Tillbaka med favoriter

På senaste har mitt ”hobbyfokus” inte legat på naturkosmetik kan man lugnt säga. Å andra sidan visar det verkligen vilka mina favoriter är som jag vet ger bra resultat.

Såhär har min relativt minimala skönhetsrutin varit på senaste:

Morgon

Snabb avsköljning i duschen av kropp och ansikte (ej håret) och tvätt av valda delar med Dr Woods Magic Black soap eller bikarbonat blandat med olja. Känns huden ”kliig”sköljer jag med ÄCV.

Smörjer in ansiktet med favoriten från Nonique. Ev något ansiktsvatten i sprayform innan, t ex detta.

Tunt lager Dr Hauschka-foundation. Ger både lyster och vårdar samtidigt som den jämnar ut hudtonen och ger ett mekaniskt skydd mot sol, väder och vind.

En ganska ny favorit är MyChelle concealer i färgen creme. Perfekt under ögonen för att neutralisera och täcka blålila ringar. Lätt att applicera och doftar fruktigt. Väldigt krämig så förmodligen mindre bra för fetare hudtyper. Egentligen inte optimalt att använda en fettbaserad concealer på kräm-bas men det fungerar, läs mer här.

Om jag vill täcka röda partier eller orenheter använder jag Nvey Ecos men inte varje dag. Ibland använder jag också grön concealer från Everyday Minerals.

Pudrar över med Tikeis mineralfoundation i N1. Både täcker och håller ansiktet lagom matt. Se till att dutta över om du använder det som puder, inte svepa. Då drar man med sminket under! Använder puderborsten från Real Techniques.

Böjer fransarna och drar på flera lager mascara, oftast min favorit Green Pride från UNE. Har också börjat använda Jumbo Lash från Physicians’s Formula mer och mer.

Kväll

Tar bort sminket och tvättar ansiktet med någon mild rengöringsmjölk. Antingen Olive Cleansing från Maria Åkerberg, fruktiga härlig från Nonique eller Laveras uppdaterade riktigt fina och milda.

Smörjer in som på morgonen med kräm eller aloevera och någon olja, oftast jojoba men ibland argan. Oftast använder jag också ansiktsvatten från Hugo Naturals med lugnande doft av lavendel och kamomill.

Allt detta är riktiga favoriter som jag sträcker mig efter för att jag vet att resultatet blir bra!

Berätta gärna om din sköhetsrutin!

9 comments
  1. Lotta said:

    Kul att läsa om din rutin!
    Min ser ut såhär just nu, har precis bytt ut en del produkter mot nya så jag hoppas att de kommer att fortsätta att funka bra:
    På morgonen: tvättar av ansiktet med rosvatten eller med Balance Me Pure Skin face wash om huden känns lite ofräsch. Sprayar sedan en omgång rosvatten till och smörjer in ansiktet med Natural Being Manuka Hone Day Cream antingen för fet/normal hud eller för torr/normal hud beroende på hur huden känns (ja, min hud beter sig så olika så jag har båda varianterna :)).
    Använder sen mineralfoundation från Tikei eller flytande från Inika, båda med Real Techniques Expert face brush. Använder Tikeis gröna concealer ibland under mineralfoundation och Vapours concealer tillsammans med Inikas foundation. Löst puder från Dr. Hauschka, bronzer från Living Nature, rouge från Everyday Minerals i nyansen Apple (storfavorit!). Mascara oftast Dr. Hauschkas vanliga i brunt.

    På kvällen: tvättar ansiktet med Balance Me Pure Skin face wash, ibland en omgång med konjacsvamp med rosa lera, sen rosvatten och sen Living Nature Manuka Honey Gel eller egen oljeblandning med nyponfröolja som bas och flera olika eteriska oljor. Ibland ögonkräm från Trevarno eller 100 % Pure.

