Favoriter för kalla tider

MuLondon Organic Rose

Gammal favorit som jag först testade på sommaren. Gillade den redan då men på vintern är den verkligen perfekt. Så skön och lugnande. Dryg som få. Måste vara superkvalitet på ingredienserna eller extremt väl avvägd blandning för någon speciellt extravagant INCI har den inte.

MyChelle Dermaceuticals, Minerals, Cream Foundation, Ivory

Förra vintern använde jag det här praktiska foundationstiftet flitigt. Gillar även Nvey Eco Creme Deluxe men tycker att detta ger mer naturligt resultat och är dessutom enklare att smeta på. Buffar in med Expert Face från RT. Något åt det rosa hållet men passar mig bra.

MyChelle Dermaceuticals, Minerals, Concealer, Cream

Matchande concealer som är perfekt under ögonen tack var den lätt laxfärgade tonen. Inte så mycket rosa att man inte kan använda den till annat också vilket är positivt.

Medicine Mama’s, Baby & Mama, Gentle Nourishing Skin Cream

Använde förr alltid Egyptian Magic men denna är billigare och har ekologiska ingredienser. Båda fungerar lika bra. Använder överallt, ingen dagkräm direkt för blank blir man. Mor min tror jag smetar inte nunan även på morgonen med jag rekommenderar det inte.

DSC_7824

Rexall Sundown Naturals, Vitamin E Oil, 70,000 IU

Ren e-vitaminolja som är superfet och klibbig. Räkna inte med att lägga kinden mot kudden en stund efter. Finns massor att läsa om e-vitamin som hudläkemedel här. Jag köpte det först för att jag fått bra effekt av Elizabeth Arden 8 hour cream där e-vitamin är en av de aktiva ingredienserna. Fungerar inte lika snabbt som jag förväntade mig men helt klart väldigt hudvårdande. Blandar med annat också som jag snart ska skriva om.

Aubrey Organics, Scalp-Soothing Shampoo, Primrose & Lavender

Börjar hårbotten bråka åker detta fram. Som tur är gör den det väldigt sällan tack vare ÄCV-sköljningar. Doftar underbart tycker jag också, tantigt tycker nog vissa. Skrivit om detta flera gånger. Finns i mindre storlekar om man vill testa.

Weleda, Everon Lip Balm

I princip alla naturliga läppbalsam jag testat har varit bra men det här är extra bra när man ska vara utomhus. Tjockt och härligt. Har en distinkt doft av vanilj och blommor, jag älskar den men alla gör det nog inte. Finns i de flesta hälsokostbutiker men snäppet billigare på iHerb som vanligt. Medicine Mama’s/Egyptian Magic är också bra på läpparna. Har även en egen variant ni snart ska få se.

Olja

Mina favoritoljor är raps (köpes i matbutiken) och kokos för kropp och allmän rengöring. För hud, hår och naglar gillar jag jojoba, sesam och argan. Kokosolja är även bra som hårinpackning. De andra är mer någon droppe i längderna.

Som ni märker är allt utom schampot vattenfritt. Allt som ska stanna kvar på huden eller i håret bör vara vattenfritt. Svårt med vissa stylingprodukter för håret men annars så går det att ordna.

Silkesplagg

Mina två måste, blusskyddare och silkeskrage.

Reflex

Jag gillar mjuka reflexer, godkända ska de vara såklart. Fraktfritt här. Köpt på mig många och ger bort som en liten bonuspresent. Snöstjärnan tycker jag är en prydnad för kappan. Sambon vägrar dinglande reflex så jag har sytt fast band på några jackor och på hans väska. Är man uppfostrad med reflex så är man. Slår också ett slag för reflexvästen vid promenader. Till och med min favorit-radioröst har gått med på väst.

Vilka är era vinterfavoriter?

19 comments
  1. K said:

    Eftersom jag så lätt får finnar av alltför feta produkter håller jag mig till en och samma ansiktskräm hela året; Madaras Deep moisture cream. Den är perfekt för min normala hud men som ändå är törstig och samtidigt lätt reaktiv. På vintern blir jag yttorr på kinderna vilket kräver olja under och då blir det John Masters arganolja som är helt underbar! Ibland kan jag skippa krämen och bara köra arganoljan.

