Minimalism

Måste tipsa om den här kanalen som jag hittade via en annan av mina favoriter.

Kanalen handlar om minimalist living, att leva så ”lätt” som möjligt med bara det nödvändigaste. Vad som är nödvändigt är såklart subjektivt. Finns såklart massor om detta på nätet. Långt ifrån min egen livsstil men jag gillar medvetenheten. Att medvetet välja vad man omger sig med. Det är så lätt att dras med i konsumtionshetsen. Det värsta jag vet är slit och släng!

Personligen skulle jag inte må bättre av att leva med så lite kära ägondelar som kanal-innehavaren. Om jag inte är hemma saknar jag alltid mitt hem och mina saker. Sentimental och fäst vid materiella ting är jag. Minnen kopplade till saker, platser och annat finns ju såklart kvar men för mig är det materiella en viktig del. Att bara ha saker som ger glädje är en vanlig och högaktuell devis. Om det är bara det man ska gå på så måste ju mängden saker variera oerhört beroende på personlighet.

Mitt sätt att på något sätt hantera att jag fäster mig så mycket vid saker är att tänka noga innan jag skaffar något. Upplever att många råd går ut på att göra sig av med saker. En sak in, en sak ut. Hallå? Då går ju bara karusellen! Självklart måste man göra sig av med saker men jag tycker att just den metoden är en riktig quick-fix. Erkännder villigt att rensa inte är min starka sida men jag är väldigt bra på att göra medvetna köp och använda mina saker. Det är ett modernt påfund att ha mer saker än man kan ta hand om, i alla fall för gemene man. Det är nog svårt för många att hantera. Jägare och samlare. I vår priviligerade del av världen tar sakerna ibland överhand. Materiell status börjar i alla fall att bli mindre viktigt inbillar jag mig.

Skönt tycker jag! Vad tycker ni?

Kommentera

