Citron överallt

Har fått flera önskemål om att skriva mer om hudvård från köket. Kul tycker jag för jag älskar själv sådant. Ni kan alltid kommentera eller mejla mig med förslag eller frågor. Det ger mer inspiration än ni kan ana.

Idag tänkte jag tipsa om citron! Citron har blekande effekt på både hud, hår och naglar. Eftersom det är så surt har det också en milt peelande effekt så man kan använda saft av citron som en kemisk peeling.

En variant som min mamma lärt mig är att ta änden på citronen, de som blir över när man skurit fina skivor, och lutar armbågarna i dem en stund. Då löses gammal hud upp. Man kan också trycka ner fingrarna i fruktköttet för att få bort missfärgningar och mjuka upp hud och nagelband.

Man kan också blanda en mask med houng och citron vilket skall ge klar och uppstramad hy. Se här. Gör man detta regelbundet lär pigmentfläckar blekna. Har också hört att man kan blanda i en äggula för extra uppstramande effekt. Perfekt när man skall på fest!

För var det vanligt att man blekte håret med hjälp av citronsaft, då gärna i solen. Dock är detta uttorkande för håret så man få vara försiktig, å andra sidan skonsammare än kemiska metoder. Om man ändå vill testa kan man blanda citronsaft, honung (som också verkar blekande), lite olja och gärna balsam i en sprayflaska och väta håret med detta. Finns en video om det här.

Ett annat alternativ är att skölja håret med citronvatten för att återställa ph-värdet, precis som med ÄCV. Enligt Shenet kan man använda ren citronsaft men jag skulle nog spä med vatten. Se till att återfukta håret ordentligt annars.

Huden i övrigt behöver ju också återställa ph-balansen och citronvatten kan också användas till detta. Passar i synnerhet oren och grovporig hy men alla kan använda milt citrusvatten.

Shenet står flera tips på hur man kan ta tillvara resterna när man använder citron till annat.


• Skala eller riv av skalets gula utsida med potatisskalare före pressningen. Lägg dem att dra ut i olja, i sprit till en citrustinktur eller koka till en citrusdekokt.
• Torkning av skalen.
• Släng inte heller bort innerskalsresterna efter pressningen – gnugga ansikte, händer, armbågar, knän, hälar med dem. Den gamla kuren att sitta med armbågarna i citronskalshalvor fungerar – den gör huden både mjukare och ljusare.”

Se- där fanns mammas metod med!

Citron är även utmärkt i städning, i synnerhet för att få bort kalkavlagringar. Dessutom är citron bakteriedödande och luktar fräscht. Varför inte använde en överbliven citronände att skrubba diskhon eller kaklet med, gärna tillsammans med salt eller ännu hellre bikarbonat? Eller som jag brukar göra; återanvände skivor från festens drinkar, ibland kan jag verka lite nitiskt….

Läs mer på Shenet!

OBS! Se upp om du är överkänslig och använd inte för koncentrerad saft direkt på huden. De kan svida i småsår men annars skall man inte känna obehag. Ta bort med en gång i så fall. Vissa är dessutom allergiska utan att direkt veta om det förrän man provar citron på huden.

13 kommentarer
  1. Caroline K sa:

    Riktigt bra tips, ska pröva på mina torra armbågar!

  2. Hanna Li sa:

    Ja såna här inlägg gillar jag! Fokus på hud/kroppsvård men ändå tips om övriga användningsområden, det är smart, gillas 🙂

    • Härligt att höra! Vissa saker är väl säkert allmänt känt men bra att bli påmind. Har du något annat du vill läsa ett liknande inlägg om?

  3. Hanna Li sa:

    Åh jag vet inte direkt men diskussionen vi hade om att göra egen deo inspirerade mig mycket och ett tidigt inlägg från dig om ättika återkommer jag också till.
    Eteriska oljors olika användningsområden är kul, där tycker jag att det är svårt med doseringen. Återkommer om jag har specifika önskemål:-)

  4. Jag funderade lite igår.. Just nu har jag en sån där ”luktagott-grej” under diskhon, finns det något naturligt man kan använda istället som tar bort dålig lukt? Hade varit roligt att läsa om de 🙂

    • Ättika i en skål. Det doftar ju lite skarpt men tar bort lukt oerhört bra. Ha i lite eterisk olja för god lukt också.

      Vill du komma undan ättikslukten kan man använda bikarbonat i en skål istället. Tycker inte att det är lika effektivt men ändå. Eteriska olja där med om du vill.

      • Tack ska du ha, det ska jag absolut prova!

Lämna en kommentar