Eteriska oljor hos mig

Eterisk olja sägs ha så kallade terapeutiska egenskaper, läs mer m vad som menas med det här.  Jag använder eterisk olja både för doft och hur det påverkar mig emotionellt och på huden. Alla eteriska oljor är bakteriedödande i någon mån vilket är till stor nytta!

De flesta tolererar att ta eterisk olja direkt på huden men vissa är känsliga. Var försiktig om du inte har testat tidigare. Läs mer här.

Här finns information om olika oljor, även här finns en del. Varje leverantör har också information om varje olja. De största i Sverige är Crearome och Aroma Creative. Båda brukar finnas i hälsokostbutiker.

03032013-DSC_6395

Här är några som jag använder flitigt. Alla är som ni ser från Now Foods köpta på iHerb. Alla utom en har grön etikett och är ekologiska, certifierade av USDA.

Cederträolja

Använder mest i garderoben mot skadedjur. Har aldrig drabbats av det men tar hellre det säkra före det osäkra. Var försiktig med doseringen, luktar inte gott i stora doser.

Lavendel

Finns nästan inget som lavendel inte är bra för haha. Lugnande och läkande direkt på huden är de egenskaper som jag är mest ute efter.

Citron 

Främst för den fräscha doften! Uppiggande doft. Förr tyckte att citron luktade diskmedel men nu har jag börjat älska citrondoft.

Apelsin

Underbar i aromlampan. Har ofta ont i huvudet och tycker att apelsinolja lindrar huvudvärk. På Shenet står ” Lugnar och lyfter sinnesstämningen vid stress, oro, depression, spänning, nervöst illamående – man blir glad. I Asien och Mellanöstern anses apelsin sedan gammalt vara ett bra medel vid melankoli. Pröva den vid spänningshuvudvärk; i sovrummet kan den vara till hjälp vid insomningsbesvär. Doften passar nästan överallt.” Jag håller med!

Rosmarin

Uppiggande och fräsch! Använder också i sköljmedelsfacket för härlig doft på tvätten. Bra för håret, tar gärna tillsammans med en oljeinpacking.

Tea tree

Badda direkt på huden mot orenheter, gärna tillsammans med lavendel. Kraftigt aniseptisk, bra i städning och på sår.

Vilka är era favoriter?

13 comments
  1. Lotta said:

    Jag använder alla på din lista utom cederträ. Gillar även citrongräs, pepparmynta och och tall. Men apelsin är en stor favorit hos mig också!

  2. Lisa said:

    Rosmarin är underbart tycker jag. Lavendel likaså. Sedan gillar jag nog apelsin bäst av fruktdofterna. Hur många droppar tar du i sköljmedelsfacket ungefär?

  3. Sofia said:

    Åh! Det är så spännande med eteriska oljor tycker jag! Har än så länge bara lavendel i min ägo för det var den enda jag kunde bestämma mig för på rak arm. Brukar ha den i badet med lite mandelolja, så härligt avslappnande! Blev lite fundersam först när jag köpte den dock pga den skrämmande varningstexten på flaskan (köpte från Crearome) men jag antar att de måste skriva varningar för säkerhets skull, typ som bipackssedeln till mediciner.
    Det här kanske är en dumm fråga men hur testar man på bästa sätt om man ”tål” en olja eller inte?

    • Varningstexter skall man alltid ta med en nypa salt. Testa t ex på undersidan av armen och se om något händer, så som det brukar stå på produkter. Tänker du använda ren eteriska olja (främst lavendel och tea tree, andra finns ingen poäng att använda outspädda direkt på huden) på huden så testa den ren också, kommer du att använda den utspädd i något, testa utspädd.

      Här finns fler förslag på vad man bör tänka på.

  4. Sofia said:

    Argh, ursäkta felstavningen på dum! Min inre språkpolis dör lite av skam!🙂

  5. Intressant med olika oljor! Det är inte så ofta jag använder eteriska oljor men någon gång blir det ju. Av dem du har på bild är det bara apelsin och tea tree som jag har hemma, apelsin har jag använt för att dölja lukten av bland annat Santes och Logonas hårspray, de luktar båda två lite si så där men med lite apelsin blir det genast bättre. Tea tree har jag testat på finnar men det funkade tyvärr inte alls för mig.
    Är just nu lite inne på att köpa kamomillolja sen jag läste om den hos Mitte (beauty comes clean), då den sägs vara väldigt lugnande för huden och en av de eteriska oljor som tåls av de flesta.

  6. Bitte said:

    Det är inte att rekommendera att använda outspädda eteriska oljor på huden, de ska blandas ut med en vegetarisk olja. Annars kan de ge reaktioner!

    • Ja så är det ju. Lavendel däremot är ju för de flesta ok direkt på huden, samma sak med tea tree även om den är skarpare.

  7. Nina B said:

    Mina favoriter är neroli, grape, elemi, pepparmynta, svartpeppar, apelsin, bergamott, jasmin, kardemumma och citron. Köper oftast mina eteriska oljor från http://www.oshadhi.co.uk/ som har ett riktigt bra utbud.

  8. rana said:

    Vad konstigt..jag skrev ett långt inägg här förut men den verkar inte ha gått igenom? eller har jag råkat skriva under ett annat inlägg mån tro? :((

    • Konstigt! Ser det ingenstans. Ibland hamnar långa kommentarer i skräpposten men hittar inget från dig där. Det har ätits upp av cyberspace.😦

Kommentera