    Händerna håller sig mjuka med min favorit-handkräm från Natuderm. De flesta krämer för händerna som jag har testat är antingen för feta och går inte riktigt in, eller så är de för klena. Men Natuderm är bra för mina små tassar. Och handskar förstås är ett måste i kylan.

    Ang läppbalsam har jag nu en sådan diger samling att jag inte hinner använda upp dem. Men jag kan nog trots det inte motstå impulsen att införskaffa Weledas som du tipsar om🙂

  2. Lisa said:

    Åh, älskar sådana här tipsiga inlägg/recensioner! Oj, oj vad det finns många bra produkter. Jag gillar olja på huden och håret. Arganolja från Acure, eller green peoples ansiktsolja som bas i ansiktet. Till håret kör jag bara kokosolja och då tycker jag att kung markattas billiga från ica duger fint.

    Till armbågar och knän använder vi atopiska familjemedlemmar rent kakaosmör eller sheasmör från iherb. Till kroppen weledas produkter eller deep steep. Weledas skin food är grym till de torraste partierna.

    Efter varje handtvätt eller om jag torkat med disktrasan så måste jag smörja in händerna. Favorithandkrämen är Laveras handräm med apelsin och havtorn: http://www.naturisimo.com/products.cfm?id=412&cat=bath+and+body&nme=lavera&&viewAll=1

    Gillar även Madaras handkräm:http://www.lyko.se/madara/madara-protecting-hand-cream

    Sedan måste jag tipsa om lite anti-age också. Jag som är 30+ börjar känna att jag behöver det. En kräm med 10% glykolsyra gör underverk för huden. Jag använder den här: http://www.iherb.com/Reviva-Labs-10-Glycolic-Acid-Cream-1-5-oz-42-g/5033#p=1&oos=1&disc=0&lc=en-US&w=reviva%20labs%2010%25%20glycolic%20acid%20cream&rc=274&sr=null&ic=1. Använder den 3 ggr/vecka till natten och det är precis lagom för att exfoliera min hud. Har fått en jämn och fin hudton utan irritation. Binder massa fukt så om man har yttorr hud blir det oftast en tydlig förbättring.

    För hårvård gillar jag också Aubrey. Kör dock balsammetoden så jag tvättar inte med shampoo. Jag tvättar med garants balsam från willys. Det är inte så rent som jag skulle önska men jag låter det passera. Som vårdande balsam efter tvätt har jag Aubrey : http://www.iherb.com/Aubrey-Organics-Moisturizing-Conditioner-Honeysuckle-Rose-Dry-Brittle-11-fl-oz-325-ml/7539

    Sedan som leave-in har jag linfröavkok eller kinky curly curly custard:http://www.iherb.com/Kinky-Curly-Original-Curling-Custard-Natural-Styling-Gel-8-oz/40509

    • Lydia said:

      Wow! Älskar bloggläsares tips i kommentarsfält! Tack!

      En fråga. Glykolsyrakrämen på 10%, är den inte stark för ansiktet? Ser att den finns i 5% också, har du testat den?
      Jag blev nyfiken, jag är också 30+ men har rosacea och väldigt tunn och känslig hud, klurar på ifall jag skulle palla 10%… Man kanske får börja testa med 5%?

      • Rana said:

        Jag har prövat olika syror (från garden of wisdom) i ca 1 år nu och kan råda dig Lydia att pröva med så låg styrka som möjligt! särskilt om du har så känslig hud!

        Det pratas så mycket om syror inom hudvård nu förtiden men nu efter 1 års prövande och en artikel jag läste hos bloggen ”beaty comes clean” Börjar jag bli lite mer skeptiskt inställd!

        Jo visst exfolierar syror huden, men det irriterar ofta också! och hur är det med vår känsliga hudbarriär som behöver ha en viss ph värde för att den optimalt ska kunna skydda mot yttre faktorer som svamp, bakterier och annat dylikt?