  2. Anki said:

    Och min ser ut så här oftast men inte alltid. Sköljer bara av ansiktet med vatten i mängder ev stryker runt med pads med Björk/äcvvatten. Tikeis foundation W5 utan concealer nu när jag är brun. Iduns palett lejongap(alla 4) fyller i brynen med nån brun skugga fr Make up store, gör lite fina kindben med Tikeis bronzer tan. Sen av nån lustig anledning eller beroende av åldersbetingat synfel sätter jag mej vid köksbordet med förstorande spegel och smockar på Une green pride svart. Nöjd!
    På kvällen: BWC eye remover fr iHerb och just nu Neutrogena natural fr iHerb (på vintern Babor i 2 steg.) Sen ansiktsvatten av Björk/Äcv. Maria Åkerbergs ögonkräm, och Dr Hausckas ansiktsolja (ev estelle&thild neroli nattkräm) Och vid sängen trutvalla fr Rosenserien m jordgubb. På vintern ser det annorlunda ut. Tjohej vad många turer det ser ut som men det går på ett nafs.

  3. Lisa said:

    Kul att läsa!
    Min morgonrutin: sköljer ansiktet med vatten. Eventuellt lite ansiktsvatten från Madara. Sedan SPF från Badger (damasus rose). Den ger en svagt vit hinna så därför lägger jag på Madaras färgade dagkräm i färgen moon flower. Smörjer ut denna med fingrarna bara men ska testa med stipple brush från elf. Vintertid använder jag Nveys concealer under ögonen men nu på sommaren struntar jag i det eftersom jag har solglasögon som döljer. Det svaga skimret i madaras dagkräm passar inte mig så jag mattar ner och fixerar med puder från dr Hauschka. Har inte hittat någon favoritborste till det eftersom den ska vara tillräckligt smidig för att komma åt vid ögonen också. Oftast blir det expert face brush från real teqniques.

    Inga skuggor till vardags och nästan aldrig sommartid. Däremot rouge eller bronzer. Favoriterna just nu är rouget ”snuggle” från EM och ”melon” från Zuii Organics. Båda är fina kopior på NARS hypade rouge ”orgasm”. Bronzer jag använder är Lavera mineral sun glow. Sedan mascara Green Pride från UNE.

    Till kvällen: Oljetvätt (kokosolja eller jojoba) eller rengöringslotion från Madara. Ansiktsvatten från Madara. C-vitamin serum från Cicamed och sedan nattkräm från madara. Ögonkräm har jag inte hittat någon favorit ännu så jag använder ”pack your bags” från Laidbare.

  4. Lydia said:

    Verkligen roligt att läsa om allas rutiner! Här kommer min:

    Hudtyp: känslig, mild rosacea, obalanserad, ytfet men egentligen torr

    Morgon: antingen tvättar jag bara händerna och stryker sedan ut ”nattens flott” (låter inte så vackert, jag vet) jämnt över ansiktet eller så tillsätter jag 1-2 droppar ansiktsolja om jag är lite torr (oftare under vinterhalvåret). Som ansiktsolja använder jag lite olika, t.ex ren jojobaolja eller en från Organic Oil Co:

    http://organicoilco.se/product/face-oil-antioxidant-anti-age

    Sedan på med ett tunt lager Nvey Eco Creme Deluxe Foundation applicerad med Expert Face Brush från Real Techniques (tack Ingrid för rekommendation av denna!). Oftast inget mer än så, men ibland även lite mascara (olika hela tiden, just nu UNE’s Green Pride) och lite färg och utfyllnad av brynen, med penna från Benecos:

    http://www.maryfly.se/produktkategori/make-up/benecos-natural-eyebrown-designer-gentle-brown.html

    På läpparna, helst läppbalsam Ringblomma (bästa, bästa!!) från Hemtvål:

    http://www.hemtval.se/Cerat.html

    annars kanske det här:

    http://www.iherb.com/Merry-Hempsters-Vegan-Hemp-Balm-Orange-Lip-Balm-0-14-oz-4-g/23188

    eller det här:

    http://www.iherb.com/Desert-Essence-Lip-Rescue-Ultra-Hydrating-with-Shea-Butter-15-oz-4-25-g/24582

