Fortsättning på mest använda

DSC_7469

Dr. Woods Shea Vision Pure Black Soap

Den här kommer med varje gång jag skriver om favoriter tror jag. Kanske inte ens ska nämna den nästa gång… Överfylld i mindre flaska.

Desert Essence Shampoo Coconut

Till min sambo egentligen som älskar kokosdoft. En riktig favorit hos honom men tyvärr inte 100 ingrediensmässigt. Väldigt effektiv så därför nallar jag då och då när jag vill att det ska gå fort. Helt ok för håret men inte för varje dag, en annan tvättar ju håret typ en gång i veckan så.

Shea Moisture Raw Shea Butter Restorative Conditioner

Köpte i USA och är tänkt för lockigt hår. Jag har ju självfall men den funkar fint på mig också. Tynger inte ner om man tar lagom mycket- dryg!  Underbart kryddig doft som gör att jag tvångsmässigt sniffar på mina toppar hela tiden.

Finns tyvärr inte i Sverige men hittade på en brittisk sida men kan inte utläsa om de skickar till Sverige.

Kung markatta ofiltrerar äppelcidervinäger

Ett måste, klarar mig inte utan en sköljning efter hårtvätt och gärna när jag bara tvättar kroppen också. Masserar ibland hårbotten med vinäger i- inbillar mig att det blir ännu bättre då. Mer om varför jag ägnar mig åt denna besynnerlighet här.

Har också börjat använda ren ÄCV som kemisk peeling. Tar några droppar och gnider runt i ansiktet, låter sitta en kort stund och sköljer av.

Har den i en gammal tvålpump i duschen, ett par pump i en gamma sådan här och fyller på med svalt vatten.

DSC_7467

Now Foods Solutions Certified Organic Jojoba Oil

Nästan tom flaska jojobaolja. Behöver nog inte säga varför jag använder det. Dragit av etiketten av estetiska skäl.

Maria Åkerberg Olive Cleansing

Gammal favorit. Har beskrivit känslan som att tvätta ansiktet med vispad grädde. Tar bort smink snabbt!

Hugo & Debra Naturals, Essential Mist, Vanilla & Sweet Orange

Koladoftande ansiktsspray som jag inte kan vara utan. Så skön!

AnneMarie Börlind, Orange Blossom Energizer

Hade spanat på den här i säkert två innan jag slog till när det var rabatt på iHerb- nu är det 20% igen för alla som är sugna. Återfuktar, ger viss färg och fantastisk lyster. Doftar härliga av apelsin. Känsliga för citrus bör nog se upp!

12 comments
  1. Rana said:

    Åh ser fram emot recensioner!

    Markattas Äcv har jag använt i 3 år nu! Jag använder det som toner och sedan jag började med det har jag aldrig haft fet t-zone! Äcv återställer huden ph balans då den har exakt likadan ph som en balanserad hy ska ha så det är absolt jätte bra att gnida in ansiktet med det efter tvätt som rubbar phbalansen. Man bör förstås späda med vatten förstås! jag fuktar en bomullsrondell med vatten och ca 1 tesked äcv. Man bör även vänta ca 5 min så det sjunker in innan man applicerar kräm och annat🙂

    Jag dricker även 2-3 matskedar i ett glasvatten varje dag för att få i mig lite basisk syra.

    Du Ingrid, jag ville fråga dig om hur du uppever silkesvaddtäcken? Jag har för mig att du har en sån?:)
    Jag tänker köpa mig en från sidenselma..den för 600 kr men är osäker på om det håller varmt på vintern?

    Just nu har jag ett billigt och tunnt syntetäcke från ikea…som känns ganska sunkigt :p men värmer..då det är syntet men det blir ju inte skönt under vintern då jag både blir kall (har alltid typ 18-19 grader i sovrummet)
    men även svettas lite..vaknar typ kallsvettig! Dun vill jag ej ha..känns så onaturligt med fågelfjädrar:/

    • ÄCV rules asså! Igår när jag hjälpte till att flytta mormors lägenhet var allt sådant nedpackat och jag hade inget med mig. Tvättade håret med lite grönsåpa och sköljde med utspädd ättika. Fungerade fint men inte höjden av duschupplevelse direkt. Surt ska det vara efter i alla fall!

      Ja har det tunnaste från Siden Selma och älskar det. Jag är inte frusen av mig o vi har sovit två i en 120-säng i en liten etta på 30 kvm i fem år så varmt är det. Upplever det som väldigt reglerande men tror inte att en frusen skulle vara nöjd.

      Enda nackdelen är att hörnen sticker ut ur de hål som brukar vara i överkant av de flesta täcken. Eftersom man helst inte ska tvätta silkesvaddstäcken blir hörnen på täcket solkiga. Har ett påslakan utan hål o föredrar det numera. Man kan ju sy igen hålen på täckena såklart. Lite jobbigare att byta påslakan utan hålen men ingen fara när man vant sig.

      • Rana said:

        Men tack söta för så snabbt svar!! Jag har nu läst allt du har skrivit om silke tidigare i ditt blogg! har sökt mer svenska blogg texter om silke men du verkar vara den enda om skrivit om detta!

