Organic Glam Foundation med nylon 12

Organic Glam Foundation

Ni som har hängt med ett tag här kanske kommer ihåg min besvikelse över att den innehåller nylon 12. Den har legat i kylen sedan dess men plockade fram den nu i sommar. Som jag skrev då ser jag inga problem att använda upp den.

Har också upptäckt ett par andra ingredienser som jag inte är helt säker på, fetmarkerat dem i INCI-listan. Gjorde en snabb googling på båda men hittade inte någon riktigt bra info. Tror inte att någon av dem är ”farliga” eller riktiga no-no’s men om jag skulle köpt denna idag hade jag undersökt mer.

Tyckte att Dr Hauschka-favoriten blev för blank när det var som varmast men ville ändå ha en mjuk och krämig flytande foundation så jag plockade fram den här.

19072013-DSC_6865

Applicerar främst i mitten av ansiktet och på en röd eksemfläck jag har har på halsen (haft den där i 5 år minst, hoppas att den ger med sig snart). Enkel att få jämn och snygg, även på torra fläckar. Inte lika bra som Dr H just över fnas men tillräckligt för mig på sommaren.

De kallar den själva för a luminous sheer foundation men jag tycker att den täcker bättre än de flesta. Kanske beror det på att de jämför med konventionella? Tycker att det går att bygga upp ordentligt, inte massa lager för då blir det mest smuliga korvar med pigment, men sheer skull jag inte kalla den.

Resultat är trots det naturligt och ser verkligen ut som ens egen hud. Känns nästan som att det är silikon i då den är så lättarbetad. Kanske är det nylon 12 som gör det? Använder händer eller denna raved about-borsten som det heter i the beauty community på nätet.

Håller bra med puder över även påfrestande dagar. Hade den på ett supersvettigt bröllop. Årets varmaste och fuktigaste dag men min hud såg riktigt bra ut!

Gillar doften oerhört mycket. Påminner om fläder och rosor! Så fräsch på sommaren.

19072013-DSC_6866

Här ser ni OG till vänster och Dr H 00 till höger. Den är neutral i tonen men ser mer rosa ut i jämförelse med Dr Hauschka som ju är ganska gul- d v s varm underton. Mig passar nyansen bra. Mer jämförelse i färg hittar ni här.

19072013-DSC_6868

Bäst: Ser ut som hud men håller ändå bra.

Sämst: Vissa ingredienser!

INCI: Rose Geranium (Perlagonium Graveolens) , Vitamin A (From Daucus Carrota) , Shea Butter (Butyrospermum Parkii), Vitamin E (Tocopherol) , Green Tea (Camellia Sinensis), Lemon (Citrus Limonum), Grapeseed Extract (Vitis Vinifera), Isostearyl Neopentanoate , Glycerin (vegetable), Ceteryl Olivate, Sorbitan Olivate, Nylon 12 , Cetyl Palmitate, Sorbitan Palmitate, Xanthan Gum, Talc, Acrylate/Carbamate Copolymer, Citric Acid, Iron Oxides

6 comments
  1. Estelle said:

    Hoppas att det är ok att jag undrar om något långt i från vad ditt inlägg handlar om?!?…
    Det skulle vara jätteintressant att läsa om hur det kom sig att du började med just LCHF och hur du började med det?
    Tog du det succesivt (typ ett mål om dagen LCHF) eller körde du det den tuffa vägen ”all in” med det samma?
    Sen skulle det vara kul att höra om hur du upplever skillnaden på din hälsa, hud, mage och sådant i jämförelse med innan…
    Kanske är lite off topic i från ditt vanliga bloggande, men hoppas att du kan skriva om det ändå! 🙂

    • Any time my dear! 🙂 Inga problem med OT här inte! Kanske skriver ett inlägg senare men håll till godo med detta så länge.

      Började med LCHF främst för att jag lagt på mig i vuxen ålder och jag ville av ren fåfänga gå ner i vikt. Började men LCHF sensommaren 2010 och gick ner några kilon men mådde inte bra. Tror att jag fick i mig för lite bulkmedel och hade fettdiarré (ursäkta den rättframma beskrivningen) så jag slutade. Vissa i LCHF-kretsar menar att man inte behöver fibrer överhuvudtaget men jag klarar inte av det. Har alltid ätet hälsokost-liknande mat med mycket fibrer, gryn och grönsaker så för min mage blev nog övergången väl häftig. Ratade i alla fall LCHF för ett tag.

