En riktig ekorre!

Ekorren alltså! Vad är det med mig och små saker att dras till och samla på? Det första samlandet jag kommer ihåg var nappar. Man hade dem som smycken i långa banor, detta var tidigt 90-tal. Rätt roliga faktiskt. Mamma, kan vi gräva fram dem från vinden? Sedan kom gosedjur (måste ständigt stå emot impulsen att förbarma mig över någon söt sak med fina ögon), skrivbordstillbehör, pog, go-go:s, började jag samla porslin löjligt tidigt o s v- stackars mamma och pappa! Det mesta jag samlat på har i alla fall varit smått och relativt billigt. Det enda som tog en del plats var gosedjuren. Älskar djur men är allergisk mot pälsdjur. (Man är allergisk mot ett protein som finns i bl a huden så nakenhund är inte lösningen tyvärr.) Överkompenserade detta med gosedjur, mest isbjörnar.

DSC_6826

Lite senare fortsatte det med nagellack, främst Mavala, och koftor i bra kvaliteter, de används flitigt! Nu har jag börjat överdriva sminkborstarna som ni säkert märkt. Har en infernalisk tendens att gå in för saker! Nog för att jag allmänt samlar på naturkosmetik men där tänker jag i alla fall på att jag ska hinna använda upp sakerna. Sminkborstar och nagellack håller desto längre. Börjar märka att jag nu samlar på mig allt fler ögonskuggor fastän jag inte använder det så mycket. De flesta håller ju i flera år så….. Tittar ju massor på youtube och älskar när de pratar om olika ”palettes” fastän jag inte kommer att köpa någon konventionell palett med ögonskuggor, på sin höjd en billig för att träna.

Till viss del är samlandet ett sätt att hitta det optimala, jakten på det perfekta som jag brukar kalla det. Stämmer inte alltid men i borst-fallet är det helt klart jakten på det perfekta som är största delen. Samtidigt dras jag till enhetlighet och när det känns komplett. Kan liksom inte ha två ur en serie utan helst alla.

Jag som ofta säger mig ogilla alla saker men det är skillnad på det man köper medvetet och slit-och-släng kulturen, tycker jag i alla fall. Är dessutom sentimental med saker så här slängs inte i onödan. Det är inte för inte min sambo kallar mig för Korren. Ett evigt samlande och kategoriserande är det när jag är i farten. Kategoriserandet och att ”leka” med sakerna är halva nöjet. Vissa tycker att jag är en light-horder. Får nog vara uppmärksam så att det inte går överstyr. Tur att man är småsnål, aldrig ohämmad, oöverlagd shopping för mig.

Någon som känner igen sig?

Samlar ni på något?

//

13 comments
  1. Lisa said:

    Haha, du har ju fler borstar än de flesta makeup-artister😀. Trevlig hobby dock. Jag är ingen samlare men däremot gillar jag att fynda och att bygga upp ett förråd av saker. Inte en hel serie av något utan mer som en komplett bas t.ex. i garderoben. Vad behöver finnas i en garderob tänker jag och så strävar jag efter att i sakta mak bygga upp detta. Typ en svart kashmirkofta har jag alltid användning av, alltså behöver den ingå i min garderob o.s.v. Senaste investeringen var en sidenhalsduk från sidenselma och innan dess ett pärlhalsband. Satsar mycket på klassiska saker och saker av bra kvalitet för att komma ifrån slit och släng kulturen. Så jag är väl lite mer besatt av att göra ”rätt” köp än av att samla kan man säga. Dock ändå en sorts hobby/intresse som jag lägger mycket tid på.

    • Är det så? Jag vet inte hur många sminkborstar make-up artiser har. Vet bara alla youtubare och där ligger jag i lä.

      Är det inte en hårfin skillnad mellan det jag beskriver och det du beskriver ;)…? Hihi! Samlande och bygga förråd av bra saker är tvärtom mot slit och släng när jag tänker efter. Medveten konsumtion kan man kalla det kanske?

      • Lisa said:

        Nä jämfört med riktiga proffs ligger du nog i lä med borstar men fler än medelsvensson har du nog. Vill faktiskt ha något liknande så småningom men samtidigt är jag väldigt kräsen med borstar. Har fortfarande inte hittat den ultimata foundationborsten så jag kladdar med fingrarna istället.

        Jag tycker att vi bestämmer att vi kallar det medveten konsumtion för det låter väldigt trevligt. Min strävan är just att minska på felköpen. Det blir ju trots detta alltid en del felköp och då är jag minsann som en hamster och vägrar slänga. Har några riktiga felköp som hängt med i garderoben och badrumsskåpet i flera flyttar nu😀

  2. Annika said:

    Oj vilken samling! Men tål borstarna att stå så med borsten uppåt? Jag har fått lära mig att dom ska ligga så borsten inte blir spretig. Ser hursomhelst ut som en rejäl samling sköna borstar att använda både till fest och till vardagslooken.

