Saker, saker, saker!

Ekorren har sorterat och rensat bland våra (mest mina) grejer. Hade bra ordning innan men nu har jag höjt ribban. En klassiskt trick att få och hålla ordning är något slags kärl att dela upp sakerna i. Gör det enklare att hitta och se vad man har och såklart att flytta runt sakerna. Clas Ohlson har massa bra så jag är stammis. I Göteborgs centrum ligger ”Classe” i ökända Nordstan. Undviker annars det köpcentrumet så mycket som möjlig. Finns en del bra affärer men shoppingmiljön lämnar mycket övrigt att önska.

15012013-DSC_4353

Kombinationen av att gå igenom mina saker och se på all, ursäkta uttrycket, skit i butikerna gör mig illa till mods. Är noga med vad jag köper men tycker ändå att jag får ihop mer än nödvändigt av det mesta. Att då se allt detta handlande av ny elektronik, polyesterkläder, käcka krukor som man byter och slänger, kulörta köksredaskap och allt annat. Slit och släng-kulturen är verkligen inget för mig. Som jag skrivit innan är kvalitet det viktigaste för mig. Att köpa nya handdukar på Ullared vart och vartannat år är inte min melodi.

Att tänka efter innan man köper och faktiskt använda det man köper är min konsumtionsfilosofi. Är en riktig prylperson (Ekorren har sina förråd) så jag snackar inte om minimalistisk livshållning. Självklart är jag inte nöjd med allt jag skaffar men försöker se till så att det kommer till användning hos någon annan.

Det bär mig också lite emot att köpa nya korgar och annat på Clas Ohlson men jag kan lova att de inte är förgäves. De kommer att användas så länge det går.

Vad tycker ni? Är ni trötta på prylhetsen?

10 comments
  1. Catti said:

    Jag håller med dig till 100%.
    ibland kan jag bli så förbannad när jag är ute på stan och ser någon ful dålig liten (eller stor) pryl. Tänk på all energi som har gått åt för att tillverka den, råvara som har grävts fram ur jorden transportsträckor… Leksaksaffärer är nästan värs! Plast ÖVERALLT! Tur att man inte behöver gå in där än.

  2. Är verkligen trött på prylhetsen med!
    de senaste åren har jag köpt väldigt lite kläder till exempel, har nog mindre kläder än de flesta faktiskt…använder dem tills de inte går att använda mer och köper bara det nödvändigaste, gärna secondhand om jag hittar något där.
    Dessutom har jag turen att ha en syrra som då och då kollar brorsans grovsoprum och då har hittat kläder i exakt min storlek och för det mesta ser de nya ut, inte ovanligt att det är en del dyra märkeskläder heller.
    Blir verkligen förbannad på de som slänger sådant som kan skänkas eller säljas om inte annat…
    Har där emot en hel del prylar sedan tidigare som jag har svårt att besluta mig för vad jag ska ta mig till med, har skänkt en del tillsecond hand, men sen finns det grejer kvar som jag ev skulle kunna sälja, en del spara, ge bort och några grejer slänga.
    Så svårt att göra bara…
    vill ha det mer minimalistiskt och tänker nu för tiden alltid till ordentligt när jag köper något nytt.

  3. Håller med dig! Jag är inte heller någon minimalist men när jag köper något så funderar jag alltid över det noga, jag brukar oftast ha en väldigt klar bild av vad jag vill ha. Sen är jag inte heller en person som tycker att det är roligt att shoppa kläder, vilket har bidragit till att jag sällan köper nya kläder. Däremot är det inte riktigt samma sak med olika hudvårdsprodukter, även om jag också där försöker köpa bara det jag behöver, men det lyckas inte alltid.😉
    Men även om man funderar noga så blir det fel ibland. Jag hade mina ögon på ett par fina vinterskor i vattenavstötande läder och lade ut lite extra pengar på dem eftersom de var av bra kvalitet och jag tänkte att jag skulle kunna ha dem länge. Tyvärr så visade sig att de inte alls passade mina fötter även om storleken var bra, utan jag fick otäcka skavsår och värk i fötterna, trodde det skulle bli bättre om jag ”gick in” dem med det blev bara värre. Så synd eftersom jag annars gillade dem riktigt mycket, då de både var fina och höll fötterna varma och torra.

  4. Sandra said:

    Håller helt med, det finns ingen anledning att ha så mycket saker eller att byta ut så ofta. Jag använder mina saker tills de är utslitna och försöker handla bra kvalitet. Blev väldigt glad över de fina gammaldags träslevarna jag hittade på Bagaren och Kocken i våras.
    Gekås handlar jag aldrig mer på av flera skäl, köpte Boxertrosor i Ekologisk Bomull och efter två tvättar hade de alla spruckit i sömmarna (6 par). Dessutom har Gekås valt att satsa 20 miljoner i ett vindkraftsprojekt med enligt Naturskyddsföreningen en MYCKET bristfällig MKB. I området finns Rödglada, Kungsörn, Häckande Tranor, Nattskärra och bara drygt en kilometer därifrån häckar Pilgrimsfalk, det är också bara bara ca 6 kilometer till den plats där man regelbundet lägger ut mat till Havsörnen.

Kommentera

