Härliga tider!

Strålande tider, härliga tider, som Thor Modéen skulle ha sagt, följ länkarna om ni undrar vad jag pratar om ; ) . Älskar vintern med för huden är det varken strålande eller härligt.

De flesta märker skillnad på huden när det blir kallt. Eksembarnet Ingrid känner väderomslag direkt i huden. Naturkosmetiken har hjälpt mig otroligt med att ta bort obehaget. Eksemfläckar jag fortfarande och ibland använder jag konventionell kortison för att jag inte orkar mer.

Allmänna tips som jag till stor del tagit upp tidigare men tål att upprepas och samlas på ett ställe.

1. Smörj in kropp och ansikte med lite olja innan tvätt. Jag är själv dålig på det men det gör enorm skillnad! Tvätta gärna ansikte och kropp med olja, så kallad OCM. Hårlängderna kan också gärna få sig en omgång med pyttelite jojoba- eller sesamolja.

2. Duscha i svalt vatten. Retar huden mycket mindre, det naturliga fettet försvinner inte på samma sätt. Duscha heller inte för ofta.

3. Skölj både hår och kropp med ÄCV för att återställa hud och hårs ph-värde. Läs mer här. Superviktigt för mig! Kliar hårbotten ändå? Smörj in med ordentligt med balsam och låt sitta så länge du orkar!

4. Använd vattenfria produkter att smörja in med så långt som möjligt, i synnerhet om det är minusgrader. Helst både ansiktskräm, foundation och kroppskräm. Viktigast i ansiktet! Vatten fryser ju vid 0 grader som bekant.

12012013-DSC_3641

Måste ha silkeskragen mot en eksemfläck jag har på halsen! Väldigt bra att dra upp som en mössa också och man slipper elektriskt hår. Smörjer också in fläcken med cerat så fort jag ska ut i kylan. 

5. Kliar huden och känns irriterad ändå? På med sidenunderställ och liknande, läs mer här.

6.Torra händer och spruckna naglar? Sätt alltid på handskarna INNAN du går ut. Värmeväxlingar är inte bra. Samma sak med mössa!

7. Kliande näsa och spruckna slemhinnor? Skölj näsan med saltvatten! Bra mot förkylningar och annat också. Läs mer här. Detta borde jag göra mer…

8. Att ånga ansiktet försiktigt är skönt för både hud och slemmhinnor.

9. Ansiktsmasker såklart! Hemgjord eller köpt spelar ingen roll. Enkelt och väldigt effektivt är ren honung.

Självklart ska man ta hand om hud och hår året runt men nu behövs extra för de flesta. Har förstått att vissa med fetare hud och hår upplever kallare årstider på ett annat sätt.

Glöm inte heller godkänd reflex, hjälm och broddar!

Kommer ett till inlägg med lite produkter jag gillar för vinterklimat.

Vad gör ni för att hjälpa våra stackars kroppar när det är kallt?

2 comments
  1. Reblogga detta på Ingrid B Beautiful och kommenterade:

    En påminnelse! Såhär på vårvinterna kan alla behöva tänka extra på hur vi tar han om hud och hår. Rätt bra skrivet om jag får säga det själv😉

Kommentera