  3. Lydia said:

    Jag känner tyvärr igen mig😦 Jag är överdrivet sentimental och slänger knappt något. Har MASSOR av ansiktsoljor, serum, tvålar, sminkborstar, skafferivaror (trots skitlitet kök), kläder (håller på och rensar dock och just med kläder är jag inte särskilt nostalgisk) och massa annat skräp. Jag blev kallad ”lilla Aspie” av en vän som misstänkte att jag har asperger (det har jag dock inte, men helt klart väldigt många drag av det).

    Jag brukar skärpa till mig emellanåt och försöka rensa och hålla igen på inköpen (iHerb är farligt för mig), men generellt så ja, har jag alldeles för mycket grejer egentligen.

    • Du kanske är lika noga som jag med vad du köper? Jag är övertygad om att bästa rensningen man kan göra är att tänka efter vad man köper. Så kan man ha mycket saker men saker man gillar. Man behöver heller inte slänga mat bara för att bäst före har gått ut.

      Lilla Aspie, hahah. Hoppas ingen tar illa upp. Min sambo säger ofta att jag har aspergerioda tendenser och att jag mest umgås med aspergerioda killar, blir alltid kompis med de lite speciella männen i olika konstellationer. Jag tar det som en komplimang!

      Klaga inte på oss som inte är exakt som alla andra!😉

  4. Rana said:

    wow! Jag tar gärna ver din samling borstar om du nån gång tröttnar på dem eller smink :p

    Sedan jag läst böcker om feng shui och att rensa så är jag mycket mer noga med vad jag samlar på mig och rensar plotter ofta.

    Mina kläder är jag känslomässig beroende av. Om en kompis får syn på tex en kofta som jag inte använt på ett bra tag och frågar om denne kan få ta ver den…så kan jag inte ge bort! Jag kan ge denne pengar men ej min gamla kofta! För generös är jag (Turk som jag är :p) Men kan banne mig inte ge bort något plagg som jag gillat/gillar!
    Men har nu blivit bättre på att rensa bort och skänka sånt som jag inte använder längre som tur är :))

    Jag är en samlare av böcker! Jag är bok beroende! Det är riktigt hemskt ibland!
    Jag kan bli jätte sugen på en bok..bara måste ha den! Jag skaffar den, lägger den i hyllan…och så går mitt sug över!
    och så fokuserar jag på nästa bok! så sjukt! Jo jag läser ju dem förr eller senare men att suget går över när jag lagt den i hyllan är ju knas!?
    Senaste åren har jag slutat köpa böcker, annars skulle jag bli ruinerad! Tack gud för biblioteken! Jag har 4 olika biblioteks kort! Botkyrka, stockholm, nacka och salem!😀 Även där händer det ofta att jag lånar en bok jag är taggad inför..och lägger i hyllan och där sitter den tills..”oj! nu är det 1 vecka kvar på lånet”!

    ja jag är lite konstig jag :p Om jag hade mer cash skulle jag definitivt samla på fler saker. Som skor, väskor, jackor, swarovski smycken osv

    • Lydia said:

      Hahahaha
      Jag är likadan med böcker. Har huuur många som helst som står olästa i bokhyllan. Men man läser dom ju till slut! Och dom känns tryggt att ha inköpta🙂

      • Rana said:

        Ja exakt! Alltså jag känner inte ”ångest” när jag går förbi min bokhylla med alla 5 hyllorna ”proppfulla” med böcker på längden och bredden, jag känner trygghet och ömhet😀 böcker betyder så mycket för mig och ja som sagt förr eller senare läser man ju :))

  5. Lotta said:

    Det här är ju långt efter att du skrev detta inlägget, men jag har inte läst en enda blogg på flera månader så jag såg det först nu.. Men jag blev bara så glad att du skrev att du samlade på främst isbjörnar, det gjorde jag också! Isbjörnar har varit mitt favoritdjur så länge jag kan minnas och jag hade också väldigt mycket gosedjur där den största delen var isbjörnar. En stor del av de övriga var också djur från någorlunda samma miljö, som t.ex. sälar och fjällrävar.

    • Åhhh Lotta! Vi blir bara mer och mer lika! Har börjat gå ut med en grann-hund nu förresten. En borderterrier som är så go’.

      Jag har ju själv legat lågt med bloggandet.

      • Lotta said:

        Haha ja det verkar verkligen så!🙂 Åh vad mysigt! Ja man har väl såna perioder, både läsare och bloggare antar jag. Men när jag började kolla öite bloggar igen nu så var din en av de första jag gick in på!🙂

Kommentera

