Vi som gillar ordning

Kan förstå att vissa tycker att jag liknar Monica i Friends. Ordningsam och renlig enligt mig själv, vissa skulle kalla det petig och tråkig. Hursomhelst gillar jag ordning och att ha det städat hemma. Internet har så mycket att erbjuda, både i inspiration och praktiska tips.

Den här länklistan kommer att bli super-amerikansk. Främst för att det i detta land finns så mycket sådant. Hemmafru-system och tjänstesamhället ger massor av möjligheter till allt som har med hem och hushåll att göra. Bra eller dåligt får man själv bestämma men det är så det är. Martha Stewart är idealet och livspusslet är helt annorlunda än här där yrkesarbetande är modellen.

I Heart Organizing är en av de största bloggarna på detta område. Innehållet skriker moderna amerikansk hemmafru på ett sätt som jag älskar. Färg och kreativitet i massor! Det är också fler än Jen som skriver. Sharing som jag älskar! För er som vill komma igång; läs detta inlägg.

Organized like Jen hittade jag via hennes youtube-kanal. Hon skriver om flera olika ämnen och har även flera olika youtube-kanaler. Ännu mer amerikansk hemmafru tycker jag!

Chez Larsson uppdaterar tyvärr inte längre men arkivet ger mycket bra läsning. Däremot kan man följa henne på Instagram vilket jag är mycket tacksam för. Benita är en händig och energisk person vars stil jag är väldigt svag för. Vitt, grått, grönt, blått, enkelt och prisvärt. Att återanvända olika lådor  och annat har vi gemensamt.

Do It on a Dime följer jag på youtube. Denna kanal fokuserar på ”budget organizing” vilket jag själv föredrar.

Organized Clutterbug är också mycket för den typen av lösningar. Hon säger också ofta hur lat och slarvig hon faktiskt är men att det går ändå. Älskar sådant!

Clutter Diet enda professionella organizern (stort i USA som sagt) jag följer. Hon har också ett online-program, hemsida och blogg. Gillar egentligen mer personligt innehåll så detta är mer i studiesyfte än för riktigt inspiration. Dessutom är hela känslan väldigt icke-samtida om ni förstår vad jag menar. Inte mindre bra för det men jag dras inte till det på samma sätt.

Home Oranizing by Alejandra är också a professionel organizer och använder sig mycket av färg-kodning och andra ganska avancerade system. Gillar vissa videos men hon är ganska ensidig.

Pintrest kan man få massor av inspiration och tips också. Kolla denna länk som jag hittade via Pintrest. Jag blir helt till mig av sådant!

Som vanlig har jag massa egna tips också men det får bli en annan gång.

2 comments
  1. K said:

    Åh tack snälla du för alla inspirationslänkar! Jag öppnade den sista länken först och redan där fanns flera höjdartips. Tex iskubsbox för småsmycken och örhängesbok (!). Och supersmart att hänga upp hyllor upp och ner för bättre avkiljning. Ska med glädje läsa de andra länkarna också. Nu ska det bli ordning på torpet.

    Jag tror att alla egentligen mår bra av ordning i hemmet. Feng Shui, rensa i röran osv. På sikt går det ju också åt mycket mindre tid och energi i vardagen när allt har sin självklara plats. 🙂

  2. Lisa said:

    Älskar ordning och reda 🙂

Kommentera

