Den magiska bryggaren

Kommer ni ihåg hur jag gjorde mig lustig över den kombinerade juicepressen och sprayflaskan? Nu har jag ramlat över en sak som jag har svårt att se nyheten med. En bryggare för te och kaffe. Man häller i te eller kaffe och varmt vatten, låter det dra för att sedan sätt mackapären över en mugg. Ut kommer färdigbryggd dryck. Vet ni? Man kan göra is-te också genom att hälla teet över is. Ohh säger två av mina youtube-favoriter. No offense men ni kan lika gärna ha köpt gråsten.

Vad är nyheten? Att vätskan kommer ut från botten? Att den ser ut som en liten mixer? Den har exakt samma funktion som en presskanna eller en vanlig te-kanna om man silar av teet på klassiska vis. Har man inget av det så kan man ju skaffa denna men vad är ”magic”? Har inte hittat något i beskrivningen.

Funktionell helt klar men vem kom på att kalla den magic?

För er som är i behov av en bryggare finns den här. Annars förslår jag presskanna från loppis eller ur någons gömma. För er som vill ha en liten te-bryggare är denna ett kap. Tillräckligt små hål för att inte släppa igenom massa blad och bös. För kaffe är den nog mindre bra. Jag har på flera arbetsplatser använt en vanlig medhavd kaffetratt med filter och hällt nykokat vatten direkt i. Ger mycket gott kaffe.

Ser ni något magiskt?

//

6 comments
  1. K said:

    Solklart fall av kejsarens nya kläder haha 😀

  2. Mats Lindström said:

    Hej! Utan att ha kollat upp det skulle jag tro att det magiska ligger i att bryggaren har en funktion som gör att det inte rinner ut om man inte har ställt filtertratten på kannan. På så sätt kan man reglera bryggtiden, vilket gör godare kaffe eller te. Jag har en Clever Drip coffee brewer med liknande funktion, som jag gör gott kaffe med!

    • Det är ju en bra grej men ändå ingen skillnad mot presskanna eller en vanlig bryggare med droppstopp. Eller? Var uppe i era trakter förra veckan, Åre närmare bestämt. Varje år blir vi sugna på att flytta dit och skaffa hundar.

  3. Hej!
    Skillnaden är att man själv styr när man ska tappa av filterkannan så att man så kan kontrollera bryggtiden för att få en balanserad bryggning. Genom att låta kaffet bryggas i ett par minuter får man ut mer smaker och ett godare kaffe, utan att det blir starkt och beskt. Jag köper specialkaffe från Åre Kafferosteri, och märker en otrolig skillnad i smaken när jag lyckats balansera malning, styrka och bryggtid rätt!
    Så ni var jämtar på försök i en vecka då 🙂 Kul att ni trivdes med det! Ni är välkomna! Och så klart är ni välkomna att titta in till oss på Turkos i Östersund nästa gång ni har vägarna förbi! Jag ser fram emot att fvi ska få bjuda på kaffe och visa ekologisk hudvård!
    / Mats

Kommentera

