Såpa i håret

Hjälpte till när min mormor flyttade i helgen. Var tvungen att ta en dusch o tvätta håret men inget naturligt att tillgå då allt sådant redan packats ner. Mormor är välförsedd med naturkosmetik och sköljer håret med ÄCV. Vårdpersonalen undrar vad för härliga flaskor hon har och var de finns att köpa! Vet att några av er läser bloggen också! Hej på er! Tack för att ni tar han om alla härliga äldre så fint!

Tog istället vanlig grönsåpa. Eftersköljde med utspädd ättika. Fungerade förvånansvärt bra även om duschupplevelsen inte var den bästa jag haft. Förr hade man nästan bara såpa att tillgå och de klarade ju sig. Mormor tvättade håret med såpa som liten.

Det som idag kallas grönsåpa är förtvålad tallolja som färgas grön och parfymeras. Wikipedia ger vid handen (ger vid handen=klassiskt juristuttryck som sprider sig som pesten i facklitteraturen och tydligen även i mitt språkbruk) att olja från hampa ger grön såpa. Grummes gula såpa innehåller däremot inte färgmedel men dock parfym.

Linoljesåpa som jag skrivit om tidigare är ju såklart baserad på linolja och i de flesta fall inte färgad eller parfymerad på onaturlig väg. Annars använder jag castile soap såsom Dr Woods pepparmintstvål till rengöring på samma sätt som såpa- och till håret också såklart! Föredrar den utan sheasmör till städning och den med till kroppsvård dock.

Har ni testat att tvätta håret med såpa?

10 comments
  1. Anki said:

    Ler när jag läser men ryser nästan. Nej jag skulle inte ens komma på tanken om det inte var riktig kris. Har provat med Castile men bara den gav mej ett svintohår som tog evigheter att reda ut.
    Men förstod jag dej rätt, att du använder Castile till att skura golv och tvätta toan tex…eller?

    • Tog inte mycket och håret såg ut ungefär som vanligt. Sur skölj hjälper ju till såklart och är ett måste för mig med mycket eksem.

      Vi använder castile soap både till städ och kroppsvård. Min sambo använder det jättemycket istället för Dubbeldusch. Föredrar det med extra sheasmör i.

  2. Estelle said:

    Jo, då, för mångaår sen testade jag att använda det som både duschtvål och schampo.
    Tyvärr var det ingen trevlig upplevelse, jag blev jättetorr och håret blev strävt och eländigt!
    Tycker förresten att det är så himla synd att inte Grummes prisvänliga såpor finns utan parfym, hade definitivt använt det en hel del hemma då.
    Mår illa och får huvudvärk av deras parfymer, särskillt den med citron, blev spyfärdig av att lukten satt i minst en dag efter golvtvätt😦
    Kul att din mor-mor använder sig av naturkosmetik med förresten!

    • Trodde att det skulle bli så för mig också men icke. Kanske för att jag tog så lite och koncentrerade.

      Tycker också att det är synd på parfymen. Vi får lobba för att de tar fram en parfymfri. Vet att många gillar doften och tror att den är naturlig, icke.

  3. Det var längesen jag använde såpa, men finns det ren såpa? Har för mig att jag inte hittat såpa, utan att det är till största delen starka tensider (som i vanligt diskmedel). Grumme borde väl vara bra i och för sig.

    • Grumme är såpa=förtvålade oljor om än med parfym och/eller färg i. Tror inte att man får kalla det såpa annars.

      • Fast tensider är ju förtvålade oljor…
        Jag var tvungen att kolla på shenet.se och det verkar som att svenskar är rätt unika som skiljer på såpa och tvål, men vad jag fattar för så består såpa av fetter som reagerat med kaliumlut jämfört med tvål som är fetter som reagerar med natriumlut. Såpa verkar alltid kokas också, till skillnad från tvål som både kan varmröras och kallröras.
        (antagligen ett ämne man kan djupdyka i in absurdum :))

        • Jo så är det. En kemist skulle säkert kunna skriva mycket om detta.

          Moderna tensider är förtvålade oljor men genomgår en annan kemisk process. Som jag förstår det är såpa och tvål också tensider men inte samma som moderna tensider. Jag är inte expert utan läser mig till det precis som du. Från wikipedia: ”I svenskan skiljer man mellan tvål och såpa. Rent historiskt avser man med tvål natriumsalter av fettsyror medan man med såpa avser kaliumsalter av fettsyror. Natriumtvålar har ofta en hård konsistens medan kaliumsåpor ofta har en mjuk konsistens på grund av dess högre halt glycerol.”

          INCI däremot är ju internationellt och nya tensider har andra namn än tvål/såpa. Tvål/såpa heter något med potassium och moderna tensider något med sodium. Det finns en logik bakom som jag verkligen inte är expert på men skillnad på moderna tensider och klassiska tvål-produkter är det. Både hur de tillverkas och egenskaper. Förtvålning av oljor har vi ägnat oss åt länge medan syntetiska moderna tensider kom efter WWII. Finns massor att läsa på Shenet som du redan märkt😉

          Som med det mesta annat strävar jag efter att använda sådant som har så naturligt ursprung som möjligt utan att det blir för tråkigt.🙂 En slutsats är helt klart att Grummes såpa i grunden är mer naturliga och gammaldags än Yes.

  4. K said:

    Intressant att läsa om ditt såpaexperiment. Då vet man råd vid kris🙂

    Läser mellan raderna här och gissar att du är jurist Ingrid. Det var skoj, det är nämligen jag också. ”Ger vid handen” är en klassiker, liksom ”ehuru”.😀

    • Ja precis! Gäller bara att inte ta för mycket. Tror att många gör det faktiskt. Hellre två gånger och lite mindre varje gång.

      Yes jurist är jag, jobbar på Skatteverket men letar nytt jobb nu. Gärna inom kommunikation.

Kommentera