        Jag kan kanske berätta om mina erfarenheter kortfattad gällande syror?

        AHA syror (Alfahydroxisyror med frukt och mjölksyror) Är väldigt starkt som serum eller gel!
        Ja huden känns fuktad när man smörjt. Men någon timme efteråt och dagen efter kan din hud reagera lite annorlunda beroende på hur den mår.

        Min hud blev första gången jag prövade bebismjukt. Vid vidare behandling började min hud senare svida, och flagna. En gång råkade jag sveda huden riktigt ordentligt😦
        Under vintern kunde jag inte använda aha syror alls!

        Mandelic acid var det värsta! den har mindre (eller var det större?) molekyler än aha syror och anses väldigt effektivt då den tränger ner djupare. Men den här är väldans stark!

        Man undrar ju verkligen vad som sker med huden vid syra behandlingar? ”Stimulerar cell förnyelser” påstås det? men vad händer med huden om cellerna förnyas för snabbt samtidigt som de gamla döda hudcellerna inte hinner flagna av (ev skrubbas bort?) Trafikstockning? hud i obalans?

        Jag har inget emot syror! Använder ju själv äppelcidervinäger varje dag (fast den har ju bra ph värde iförsig)
        Och salicyl syra (beta syror) funkar ganska bra. Jag applicerar den ibland på utslag. Dagen efter brukar huden flagna det sägs att det är döda hudceller som huden ”rensar” bort, vet inte helt hur det funkar men beta syror får inte huden att flagna och svida så mycket som aha syror gör iallafall🙂 och de verkar lugna ner vissa utslag enligt mina upplevelser.
        Nu har vi alla så olika hud men ville ändå skriva om hur jag upplever syror.

        Jag har valt att ta ett steg tillbaks och avvakta gällande syror då det inte känns helt naturligt att hålla på och exfoliera huden med så starka medel. Men en kompis till mig använder tex aha syror nästan varje dag och det funkar för henne…alla är vi olika!

        Lydia du kan kanske köpa små prover på aha syror och beta syror och pröva lite?
        Vissa märken säljer till svindyra priser! men det finns usa baserade butiker som säljer prover som räcker ganska länge för mycket prisvärdan summor!🙂
        Jag skulle även råda dig att pröva syrorna även vår-sommar då huden kan reagera konstigare under vintern🙂

      • Lisa said:

        Lydia: Om du har känslig hud tror jag du ska smyga in syror i hudvården. Vet inte om man avråds syror om man har rosacea? Men oavsett skulle jag börja med 5%. Jag har varit hos hudterapeut och fått produkter från konventionella märken (Neostrata) utprovade som innehåller 10%-ig syra så jag vågade börja med den. Min hud reagerade ganska kraftigt i början med massa fjällande och småfinnar som poppade upp. Var nära att ge upp för att det kändes som att huden blev sämre. Nu har min hud vant sig och nu fungerar det hur bra som helst. Använder den lite sporadiskt men tycker det är perfekt den här årstiden då man sliupper bry sig om att huden blir solkänslig.

        Ett tips kan ju vara att gå till en hudterapeut som får bedöma om din hud klarar syror. Vill man gå till någon som arbetar med naturligare produkter vet jag att Maria Åkerberg har syror i sina produkter. Lycka till!!!

        • Lydia said:

          Det råder lite delade meningar kring syra om man har rosacea. Vissa menar på att det funkar och till och med kan vara bra, andra att det är ett big no no. Vid närmare eftertanke så tror jag nog kanske inte att syror är något för mig. Min hud är ju alltid på tårna, beredd att manifestera en dramatisk reaktion för minsta lilla och tål en ansiktsmask med ananas oerhört dåligt, så njaaa. Kanske ingen syra för mig.