    Om jag ska vara fin på kvällen använder jag Nvey Eco Creme Deluxe Foundation, Tikeis finishing veil matte, Tikeis rouge i nyansen ”Youth” (skirt och flickigt vackert!), nån ögonskugga från antingen Larenim (gärna http://www.iherb.com/Larenim-Eye-Color-Ethereal-1-g/43565) eller Tikei, MASSA mascara och eventuellt lite http://www.iherb.com/Hurraw-Balm-Tinted-Lip-Balm-Black-Cherry-15-oz-4-3-g/39442 på läpparna. Har inte helt kommit igång med läppstiftsanvändningen än😦

    Kväll: tvättar ansiktet med, just nu:

    http://www.iherb.com/Aubrey-Organics-Facial-Cleansing-Cream-Seaware-with-Rosa-Mosqueta-8-fl-oz-237-ml/11061

    Sedan klappar jag in lite ansiktsvatten, just nu:

    http://kosmetikkompaniet.se/product.html/hamamelissvatten-eko?category_id=56

    Och sedan på med 3-6 droppar ansiktsolja (se ovan). Har jag en eller flera finnar just då så lägger jag, med en tops, på lite:

    http://www.iherb.com/Now-Foods-Essential-Oils-Lavender-Tea-Tree-1-fl-oz-30-ml/3327

    Deo just nu (luktar inte gott, men doften försvinner snabbt. Däremot den hittills mest effektiva, naturliga deo jag någonsin testat):

    http://www.iherb.com/Kiss-My-Face-DO-Liquid-Rock-Deodorant-Lavender-3-fl-oz-88-ml/6519

    Det var min! Förutom allt jag gör med kropp och hår förstås. Säger som någon ovan, herregud vad det ser ambitiöst ut, men ja, det går rätt snabbt.

    • Lydia said:

      Jag tvättar alltså inte ansiktet på morgonen! Bara återfuktar. Om jag känner mig väldigt ofräsch kan jag ibland stryka lite ansiktsvatten i ansiktet först och sen en ansiktsolja.

  5. adde said:

    Jag har köpt hem Dr woods black soap och provat den nu i ca en månad och direkt efter jag använt den så känns min hud så där gnisslande torr som den kan kännas efter man använt konventionell tvål. Har provat den både på kropp och ansikte. Någon annan som upplever den likadant?

    • Lydia said:

      Jag tycker som du, men anser att Dr Bronner’s flytande tvålar är tio gånger värre. Jag upplever Dr Woods som mild i jämförelse. Har Dr Woods black soap-varianten just nu och stod inte ut med doften till en början, tyckte att den luktade Wunderbaum-aktigt, sött och kväljande, men vande mig faktiskt efter ett tag(!). Nu är den snart slut så jag har uppenbarligen stått ut i hela 473 ml.

  6. Cissi said:

    Jag läste om My Chelle på http://www.goodguide.com och concealern verkar innehålla en del som inte verkar vara så bra.

    • Såhär ser INIC ut på hemsidan:
      Full list of ingredients: Vitis Vinifera (Grape) Seed Oil, Camellia Oleifera Seed Oil, Cera Alba (Beeswax), Ricinus Communis (Castor) Seed Oil, Lauroyl Lysine, Silica, Prunus Persica (Peach) Extract, Tocopherol (Natural Vitamin E), Carthamus Tinctorius (Safflower) Seed Oil and Citrus Grandis (Grapefruit) Seed Extract,Psidium Guajava (Guava) Extract, Passiflora Edulis (Passionfruit) Extract, [+/-: Titanium Dioxide (CI 77891), Iron Oxides (CI 77491, 77492, 77499), Mica (CI 77019), Manganese Violet (CI 77742)]
      http://www.mychelle.com/Concealer-Creme#.UjoXycbFEto

      Jag ser inget jag inte skulle vilja använda. Var det någon särskild du läste om? Ofta varnas det för att vissa naturliga ämnen kan vara allergiframkallande och det är helt sant- man kan vara allergisk mot det mesta men det är ju inte dåligt om man nu tål det. Jag har inga problem med allergier av deras concealer. Älskar den!

Kommentera

