Sminkstart: puder, bronzer, rouge, ögonskugga och läppar

Puder och bronzer

Tansparenta finns många bra att välja på. Lite svårare med färgade, särskilt pressade. Min favorit är ett gultonat från Wet n Wild, recension här. Finns också ett som skall vara bra från Nvey Eco. Mineralfoundation har ju så att säga inbyggt puder och de flesta märken har också löspuder men lite söligt att ha med i handväskan om det inte är pressat.

Bronzer är lite knivigt men det finns från Maria Åkerberg och Dr Hauschka. Man kan också använda ett mörkare vanligt puder både som konturpuder och bronzer. Kan man tänka sig löst puder finns från de flesta mineralsminkmärken. Även där kan man använda sig av ett vanligt puder för mörkare hudton.

UNE har en hel del olika sorters puder som går att testa på närmaste Åhléns och numera finns en del på Kicks.

Även Apoliva som finns på flera apotekskedjor har rena puderprodukter, läs mer om det här.

Rouge och ögonskugga

Använder inte mycket rouge så här kan jag inte gå i god för något själv. Använder istället läppstiftet för dagen eller detta som krämrouge och duttar över kinderna. Fungerar utmärkt!

Vet däremot att många gillar Nvey Eco 955. Det skall vara en nyans som passar många och ger en fräsch look. Dr Hauschka har också fina, Maria Åkerberg likaså. Annars har de flesta mineralsminkmärken har bra rouge och många färger. UNE är ett annat tips.

Samma sak med ögonskugga, mineralsminkmärken, Dr Hauschka och Maria Åkerberg, fullt sortiment finns i den egna webbshoppenUNE har många jordnära skuggor. Svenska IDUN har fina paletter. IDUN har också annat mineralsmink men onödigt dyrt.

Läppstift, läppglans och läppenna

Återigen Maria ÅkerbergDr Hasuschka och Benecos. Bellápierre har få men fina färger. Lavera har också flera fina men svåra att få tag på i Sverige men finns den distributörens webbshop, Skin Life och på tyska Bio-Naturel. AnneMarie Börlind har fina färger. UNE har också men mest i naturliga färger. Estelle & Thild har härliga läppglans.

7 comments
  1. Lithia Black said:

    Jag vill tipsa om ett pressat puder som har hyggligt pris och ingen alarmerande inci, det är Honey bee gardens pressed Mineral Foundation:
    http://www.honeybeegardens.com/product/natural-cosmetics/foun.html
    Jag har använt den ljusaste ”geisha” som fixering för min my chelle foundation i ett par månader nu och det har fungerat väldigt bra och har inte märkt av några negativa reaktioner från min hy. Har provat den som ensamt underlag också pålagd med kabuki ovanpå fuktkräm och det har också fungerat bra. Skall beställa hem den näst ljusaste och lite varmare ”supernatural” nu till sommaren när min hy får en lite mer gyllene ton. Jag köper min från iherb.

  2. Sofia said:

    Vad smart att använda läppstift som cremerouge, har jag aldrig tänkt på faktiskt🙂 Använder iofs inte läppstift och har inget i min ägo längre. Är dock väldigt sugen på att klassiskt varmt rött men jag tycker att det är så himla svårt att välja… Decisions, decisions. Tycker du att det är något märke som är lite bättre än andra av de du nämner?

    • Det är ett gammalt trick tror jag. Vet en vars mamma alltid gjorde så.

      Om du vill ha klassiskt rött tycker jag Bellapierre Ruby!

  3. C said:

    Vad är det för nyans på nvey läppstiftet som du har på bild?

Kommentera

