OCM igen

Påtal om att rengöra huden med bara fett. Oil Cleansing Method, OCM, är populärt och effektivt, i synnerhet om man har problemhud av något slag. Metoden går ut på att massera in ansiktet i olja istället för rengöringsmjölk eller liknande. Läs mer här. Ni som följt mig länge vet att jag talar mig varm om OCM!

Hört många som verkligen blivit hjälpta av att tvätta ansiktet med olja men också ett par exempel där det inte har fungerat. Som med allt annat finns det bara ett sätt att veta om det fungerar- testa. Ge det en ordentlig chans, omställningsproblem är vanliga!

Se till att använda kallpressad olja av god kvalitet. Ej kallpressad olja kan innehålla rester av lösningsmedel som inte är bra för något. Ekologisk kallpressad oliv- eller rapsolja från livsmedelsaffären är utmärkt! Viktigt också att rengöra hela ansiktet och inte bara mitten. Är själv dåligt på att få med de yttre delarna just för att jag sällan har smink där men i längden kan det ge problem.

Frön från ricinväxten, Ricinus communis, vanlig ingrediens i tvättolja då den löser upp smuts så effektivt

Vid första anblick kan den här tvättmetod verka mer passande på vintern men jag upplever att man har minst lika god nytta av den på sommaren. Även jag som har torr hud får igenproppade porer på sommaren om jag inte passar mig. Ibland smörjer jag in de utsatta partierna med ren ricinolja och låter sitta en stund. Fungerar för mig!

Se upp med ricinolja om du inte testat först! Vissa tål den inte!

Skrev ett inlägg om OCM för ett bra tag sedan. Uttryckte mig såhär:

”Det finns flera sätt att tvätta ansiktet enligt OCM. Jag är lite lat och brukar bara värma några milliliter oljan i handen, massera in på torr hud och skölja av med ganska varmt vatten. Om man har problem med oren hud är det bra att låta en varm, blöt tvättlapp ligga över ansiktet tills tvättlappen svalnat. Det blir som en minibastu som löser upp talgproppar och annan smuts. Tror inte att det är nödvändigt för min torra hud. Jag brukar använda både ansiktsvatten och återfuktning efteråt men det är inget måste om huden känns lagom av all olja.”

Läs allt jag skrivit om OCM här.

Någon som använder OCM?

5 comments
  1. Jag har ganska nyligen börjat med OCM. Älskar det!
    Gör det ungefär varannan dag och i början poppade det upp lite finnar men nu ser huden ut att må bättre än någonsin.

  2. Lithia Black said:

    Jag dubbeltvättar. Först OCM (för tillfället varierar jag mellan kokosolja + ricin olja eller ren mandelolja för det är vad som finns hemma) för att ta bort smink och sedan Noniques anti-age rengöring + ansiktsvatten och sedan på med ögonkräm och hudkräm från samma serie.
    Har inte hittat min optimala OCM olja än, har provat både olivolja och rapsolja förutom ovanstående., Funderar på att testa kallpressad solrosolja härnäst.
    Skall bli spännade att se hur hurvårdsrutinen kommer fungera under sommar höst och vinter.Jag började testa hela Noniqueserien tidigt i våras, än så länge är jag nöjd men stjärnorna i serien är helt klart nattkrämen och ögonkrämen. Upplever dagkrämen som lite för fet nu när luftfuktigheten och värmen ökar, så jag är på jakt efter en lättare dagkräm med spf nu för sommaren.

    /L

  3. Lydia said:

    Jag använder mig av OCM minst nån gång i veckan och har i ganska långa perioder använt mig av endast denna rengöringsmetod. Jag har ju rosacea och ibland lite bråkig hy och efter att ha kört med endast jojobaolja till både rengöring och återfuktning i nån-två veckor är jag oftast tillbaka på banan igen. Jag tycker att jojobaolja är den bästa oljan till rengöring, för mig iaf. Har testat en handfull andra oljor men tycker inte att dom har samma effekt och dessutom tycker jag inte att någon olja (jag hittills prövat, kanske ska tilläggas) klår jojoban i hur huden känns efteråt. Jojobaoljan lämnar en helt perfekt återfuktad, len, mjuk och spänstig hy utan att kännas kladdig.

  4. Lisa said:

    Jag kör OCM sporadiskt. Oftast vanlig rengöring med rengöringsmölk från madara men ibland när jag ska tvätta mig får jag för mig att göra det med olja. Då kör jag jojobaolja och skållhet frottehandduk som ångning. Väldigt skönt men jag har inte upplevt några mirakel. Tycker inte att det löser ögonmakeup speciellt bra men vad gör det egentligen? Funderar på att köpa någon rengöring med syra när det är dags att köpa nytt.

    Just nu fokuserar jag mycket på håret och kör balsammetoden och experimenterar med oljor och annat i håret. När det kommer till huden är jag lite mer konservativ men när jag får tid tänker jag utforska hemkokeriet lite mer🙂

  5. Kasia said:

    Älskar OCM🙂 Min upproriska hud mår mycket bättre efter att jag börjat med OCM. Just nu använder jag sötmandelolja men ibland blandar jag olika oljor exv. olivolja eller sesamolja med lite ricinolja och någon eterisk olja såsom lavendel, apelsin.

Kommentera

