Riktigt bra från Everyday Minerals

Everyday Minerals, Jojoba Base Foundation, Cream

Mineralfoundation med bara rena mineraler är oftast för torrt för mig, särskilt under vinterhalvåret. Den här däremot innehåller jojobaolja och är mycket mer vårdande för oss med torr hud. För mig är den här alldeles utmärkt att bara borsta på. Har också testat att blanda med olja direkt i handen och det fungerar bra.

Ger fantastiskt fin yta, matt men utan att se platt ut. Går att bygga på till full täckning men inget jag föredrar. Går att använda istället för concealer men jag använder hellre en riktig sådan. Som med alla foundations blir det snyggast att bygga på lite efter hand, i synnerhet om man har fina linjer.

03022013-DSC_4959

På mig håller den jättebra men för att hålla blänket på näsan borta behövs lite puder framåt eftermiddagen.

Burken har en låsningsmekanism som gör att pudret inte åker runt ovanför silen, mycket bra. Burken är förhållandevis platt och vid vilket jag tycker är praktiskt. Både ur förvaringssynpunkt och för att det gör större möjlighet att arbeta in pudret i borsten. Det dammar som med alla lösa mineralfoundations. Funderar på att pressa den med hjälp av vodka.

03022013-DSC_4958

För de andra sorterna hittar man lätt en färg-guide men inte för jojoba base av någon anledning. Här kan ni se se nyanser och underton men i ett gammalt nyhetsbrev som jag länkat till förut.

Bäst: Ger så fint resultat samtidigt som den vårdar. 

Sämst: Dammar.

Min är såklart från iHerb. Finns även hos svenska Brallis.

INCI: Mica (Cl 77019), simmondsia chinensis (jojoba) esters. May contain: Titanium dioxide (Cl 77891), iron oxides (Cl 77491, Cl 77492, Cl 77499).

12 comments
  1. Lydia said:

    Ja, jag tyckte ju att den här dammade något helt otroligt, mycket mer än alla andra mineralfoundations jag har testat.

    Men känns den mycket mindre torr och pudrig än andra mineralfoundations alltså, tycker du? För det vore ju perfekt. Jag behöver byta ut min Nvey Eco Creme Deluxe mot en lättare sommarvariant snart, men även jag tycker att mineralpuderfoundations kan bli lite väl torra på min hy. Nu var det ju ett tag sen jag testade Jojoba Base men jag minns den inte som så himla mycket mindre torr än andra…

    • Ja den är mindre torr. Alla lösa grejer dammar, det är lite naturens lag. Upplever inte så stor skillnad mellan sorterna.

      Tror att den kan vara ngt för dig!

  2. K said:

    Jag har problem med att mineralfoundations dammar. Jag får svår hosta som håller i sig typ hela dagen trots att jag försöker att vara varsam när jag applicerar. Har kört variant att blanda mineralet med min dagkräm men tycker inte det blir samma fina finish som när jag buffar in det med borste.

    Det där med att pressa mineralet med vodka låter därför väldigt intressant. Om du har tid, lust, ork att skriva ngn rad om hur man gör finns det åtminstone en här som spetar öronen rejält😀

  3. Lotta said:

    Åhå, den låter mycket intressant🙂 Hur skulle du jämföra nyansen du har med Dr. Hauschkas foundation? Jag har deras ljusaste och det har jag för mig att du har också. Och om du har nån annan mineralfoundation att jämföra nyans med så hade det varit väldigt uppskattat också.

    • Den är lite ljusare än Dr H. Har för mig att du är lite mörkare än mig så den kanske är snäppet för ljus.

  4. Lina said:

    Jag använder själv everyday minerals jojoba foundation och jag har aldrig upplevt den som dammig. Arbetar man in sminket ordentligt i sminkborsten och slår av i locket då har jag aldrig varit med om att den skulle damma.

    • Det blir bättre av att vara noga tycker jag med men föredrar fasta kakor alla gånger om alternativ finns.

Kommentera