      Lyckades inget vidare med att gå ner i vikt på det klassiska sättet (så kallad bra mat och ät ofta men lite) och kände mig ständigt hungrig. Bestämde mig i början på 2012 att prova igen men med en mer varierad LC-kost med mer grönsaker. Dessutom hade jag läst på mer och kände bättre självförtroende att anpassa kosten till mig.

      Har inte ätit strikt hela tiden men i början var jag ganska strikt, inga klassiska kolhydratlivsmedel men inte supernoga med grönsaker och den klassiska under 5 g/100 g som annars brukar vara riktmärket. Åt inte så kallad fakir utan snarast efter detta:

      http://www.kostdoktorn.se/lchf

      Hur man vill börja beror nog mycket på person. Har alltid ätit vad man skulle kalla relativt nyttigt så jag hade inga mängder av skit att skära ner på, annars är nog det steg 1. Har också sedan länge tänk GI-aktigt. Jag är ingen alla in-person och kan inte gå runt och vara hungrig och vill äta mat jag gillar.

      Nu på sommaren äter jag ohämmat med jordgubbar (älskar gubbar) och en del kolhydratlivsmedel på helgen. Har också bakat en del a mina favoriter för att jag vill. Vid speciella tillfällen såsom resor och speciella restaurangbesök bryr jag mig inte alls om LCHF. I vintras var jag mycket sjuk (förkyld) och deppig och då blev det mycket spannmålslivsmedel bara för att jag inte orkade annat och det fanns hemma i skåpen. Inte bra om man vill gå ner i vikt snabbt men ingen katastrof.

      Positiva effekt för mig är mindre jobbig hunger, eksemet blir bättre, aldrig några gaser, mer avslappnad inställning till mat och viktnedgång. Inte besatt av nästa mål då hungern sällan slår till ordentligt. Man kan alltid äta något gott och det är enkelt i vardagen. Har heller inte haft någon pollenallergi att tala om de senaste två åren men jag kan ju inte lova att det är tack vara kosten.

      Negativt är att man avstår från goda saker. Jag saknar absolut pasta, bröd, min hemgjorda rostade müsli, frukt och såklart sötsaker. Har alltid gillat att baka och laga mat så många av mina favoritrecept är ju uteslutna nu även om man kan hitta alternativ. Går inte runt och är sugen på det ständigt men tycker ju fortfarande att allt det där är gott. Lite jobbigt är det om man är på språng och i sociala sammanhang.

      Mina bästa tips är att hitta LC-mat du gillar( och bra ersättningar för dina kolhydrat-favoriter om du har sådana). Känn efter ordentligt i början när du är mätt så reglerar kroppen själv aptiten efter ett tag. Var inte för hård om det inte blir som du tänkt dig. Drick mycket så att magen inte känns tom om man är van vid mat med mycket volym. Psyllumfrön är min mages bästa vän om den inte är på topp.

      Detta inlägg är mer handfast:

      https://ingridbbeautiful.wordpress.com/2012/05/26/fett/

      • Estelle said:

        Tackar tackar så mycket för det långa och utförliga svaret! 🙂
        Intressant och uppskattat helt klart!
        Om jag själv går över helt till LC(HF) eller troligtvis mer åt det paleotiska hållet tror jag inte heller att jag kommer att hålla mig så där extremt Low carb, jag kommer nog att tillåta mig alla grönsaker….
        Men jag tror att det är bäst för mig att ta det gradvis eftersom jag har varit vegetarian i halva livet, blir nog glutenfritt och mer kött till att börja med….

        • Låter som en plan! Suget blir verkligen ett helt annat för mig i alla fall. Har förstått att du har problem med socker och då är LC verkligen värt att prova. Jobbigt i övergångsfasen men jag håller tummarna!

  2. Kan även tipsa om Jane iredales foundation. Dyr, men den bästa jag testat.

  3. Också försökt hitta fakta om isostearyl neopentanoate men jag håller med om att det inte är lätt. Det enda jag kommer fram till är att den ger produkten en mjukare konsistens och är kemiskt tillverkad. Den verkar anses skonsam. Acrylate/carbamate copolymer var inte heller lätt. En kemisk, återfuktande ”filmbildare”. På cosmetic-check finns den inte, men alla med liknande namn får ganska dåliga poäng. Isostearyl neopentanoate får okej betyg.

Kommentera

