan får åka själv. Hade jag rengjort väldigt smutsiga ställen med trasan hade jag inte slängt in i 40-tvätten direkt men vanlig disktrasor nemas problemas. Ibland kokar jag trasorna eftersom jag sällan tvättar varmt.

      Använder bara Wettex själv, hemfärgade svart🙂 Har aldrig kommit överens med lintrasor och liknande men använder dem som ansiktshanddukar istället. Tror att Wettex är väldigt miljösnällt ändå. https://ingridbbeautiful.wordpress.com/2012/08/24/tvatta-trasor-och-diska-borstarna-sverige/

      Ställdes en gång inför den hypotetiska frågan att diska toaringen i diskmaskin med allt annat. Förmodligen inga som helst problem rent bakteriemässigt men där går min gräns. Har många idéer när det gäller renlighet som inte är helt rationella hehe.

  2. Gun Hedlund said:

    Anledningen till att jag hamnade på din sida är att jag under semestervistelse
    i Kroatien köpte en alverdeprodukt ”Körpenbutter”som både jag och mina vänner
    tyckte var underbar.Stor besvikelse att vi inte kan köpa via nätet eller någonstans
    i Sverige. ????

Kommentera

