Sminkstart: Macara, eyeliner, kajal och brynpenna

Mascara

Mascara är i särklass det värsta att få till bra naturkosmetiskt. Många som gör riktigt bra makeup i övrigt har inte bra mascaror men det finns bra!

Alla tycks gilla UNE Green Pride och den finns dessutom i både svart och brunt. Deras senaste Volume by Night är också riktigt bra. Doften är stark på de båda så för doftkänsliga kan min andra favorit Lavera Volumizing vara ett alternativ.

Många gillar också Dr Hauschkas basmascara som också finns i svart och brunt. Jag gillar den också men tycket inte att den håller bra, däremot ger den fina fransar. Dessutom doftar den mycket om man har problem med det. Lotus är också ett bra alternativ som inte är starkt parfymerad, ger snabb volym och håller bra om än smetig på mig.

Har gjort en sammanställning av de mascaror jag recenserat här.

Eyeliner, kajal och ögonbrynspenna

Dr Hauschka har bra av båda, särskilt den flytande eyelinern. Maria Åkerberg har också riktigt bra kajalpennor och även bra ögonbrynspennor men tyvärr ingen borste på som jag gillar. Benecos har superbra kajaler och ögonbrynspennorSanté har bra ögonbrynspennor men hört att kajalerna är alldeles för hårda. UNE har fantastiska kajalpennor.

25 comments
  1. Anki said:

    Håller verkligen med dej om mascarorna. Gillade Lotus, har Benecos nu som blev bättre efter ett tag men inte ger så svarta fransar som jag vill åt. Har den gröna från Une ligger på vänt i kylen, är så nyfiken på den. Men måste lära mej att ta en i taget:)

    • Jag är urkass på att ta en i taget men tillåter mig två parallellt i alla fall.

      • Anki said:

        hehe jag har också två i taget…men dom är ofta olika långt gångna om du förstår.

        • Förstår precis!

          När en börjar bli lite halvtaskig tar jag en ny som man kan ”lita på”!

  2. Jag använder av de som du nämner Santes ögonbrynspenna, Laveras mascara och Dr. Hauschkas flytande eyeliner.🙂

  3. Jag har då tydligen haft tur vad det gäller naturkosmetiska mascaror eftersom jag bara har använt mig av Dr Hauschkas basmascara tidigare som jag tycker är en bra mascara, men precis som du säger inte håller så bra…(för mig släpper den och trillar av efter ett tag längst ut på fransarna)
    Och nu Une green pride mascara som jag gillar väldigt mycket, fast borsten hade väldigt väldigt gärna ha fått vara mindre klumpig helt klart.
    kollade in Unes Volume by night mascara på Åhlen´s nyligen och såg att den borsten var mycket mindre och verkade vara bättre.

    • Härligt att den ändå fungerar någorlunda. För mig är fukt största problemet..

      Volume by Night har smalare borste men av gummi som du säkert vet. Smidigare på ett sätt men har inget bra topp om du förstår vad jag menar?

  4. Pam said:

    Jag använder dr.h kajal pennor och måste säga att hållbarheten är njaaa, sisådär alltså… De känns så ”vattninga” på något sätt… Håller absolut inte hela dagen, kanske ska jag testa på den flytande eyelinern.

    Unes ögonbrynspenna var bara… ja vad ska jag säga, inte bra alls men kanske också för att jag beställde hem en som inte alls var min färg, det såg annorlunda ut på nätet, får bli att jag springer förbi och titta på färgerna istället eller så provar jag benecos ögonbrynspenna.

    • Bra att höra andra synpunkter, har bara hört bra om dem och det lilla jag testat i butik. Är det någon speciell färg som varit dålig?

      • Pam said:

        Färgen var liksom inte dålig utan den passade bara inte till mina ögonbryn, jag är ju mörkhyad och vill ha en mörk mörk brun penna med lite grått i. Denna jag fick hem var ljusbrun och lite guld skimrande sådär.. sen som någon annan skrev så var den så lätt att sudda ut, får mig att undra över hållbarheten.
        Jag kommer att gå tillbaka till min penna från YSL tills jag hittar en som jag är riktigt nöjd med, gillar inte att använda skugga på brynen, det skulle ta alldeles för långt tid.

        Vet du om någon utav dessa märken du nämnt har vit kajalpenna (tänkte använda till undre fransraden)? Jag har tittat men inte riktigt hittat…

  5. Lydia said:

    Kanske dum fråga, men hur vässar man dom fyrkantiga pennorna från UNE?

  6. K said:

    Dr Hauschkas flytande eyeliner är grym! Likaså Benecos pennor både kajal o bryn. Jag gillade Unes Pride mascara först men upptäckte till min fasa att mina ögonfransar gick av! Verkligen ordentligt. Det hör inte till vanligheterna så det var klart mascaran som var boven. Formulan är rätt stark då det sved i ögonen om man råkade pilla eller en tår kom. Synd för resultatet var snyggt.

    • Usch vad trist, det är det sista man vill att de ska! Tur att det inte drabbat mig….än.

  7. Jag har känt på unes kajaler, men slog aldrig till för jag tyckte de var så lätta att sudda/kleta ut. Dock verkade det sitta kvar rätt bra ändå, men vet inte. Jag använder kajal främst till övre vattenlinjen, vet du om det sitter någorlunda där?