        Har du hittat några bra och värdiga utlandshoppar btw? Sökte själv lite men de jag hittade hade dyrare utbud än siden selma:/ Jag tänkte annars vänta till nästa månad då dem verkar ha lite
        %rea inför julen😀

        Tvättade du håret med såpa!!! >_< Har gjort det 1 gång och huu vad konstigt håret blev efter en sån behandling :p Men det kanske funkar för vissas hår?
        Jag använder grönsåpa för vid rengöring av vår keramiska ugn och vid kaninbur rengöring! ( Och så sprutar jag lavendel essential olja i buren också för extra desinfektion. Kaninen ogillar doften starkt dock :p)

        Ja äcv är ju ett riktigt universal medel! ME LOVE! man kan ju använda det till allt!!
        Ja som balsam är den bättre en "vanlig" balsam tycker jag då🙂

        • Lydia said:

          Ska SidenSelma ha rea snart? Hur vet du det, om man får fråga?🙂
          Jag har väntat på att dom ska ha rea och tycker att det var alldeles för länge sen nu, men jag får hålla ut ett tag till då alltså.

          • De brukar ha innan julhandeln drar igång på allvar. Någon gång i november misstänker jag men vet såklart inte säkert.

  2. Rana said:

    Oj vad mycket skrivfel det blev! skyller på trötthet :p

    • Bästa med att vara admin är att jag kan rätta mina skrivfel efteråt. Mohahaha!

      • Rana said:

        Haha! lyxigt att kunna rätta😀 hoppas ingen stör sig på min text då..jag brukar aldrig anmärka på andras stavningsfel men har ofta fått anmärkningar själv :p Jag kan ju själv störa på min o andras stavningsbrister men orka leka språkpolis! :p

  3. Rana said:

    Well… Nu har jag sovit med silkesörngott i 1 vecka och jag säger bara OH MY GOOOOOD!!!! :O
    Vilken otroligt jävla skillnad! Jag var ganska skeptisk innan jag prövade. För silke är ju så exklusivt så visst kan det vara så att företag brer på lite, då vi ofta tilltalas av de lyxiga :p Trodde jag

    Men det är just så underbart som det sägs. När jag använde bomullsörngott så spelade det ingen roll hur mycket ansiktskräm o olja jag smetade på. På morgonen vaknade jag upp med en hy som var helt matt och fuktfattig..torr som ett öken! fnasig och livlös trotts att den var len och återfuktad bara timmar innan! >_< Men jag bara gillade läget.. och reflekterade inte så mycket över det innan jag började med silke.

    Efter första natten med silke insåg jag hur otroligt mycket fukt bomullsörngott drar ut.
    Nu vaknar jag med hy som är helt len och smidig. Med all kräm jag smetade på kvar på ansiktet! Jag är säker för jag känner krämen under fingrarna när jag tvättar mig på morgonen!

    Och visst håller den temperaturen också! Det blir aldrig för varmt!
    Och jag har haft detta i min byrålåda i fler år! Jag har nämligen flera stora silkesjalar som jag använder dagligen och minst 3-4 som jag aldrig använt än.
    Jag valde ut en oanvänd och bredde den över min kudde och stoppade in kanterna. Den glider inte runt utan håller sig kvar på kudden!

    Varför väntade jag så länge med att pröva? Antagligen för att jag byter örngott varje dag för att motverka bakterier o annat på huden och silke ska man inte tvätta för ofta om ens alls?
    Vad jag förstått får inte kvalster o dylik fäste på silke men jag vet inte hur det är med bakterier? hmm..

    • Härligt att du också upplever det som så bra. Älskar verkligen silke!

      Tvättar även sidenörngott ofta. Gillar inte att den där vaxiga ytan som blir av fettet från hud och hår. Milt tvättmedel såklart.

  4. Rana said:

    Ja jag fick upp ögonen för silkesplagg och sängkläder tack vare dig❤ :))
    Hur ofta behvöer du tvätta?1 grr i veckan? 2 grr i månden?🙂
    Min verkar inte ha absorberat så mycket än, det syns inget i allafall.
    Jag har ett tvättmedel från grumme som är till ull och silke! Men den är parfymerad:/
    Undrar om det går att tvätta med black soap måntro? :p

    • 😀 ❤❤❤❤ 😀

      Varannan vecka tvättar jag allt ungefär men ibland blir det oftare, beror lite på när jag får för mig.

      Black soap misstänker jag kan missfärga lite, bättre med någon annan Dr Bronner isf. Jag tvättar silke med allt annat i 40 grader men med ett milt tvättmedel, ofta detta: http://www.iherb.com/ecover-natural-delicate-wash-32-fl-oz-946-ml/28877?rcode=yur661
      eller tvättnötslösning: https://ingridbbeautiful.wordpress.com/2012/01/04/tvattnotter-en-bluff/

      Har ofta bikarbonat i tvättmedelsfacket också och ättika i sköljmedelsfacket. Varför det?

      Inte optimalt att tvätta i 40 grader men mina har inte skadats nämnvärt. Det ska vara enkelt tycker jag. Det enda jag specialtvättar är dyra kasmirkoftor som åker 30 grader, de tvättar man så sällan ändå. Sambons örngott med massa HM-hårvax på får åka helt själva då de kontaminerat alla vittvätt tidigare.

Kommentera

