Ett måste för lockarna

Sea Buckthorn Leave-In Conditioner & Curl Activator

Är inne på min tredje flaska vilket ju såklart betyder att jag gillar den. Inget gör min självfallslockar så återfuktade och fina så snabbt. Allra bäst tycker jag den är direkt efter dusch, då går den riktigt in i håret ordentligt. Då blir den drygare också.

Viktigt att påpeka är att den på intet sätt ger stadga utan är just ett balsam som tar fram lockarna ungefär som fuktig luft gör, alltså en vårdande produkt. Vill man ha lockar som håller får man krama i något med stadga.

Kommer i sprayflaska som ger finfördelade strålar eller vad man skall säga på svenska. ”A fine mist” skulle man säga på engelska. Till min bror skulle jag kalla det sylacka! Ett ord han kom på när vi hade en sprayflaska som badleksak. Vred man munstycket till max finhetsgrad kom det sylacka. Så nu vet ni det. Den här är i ärlighetens namn ett snäpp under sylacka men alldeles lagom för ändamålet.

Har märkt att de flesta sprayflaskor med naturkosmetiks innehåll kan klogga igen men då brukar det lösa sig om man sköljer munstycket med varmt vatten.

Doften påminner om gräs eller blad. Inte min favorit men helt ok. Brukar spraya över ett pump med Primrose Tangle-Go från Aubrey för doften men den är inte lika bra för lockarna.

Min är såklart från iHerb. Finns tyvärr inte i någon svensk webbshop men går att köpa på brittiska Amazon om man vill hålla sig inom EU. Då blir det tyvärr nästan lika mycket i frakt som själva produkten, £11.89 för balsamet och i frakt £10.00. Det var det enda stället jag hittade. Någon som sett den någon annanstans?

Sämst: Som vanligt är doften min akilleshäl.

Bäst: Vårdar självfallslockarna.

INGREDIENTS INCI: Aqua, glycerin, aloe barbadensis (aloe) leaf juice*, glyceryl linoleate, glyceryl linolenate, cetyl alcohol, alcohol denat. (38b, lavender*), hydrolyzed oat protein, citrus grandis (grapefruit) extract, camellia japonica seed oil*, helianthus annuus (sunflower) seed oil*, oenothera biennis (evening primrose) oil*, simmondsia chinensis (jojoba) seed oil*, hippophae rhamnoides (sea buckthorn) oil, articum lappa (burdock) root extract, anthemis nobilis flower oil, tocopherol acetate, hamamelis virginiana (witch hazel) water, ascorbic acid, glycine soja (soybean) oil, daucus carota sativa (carrot) root extract, beta-carotene. 

6 kommentarer
  1. Lena sa:

    Hur känns den när lockarna har torkat? Alltså känns det stelt eller är lockarna fortfarande mjuka och ”naturliga” när man tar på dem?
    Tyvärr har jag inge vidare lockar själv, men det låter som något för min äldsta dotter.

    • Inte stela det minsta utan bara mer framhävda. Ungefär som självfall blir i fuktig luft.

    • Tar ner det ungefär lika bra som andra spraybalsam. Inte en anti-frissprodukt liksom men mitt hår blir i alla fall mindre frissigt när det är återfuktat.

Lämna en kommentar