    • Använder dem sällan där så jag har inte så bra koll. Kan testa och återkomma om du vill!

      Däremot smetar de inte nämnvärt ovanför fransraden på mig. Bättre om man fixerar med skugga såklart.

  8. Tintin said:

    Jag använder Benecos Mascara, har både brun och svart, hållbarheten är inte toppen och de svider lite i ögonen om man skulle storgråta, men de är väldigt prisvärda. Jag har också deras kajal pennor som jag tycker är toppen.

  9. Lotta said:

    Jag använder Dr. Hauschkas basmascara i brunt till vardags och Une Volume by night eller Green Pride i svart när jag vill ha lite glammigare fransar. Båda fungerar utmärkt för mig utan att släppa på nåt sätt. Kajal använder jag typ aldrig, vill jag markera fransraden använder jag oftast skuggan Java från Tikei med blöt eller torr pensel (den skuggan är fantastiskt fin förresten). Ögonbrynspenna har jag fortfarande inte hittat nån som passar i färg, så tills vidare får jag tyvärr köra på min gamla trotjänare Cashmere från IsaDora. Vill gärna byta ut den men har inte hittat nåt alternativ tyvärr.

    • Tycker det är himla konstigt att den kan fungera som bra på en annan göteborgska😉 Fukten här klara den inte av på mig. Härligt att den fungerar så bra, avis faktiskt.

      Får spana in Java!

      Vilka pennor har du testat?

      Kollade på Cashmere och den ser väldigt grå ut. Denna från Maria Åkerberg ser också väldigt grå ut. http://dermanord.se/content/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage-ask.tpl&product_id=308&category_id=64&option=com_virtuemart&Itemid=600086

      Annars kan du ju använda en skugga! Gillar inte det riktigt själv men många gör ju det. För en mer naturlig look använd hårgelé över, kanske t o m blandat med skugga. Det skulle t o m kunna räcka med hemgjord bryngelé om du bara vill ha lite definition och inte fylla i speciella delar så som jag måste göra på min ena sida om du kommer ihåg. https://ingridbbeautiful.wordpress.com/2012/02/15/bra-ogonbrynspenna/

      • Lotta said:

        Ja jättekonstigt egentligen men det är väl nåt som är annorlunda som gör att den funkar. Fråga mig inte vad bara🙂

        Java är verkligen jättefin, den är en ganska kall mörkbrun med pyttelite jättejättefinmalet skimmer i som bara ger som en sammetseffekt om det låter vettigt, och att den inte känns platt.

        Jag har aldrig köpt nån annan ögonbrynspenna men har tittat på och prövat alla jag stött på och de är för mörka och/eller för varma i tonen allihop. Den som du länkade till är på tok för mörk ser jag redan nu. Men kanske den som heter Perfect for blondes. Ska gå till en fysisk butik och kolla på den. Tack!🙂
        Och ja, Cashmere är ganska grå, den är gråbeige typ. Men det är den färgen mina och många andra ljusblonda skandinaviska människors ögonbryn har. Det ser jättekonstigt ut om den är för varm eller guldig i tonen. Innan jag hittade Cashmere så använde jag en blyertspenna, haha🙂 låter konstigt, jag vet, men om man använder den väldigt svagt så funkar det helt ok.
        Om jag hittar en skugga i rätt färg skulle det kunna funka också. Gelé är inte riktigt min grej, gillar inte den lite stela känslan.

  10. Sofia said:

    Första gången jag kommenterar här, hej!🙂 Har dock läst din blogg ett tag utan att kommentera, skäms på mig.

    Min favoritmascara är den här: http://eleven.se/100-pure-fruit-pigmented-ultra-lenghtening-mascara-5112.html
    Använder den i svart men den finns även i brunt, mörklila(!) och mörkblått. Är lite ny på det här med att tolka ingredienser men jag tror att den är ok. Tycker dessutom att borsten är super, den är ganska lång (i jämförelse med tex den på UNE Green Pride) och så smalnar den liksom av på mitten. Själva mascaran doftar blåbär men det är ingen doft som håller i sig väl på fransarna.

    Köpte också UNE Green Pride efter din recension och är väldigt nöjd även med den, tack för tipset!
    Har även testat Lily Lolos mascara men jag upplevde att den var väldigt svårjobbad och det blev klumpigt och inte speciellt snyggt…

    Ska testa flytande eyeliner från Dr. Hauschka, tänkte jag. Det är det enda i sminkväg som jag inte har lyckats byta ut ännu men jag använder det inte så ofta ändå… Angående sminkinläggen tycker jag att det är jättekul och bra att få tips om (för mig) nya märken. Har en tendens att fastna i samma gamla även fast jag ju tycker att det är kul att testa nytt.

    • Åhh så roligt att du läser och kommenterar! Kommentarer är det roligaste med bloggen!

      Skall lägga till den mascaran, många gillar!

      Hoppas på bättre tur med Lily Lolo då….

      Jag har den hemma men har inte öppnat än men har inte hört en enda som inte gillar den.

      Säkra kort är enklast. Måste ha de säkra korten hemma och chansar då och då med nya grejer, annars hittar man ju inte nya favvosar🙂

      • Sofia said:

        Ja, men det är ju så olika med mascara och jag kan ju ha fått ett måndagsexemplar. Jag hoppas verkligen att Lily Lolon fungerar bättre för dig!😉

Kommentera

