Säsong för insektsmedel

Har skrivit några inlägg föregående år om naturliga insektsmedel men nu är säsongen igång igen!

Häromdagen bunkrade jag upp med Stop it från Crearome. Hade en kupong på Life och länsade Grön Bodens lager. Förlåt medgöteborgare! Finns också bl a här. Den har fungerat utmärkt tidigare år och är dessutom en perfekt sommarpresent, gärna tillsammans med en aromalampa. Aromacreative har en liknande blandning och iHerb har flera olika sorters insektsmedel. Man kan också blanda själv såklart! Här finns massor av recept.

Det finns flera sätt att använda blandningen:

– Med vegetabilisk olja och smörja in sig. Doeseringen som brukar rekommenderas är ca 15 droppar per deciliter men jag tycker att det låter mycket. Prova er fram!

– Varför inte koka egen salva eller i fast ceratform?! Salv- och ceratrecept finns här. Enklast tänkbara är att ta ett billigt färdigt cerat, smälta ner och blanda med den eteriska oljan och hälla tillbaka i hylsan. Försvarets är perfekt för denna typ av enkla hemkok.

– I en sprayflaska med vatten och spraya både sig själv, möbler, dörrkarmar, fönsterkarmar o s v. Borde vara liknande doesering som ovan. Läs mer här om just denna typ av användning.

– Dutta direkt på kläder, stryka direkt på möbler eller fönsterkarmar osv osv. Normalt ger inte eterisk olja några fläckar men prova först om ytan är känslig.

– På en bomullstuss/rondell, tygbit eller pappersbit i garderoben (mot skadedjur), fönsterbräden eller var man nu vill.

– Direkt på huden, jag vet att det finns varingstexter mot detta på alla flaskor och att man inte skall använda outspädd eterisk olja på huden rent generellt. Jag har däremot inga som helst problem att göra det på mig själv. Kanske gillar jag att att leva lite farligt….

– I aromalampa och på aromastenar såklart!

Gillar man inte doften finns inget som hindrar att tillsätta fler oljor som man gillar bättre eller mer av någon som redan ingår. T ex geranium, apelsin och pepparmynta gillas inte av insekter men av många homo sapiens.

Hit följer numera Stop it alltid med! Vid en sjö i de västgötska skogarna trivs myggen bättre än i Götet.

Jag bor ju i relativt myggfria (och blåsiga) Göteborg men vistas också på platser där mygg och knott gillar att vara. Mygg verkar inte gilla mig som tur är, inte fästingar heller, har faktiskt inte haft en enda fästing vad jag vet *peppar peppar*. Därför är jag själv inte bästa måttstocken hur effektivt det är med denna typ av myggmedel. Någon som däremot har utsatt medlet för hårdare prov är Emma och för hela hennes familj fungerade det otroligt bra, läs mer här.

Ett tips är att alltid ha en flaska i resenecessären, man vet aldrig var krypen kan dyka upp…

Det konventionella myggmedelt MyggA innehåller också eteriska oljor men också mindre trevliga DEET.  Intressant läsning om konventionella myggmedel finns också här.

Hur gör ni med insektsmedel?

10 comments
  1. Jag köpte ett myggmedel från Essential Care ifjol som jag använde flitigt under sommaren. Jag tyckte att det funkade rätt bra faktiskt, kanske inte att myggen höll sig helt borta men jag upplevde det i alla fall som att färre gav sig på mig.

  2. Caroline said:

    Brukar aldrig köpa insektsmedel eftersom jag sällan har besvär av myggen. Misstänker att jag har lågt blodvärde i vanliga fall för nu när jag är gravid, och äter järntabletter, är jag helt plötsligt mycket intressantare för de små blodsugarna. Klickade hem Stop it från Oikos häromdagen men har inte hunnit testa den än, så tack för tipsen på olika användningssätt!

  3. Jag använder heller ingenting och har heller aldrig gjort det.
    Hade behövt det där jag är uppväxt, men här i Stockholm som jag bor och vistas mest blir jag aldrig besvärad av mygg (inte ens när jag går i skogen) och fästingar brukar jag heller aldrig få, men är livrädd för så jag ligger definitivt aldrig i gräset och sådana grejer…
    När jag hade hund kokade jag upp ett hemmagjort antifästingmedel som jag läste om någonstans.
    Timjan var det och om jag inte minns fel citron?!? Sen hällde jag i det i en sprayflaska och sprayade på henne innan vi gick ut, några fästingar fick hon aldrig iallafall!🙂

  4. Agnes said:

    Jag själv lider inte särskilt mycket av myggor och andra bitande insekter, men saknar dock naturliga alternativ för djur. Min häst är inte superkänslig, som tur är, men störs ändå en del av jobbiga insekter. Värst är det när jag har bundit fast honom ute vid stocken, då passar de på. Upplever att det är värst under magen och vid skapet. Han brukar även få fästingar i ”armvecken”. Då jag inte är där dagligen hade jag velat ha något som varar. Har sett att det kommit citronella tags som man kan fästa i grimman eller fläta i man/svans. MD (mygg deo) koncentrat från Föllinge verkar också vara populärt, det fungerar på så sätt att det maskerar hästens egna doft som odjuren dras till. Själv är jag en sådan person som myggorna inte verkar dras till, det är mycket sällan jag får myggbett och då bara något enstaka. Ligger inte heller direkt mot gräset utan har hellre 2 handdukar efter varandra än benen utanför.😉

  5. Är det sjön Ymsen på bilden?🙂
    Kommer från Västergötland från början…

  6. Lotta said:

    Haha attans, jag som hade tänkt gå till Gröna Boden i dagarna och se om de har Stop it inne..😉 Aja, de kanske beställer in mer nu när det är säsong..
    De senaste 2 åren har jag använt Neil’s Yards insektsmedel men det luktar ganska illa tyvärr. Men funkar gör det allt. Jag får ett gäng myggbett och några fästingar varje år, men lider inte så mycket av det så är väl inte jättenoga med att använda insektsmedel.. Köpte dock en sån här i julas som jag nu börjat testa med hittills ganska bra resultat:
    http://www.boots.com/en/Boots-Bite-Sting-relief-Click-it_8212

    • Det gör de säkert. Tror att de beställer från Crearome varannan vecka och man kan lägga specialbeställningar. De brukar ha en del på Life i Nordstan också.

  7. Lotta said:

    Tog en sväng till Solrosen hälsokost och hon beställde till mig, kommer nu i veckan. Så det ordnade sig snabbt ändå🙂 hon hade dessutom missat att Crearome hade Stop it i sitt sortiment så hon var glad att jag uppmärksammade det. Gröna boden brukar annars vara väldigt villiga att beställa specialgrejer åt en.

Kommentera

