Förvaring av eteriska oljor

Är man lite intresserad av aromaterapi och eteriska oljor samlar man snabbt på sig några. Som det kategoriseringsfreak jag är hamnade de i bokstavsordning dessa sortimentlådor från Clas Ohlsson. Hade dem hemma då de kommer i tvåpack och jag använt de stora redan.

03032013-DSC_6397

Det tomma utrymmet går inte till spillo, har bara inte fler flaskor just nu.

De stora har jag använt till bl a nagellack, prover, ögonskuggor jag inte använder ofta, (kommer bilder på detta) pennor (vanliga pennor att skriva med) med mera. Praktiskt då man lätt kan läsa på etiketten. Stora flaskor från Now Foods går inte ner i just dessa men väl i de större i kitet.

Om man inte vill köpa en speciell låda men göra något liknande kan take-away-lådor i plast vara ett alternativ. Sådana sparar jag i långa banor, bra till mycket sortering.

Finns massor av sätt att förvara sina små flaskor på. Det enda man ska tänka på är att ha dem mörkt och inte varmt. Mina två lådor ligger i linneskåpet.

Hur förvarar ni era?

18 comments
  1. K said:

    Som vanligt sjukt bra tips från dig Ingrid! Älskar dina inlägg!

    Dessa lådor ska jag införskaffa, bums. Som läget är nu har jag mina eteriska oljor i kylen, vet inte om det är optimalt men jag inbillar mig att de håller längre.

    Du skriver att de inte ska förvaras mörkt… Jag trodde det var tvärtom, att det är en fördel att förvara mörkt, eller är jag fel ute?

    • Så roligt att du hänger kvar trot senaste tidens torka!

      Bra att du frågade. Hamnade ett ”inte” för mkt där så du har helt rätt.

      De där lådorna är bra till mycket! Man kan sortera allt smått i dem. Man ser direkt vad man har, lätt att hålla ordning, smidiga att stoppa undan och bära med sig.

  2. Hej, just hittat hit, vilken bra blogg du har🙂 men du menar väl att man ska ha flaskorna mörkt? Om det är dom eteriska oljorna du syftar på alltså.

      • Okej🙂 jag har två av mina i tvättstugan och resten på fläkten i köket. Det är väl inte så bra att ha dom på fläkten men.. jag vet inte vars annars. Har en liten lägenhet och den är alltid ganska varm överallt😛

        • Inte helt optimalt nä. Inte för kryddor heller. Egentligen är det inte mycket man kan ha i kryddhyllan, varmt och fett blir det. Glas eller koppar man använder varje dag kanske?

          Bor ju också litet, två på 30 kvm. Kan verkligen rekommendera en liten sortimentask bland kläder eller linne. Tar nästan ingen plats alls och lätta att fiska upp. Om ett par veckor flyttar vi äntligen till 82 kvm. Kommer nog att skaffa en liten vin- och kosmetikkyl dit hihi.

          • Åh vad läckert med en liten kosmetikkyl! Inte dumt! Det ska jag komma ihåg😉

  3. Anki said:

    Jag har också mina i kylskåpet. Utom den som för närvarande står på toan för att med 2 droppar innan nedsittande ta bort olika odörer:)

    • Duktiga ni är med kylskåp! Har bara några saker i kylskåp som verkligen bör vara där. Hade gärna fyllt hela kylen med kosmetika…

      Kanske ska ställa in en liten med pepparmynta bredvid tändsticksasken jag lagt synligt i badrumsskåpet… Undra om andra fattar vad de ska använda den till?

      • Anki said:

        Troligen inte, men såg nån som hade satt upp en lapp om hur man går till väga på väggen, funderar starkt på att göra en fin lapp själv faktiskt.

  4. Estelle said:

    Jag har mina i kylskåpet, i kylskåpsdörren i en gammal topslåda i plast.

    • Kyl är det allra bäst!

      Topslådor rules! Samlar Garants eko-topslådor! Hittade också en fin fin från Gunry sist jag var på Klippet vid Fridhemsplan (minisemster i Sthlm). Etiketterna får man bort med olja om du undrar…..

      • Estelle said:

        Där ser man! Samlar också på topslådor i från just Garant!🙂
        Tack för oljetipset, har gjort det tidigare med olja, men sen har jag inte orkat och ställt lådorna så att etiketten inte syns så bra bara😉

        • Söligt är det…. Har också använt upp gammalt vaselin jag har i gömmorna. Lite enklare att hantera men inget jag skulle införskaffa för ändamålet. Skrapar med ett gammalt plastkort. Fungerar fint! Har gjort likadant på godislådor. Eftersom jag är crazy woman höll jag på med detta i säkert 12 timmar en dag. Experimenterade fram olika metoder och fick tillslut bort etiketterna. Sedan har det fortsatt med bortpillandet på det ena och det andra…. Crazy woman som sagt.

  5. C said:

    Mina står ståendes i kylen i papplådor från crearome. Flaskorna kan läcka om de ligger ner. De eteriska oljorna håller längre i kylen. Har man ett stort antal flaskor så kan det vara bra att behandla dem som brandfarlig vara. Riktigt känsliga oljor kan man även stoppa in i frysen.

    • Allra bäst med kyl! Vi har inte plats nu för allt jag vill ha där i kosmetikväg. Nu när vi flyttar till större har vi planer på en liten kombinerad vin- och kosmetikkyl!

      Har inte haft problem med läckage som tur är. Ingen fara i plastlåda men lite trist med slöseri och kladd såklart!

  6. rana said:

    Jag har för mig att man bör förvara eteriska oljor i kyla så alla mina flaskor från crearome och nutiva står i kylen. Förutom lavendel oljan för den tål rumsvärme vad jag har förstått🙂

Kommentera