          • Rana said:

            Så du reagerar även på ananas enzymer?!
            Hmm ja då kan nog i allafall aha syror vara lite för starka för dig kära😀

            Men jag kan tipsa om något helt annat som passar utmärkt även för rosacea hud.
            Rhassoul lera! Det vårdar och exfolierar effektivt men skonsamt och är beprövad i 1000-tals år nu🙂

            • Lydia said:

              Ja, jag reagerar på ananas, tål det verkligen inte. Är inte så bra på att äta det heller, även om jag ibland gör det ändå, men jag får stickningar på insidan av underläppen och svullnar upp så att jag får lite botox/ankmun🙂

              Rhassoullera har jag redan frälsts av! Jag upptäckte det för några år sedan när jag provade som schampo. Det är nog det bästa schampo jag någonsin provat faktiskt. Jag har tunt, mjukt, typiskt ”skandinaviskt” mellan/mörkbrunt hår som snabbt blir fett och med rhassoullera behöver jag absolut inget balsam, håret blir mjukt och lent men ändå(!) med volym och håller sig fräscht längst av alla schampon jag provat. Love it! Enda jobbiga är att det blir lite söligt och det är därför jag ibland kör med annat, men jag kommer alltid tillbaka till leran för att den faktiskt är fantastisk. Jag använder den till ansiktsrengöring också och till det är den också oerhört bra.

  3. Hej! Sa roligt att du gillar MuLondon Rosencreme. Du har ratt – den har fa ingredienser, men valdigt dryga och 100% ekologiskt certifierade. Manga halsningar fran London! ♥

  4. Rana said:

    Åh juste jag vill ju också skriva om mina vinter favoriter ju!
    I September/Oktober ändrade jag nästan helt i mina rutiner och produkter!

    Efter att i ett helt år givit syror flera chanser och brukat oljor som tamanu, hampfröolja och neem olja i ca 1-2 år utan några nämvärda förändringar insåg jag att oljor antagligen inte passar min hy alls.
    Jag har typisk medelhavshy :p. Olivfärgad så den tål sol, och i normala fall har jag ”normal” hud.
    Men balansen är svår att upprätthålla och vintermånaderna är extra jobbiga på grund av all de faktorer vi alla känner till och upplever :p Huden torkar ut snabbt och de döda hudcellerna MÅSTE exfolieras annars byggs även de upp och täpper till och man hamnar i en ännu ondare cirkel:/

    För mig funkade inte syror. Men jag insåg att jag måste skrubba bort de döda cellerna och hittade ingen bra lösning på ett bra tag tills jag prövade 2 nya saker som faktiskt funkar för alla sorter hudtyper!

    1. Konjak svamp
    2.Rhassoul lera

    Konjak svamp kan ni googla om och jag kan bara säga att den är helt underbar på att skrubba bort döda hudceller utan att REPA och irritera huden så som tex peeling gel faktiskt gör som orsakar mikroskopiska repor osv.

    Men Konjak svampen är precis så perfekt som den sägs att vara🙂 Jag köper min på en svensk nätbutik men jag bad även iherb om att ta in den haha! (stackars svenska nätbutiker..men så går det om man har för höga moms och frakt priser😉

    Rhassoul lera är en allt i allo och ja..jag orkar nog inte skriva långt om den..kan skriva om någon vill veta mer dock.
    Och den är helt perfekt för eksem benägna Ingrid! :))
    Men måste nämna en viktig sak som knappt nämns om leran när man googlar och det är att man INTE ska låta leran torka på ansiktet! NO no! För då drar leran ut fukt från huden istället för att ge..och blir uttorkande istället för vårdande.

    En annan super bra tilläg (om inte det viktigaste!) som har en stor roll i hur min hud mår är min silkesörngott!
    Skrev om det innan och tackade dig Ingrid för att du tipsat/tipsar om silkesprodukter men det tåls att nämnas igen
    Började ha silke över min vanliga örngott och sedan dess behöver jag smörja ansiktet enbart ca 1 gång om dagen!!
    WHAAAT!? Yepp det är December nu och detta innebär oftast flagnande, fnasig, fjällig, knastertorr hy? eller hur?…NO! inte för mig som har 100% silkesörngott!😀

    Ni som aldrig testat silkesörngott vet inte vad ni missar kan jag säga. Innan när jag hade bomulls örngott förståg jag inte hur otroligt mycket fukt (och fett) de drar ut medans vi ligger och sover på den. Man har ju faktiskt bomullen intryckt i ansiktet ca7-8 timmar under natten och ja då är det helt normalt att vakna med en hy som är helt matt och glåmig och torr som ett ökenlandskap som inte sett en droppe vatten i 10 månader..typ.

