Mer om Eco Tools

Pågått diskussioner bland kommentarerna om Eco Tools borstar. Läs gärna där om ni är intresserade.

Kvalitén är varierande men jag kan inte påstå att någon jag testat varit bottennapp. Det jag kan säga är att de inte är så uttänkta. Många kommer i kit, har udda storlekar och passar inte till angivna användningssätt.

Six Piece Essential Eye Set t ex har väldigt små borstar förutom den platta skuggborsten som är väldigt stor och fluffig. Sammansättningen är märklig men samtidigt är det riktigt användbart!

Singelskuggborsten är mindre och mer ordinär men fluffigare och spetsigare än standard. Inte så bra att packa på intensiv färg med men går å andra sidan att sudda med också. 

Ett favorit-kit där borsten är otroligt mjuka är detta.

Eco Tools har ändrat utseende, till det sämre enligt mig, och kitet ser numera ut såhär.

Den enda jag inte är supernöjd med här är concealerborsten, näst längst th, men det är främst för att jag inte använder den typen. Jag gillar att använda fluffigare saker till det.

En annan favorit som jag uppskattar mer och mer är puderborsten. Använder främst till bronzer men går också att forma så att den går att kontuera med. Råkade klämma den i byrålådan en gång så att den mer liknade en stor fan-borste. Numera formar jag den så med mening! Mini-recension finns här.

Läppborsten med kork är riktigt praktisk och superbillig. Fick en där aluminiumdelen var sne vilket jag försökte böja till och då gick den av. Går att limma och den är kostar lite så inte hela världen. 

Ofta när jag får frågan vad som är bra eller inte svarar jag att det beror på vad man är ute efter. Visst finns det sådana som är rent dåliga men jag har inte stött på någon. Det går inte att hitta standardvarianter som från  t ex Bdellium, Sigma eller MAC, det är mer ett lotteri. 

18 comments
  1. K said:

    Älskar Eco Tools borstar till ansiktet. 5 piece kitet är hur bra som helst, babykabukin är underbar, liksom blenderborsten och den stora puderborsten. Sistnämnda är superbra att köra blend på kinderna efter contouring.

    Jag måste passa på och tacka dig för tipset ang en borste från Real Techniques! Den är cerise och jag tror den heter Setting brush, den är som en mindre typ av rougeborste. Jag använder den till contouring av kindbenet och hakan, helt underbar borste som jag är supernöjd med.😀

    Jag har ännu inte lyckats hitta ngn borste som är perfekt för globlinjen bland bdellium, Elfs bambu, ecotools och andra lite gröna märken. Vill ha en soft variant som inte är så stor. Jättesvårt att hitta bra mindre borstar för ögonskugga/glob. Kanske får söka vidare bland icke gröna märken. Mac ska tydligen har bra borstar har jag för mig.

  2. Lisa said:

    Jag har som sagt var bara 2 borstar från ecotools så jag ska väl inte döma ut hela märket på grund av detta men jag gillar verkligen inte de jag har. Jag gillar mjuka och fluffiga borstar och flat foundation har väldigt styva borst i mitt tycke. Ihop med en lite tjockare foundation blir det fula ränder hur jag än gör. Concealerborsten är väl ungefär som andra märken tycker jag men ingen hit. Styva borst där också och ihop med min lite torra och hårda concealer från Nvey Eco är det hopplöst. Flyttar bara runt huden under ögonen så att det blir alldeles skrynkligt och konstigt. Tror att en mer lättflytande foundation och applicering med fingrar eller mjukare borste är det enda som funkar på min tunna och puffiga hud under ögonen. Är ingen ungdom längre, haha!

    • Är generellt inte så förtjust i platta concealerborstar o rekommenderar inte direkt typen.

      Funderar på om du testat att applicera på det här sättet med foudantionborsten? http://www.youtube.com/watch?v=sCn0KmOQ65o
      Man skall liksom dutta!

      Samma sak gäller egentligen med platta concealerborsten.

      • Lisa said:

        Det är precis den videon jag utgått från faktiskt. Men jag får ändå inget bra resultat med borsten. Nu är jag lite nyfiken på en stippling-brush istället. Väntar på att iherb ska få in e.l.f. stipple brush så ska jag testa med en billig variant först. Just nu använder jag madaras färgade dagkräm och applicerar med händerna. Enkelt!

        Men jag kommer ju att vilja ha foundation i vinter igen så därför måste jag försöka hitta en borste jag gillar.

    • Jag har bara testat deras founadtion borste och jag är inte heller förtjust i den. Tycker den är för styv. Föredrar Real Techniques Expert Face Brush för att lägga på foundation.

  3. Lotta said:

    Jag har bara testat två borstar från Ecotool så kan inte svara för de andras kvalitét, men jag är jättenöjd med de två jag har. Den ena är deras puderborste, gillar att den är stor och mjuk och fluffig. Den andra är en nyfunnen favorit som snabbt seglat upp på delad förstaplats av alla favoritborstar (den delar förstaplatsen med Real techniques Expert face brush) och det är deras Airbrush Concealer Brush (obs, inte samma som deras vanliga concealerborste).
    http://www.ecotools.com/airbrush-concealer-brush
    Det är lite svårt att se på bilden men den är helt rund som en kabuki och lite spetsig och precis lagom fast. Den är jättebra till både mineralconcealer och flytande, och funkar dessutom bra till ögonskuggor om man ska ha samma över hela locket. På min funkar den också om jag ska markera globlinjen lite diskret. En toppenborste med många användningsområden!

    • Lisa said:

      Den såg mycket finare ut än vanliga concealerborsten som är platt.

      • Lotta said:

        Ja, jag gillar den som sagt mycket. Har dock inte testat den vanliga cocealerborsten så kan inte jämföra med den.

      • Håller med! Två olika typer med olika funktioner! Tror att en rund kan passa dig bättre, den både arbetar in concealern och applicerar precis som Domed Shadow från Real Techniques.

    • Har undrat om den är rund. Har deras gamla platta som jag inte använde mycket. Skall klicka hem den nya nu. Tack för att du skrev om den!

      • Lotta said:

        Vad bra då🙂 japp den är helt rund. Jag hittade den på Ullared, har ledat jättelänge efter en borste med den formen så blev väldigt glad! Den funkar väldigt bra till att applicera och arbeta in concealer på lite större områden och verkligen få det att smälta in, t.ex. om man är röd eller har lite större utslag eller finnar i grupp (haha vad konstigt det lät med finnar i grupp men jag tror du fattar :))

        • Perfa! Deluxe Crease ur Starter set Real Techniques är också helt rund.

          Finnar i grupp haha! Får mig att tänka på Gardells klassiker : Minns när jag var tonåring och fick hår på bröstet. Vad stolt jag var. Jag hade tre strån. Ett ensamt och två i klunga.

  4. K said:

    Tack för dina tips, mottages varmt! Jag har inte testat den bdellium du länkar till men har den lilla skuggbortsen 772. Jag gillade inte stråna av ngn anledning så kommer nog inte köpa fler bdellium. Däremot lade jag igår en beställning på Real Techniques shading brush, tror den kan bli bra till locket. Men i creasen vill jag helst ha en rundad borste.

    Jag har funderat på MAC 217 som creaseborste, den verkar vara otroligt populär. Skulle vara superkul att läsa inlägg om den! Men mitt förstahandsval skulle egentligen ännu hellre vara dess lillasyster MAC 226. Den är inte så lätt att få tag på men jag bevakar en bra dupe på eBay som snart ska komma in i lager igen🙂

Kommentera