    Nu när jag har silkesörngott vaknar jag med en hy som har kvar de mesta av krämen jag smörjt på kvällen innan och är helt lugn och bebismjukt. För mig är det en otrolig skillnad nu.. min hud tappar inte balansen och orkar faktiskt stå emot kyla och central värme (än så länge) och detta har aldrig hänt förut…innan var fjällande dödstrött hud ett faktum i samband med September! :O

    4. Bort med alla oljor och gel och krämer! De enda krämen jag smörjer ansiktet med 1 (ibland 2 gr) om dagen med är Garden of wisdoms Majik coconut kräm..helt underbar kräm inte för fet inte för svag utan helt perfekt (för mig i allafall)

    thats it. Dessa 4 + äppelcidervinäger är mina vinter måsten-favoriter.Eller snarare all-year around favoriter😀

    • Lydia said:

      Jag stämmer in i hyllningskören av konjaksvampen! Den är helt oslagbar till ögonsminkborttagning tycker jag (lite beroende på vilken mascara man använder iofs). Kör jag med ögonskugga och Green Pride-mascara så går det att få bort HELT med endast vatten och lite/kortvarigt, mjukt, försiktigt gnuggande med konjaksvampen. Jag köper min härifrån, med fri frakt:

      http://www.naturisimo.com/index.cfm?nme=Konjac%20Sponge

      Och angående leran… Man ska inte använda skål eller sked att röra med, i metall va? För då förstörs nånting, vad det nu är, utan man ska blanda ihop lera och vätskan med plast, trä eller porslinsredskap. Men jag kan minnas fel.

      • Rana said:

        Åh visst är svampen så effektiv! särskilt efter en lerbehandling då leran luckrar upp och mjukar upp huden så det blir extra lätt att skrubba mjukt med svampen :))
        naturisimo verkar vara en bra sida! Jag köper från soft skin. Kostar ca 80 kr. 40 för svampen ca 40 tror jag för frakt.

        Du har helt rätt angående rhassoul! Ja man ska inte använda något i metall..

        Jag brukar göra det mycket enkelt för mig. Jag tvättar (och spritar :p) händerna ordentligt. Sedan strör jag lite lera ca 1 matsked eller mer i ena hanflatan. Sedan droppar jag vatten i leran med de andra handen och rör om med fingrarna och smetar på. Sedan sätter jag på en plastfilm på varje kind så de täcker näsan och kinderna. Detta är det viktigaste! att täcka med film så leran absolut inte torkar! Jag kan sitta med leran på i ca 45 så alla mineraler hinner sjunka in ordentligt🙂 Man bör ha en ”pasta” aktig konsistens på leran så det inte rinner men inte för segt..det ska vara homogent liksom. Och filmen fäster bra när man trycker till med händerna och plaserar de ordentligt.

        Jag har prövat lera både från garden of wisdom och logona. Logonas som man kan köpa hos soft skin har mycket mer finmalet pulver än Gow,s. tycker att effekten är samma med båda varianterna🙂

          • Rana said:

            jo just Logonas använder jag just nu!
            Funkar utmärkt. Man behöver ha i lite mer vatten än vad jag är van vid från den av Gows. Och man bör blanda nogrannare annars kan det bildas klumpar då pulvret är extra fint. Vissa andra märken är grovare. Men i slutändan spelar det nog ingen roll då alla ”bör” komma från en och samma källa..atlas bergen.

            Devärre funkade inte leran för mitt hår😦 vilket är synd då mitt hår inte gillar tensider heller så leran skulle kunnat bli perfekt😦

            använder du vid hårtvätt?🙂

            • Lydia said:

              JA! Om det var mig du frågade alltså. Se min kommentar lite högre upp🙂

Kommentera

