Mer om ägg

Ägg har alltid funnits i människans kost och är ett av de livsmedel som innehåller flest näringsämnen. Partsinlaga om ägg finns här. Dessutom är det ”klimatsmart” protein då äggproduktion ger mycket mindre utsläpp än köttproduktion.

Ägg har under de senaste decennierna beskyllts för att höja kolesterolet. Idag sticker man inte ut hakan längre när man säger att ägg är nyttigt. Lättläst om det finns här och partiskt skrivet om ämnet här.

Jag köper alltid ekologiska ägg. Mest för hönsens skull. Har på senare tid hört att dessa innehåller bl a mer D-vitamin. Föga förvånande att eko-mat är mer näringsrik men ändå.

I dagarna har bäst före datum på ägg diskuterats. Många prima ägg slängs i onödan. Ingen är mindre förvånad än jag. Massor av livsmedel är utmärkta efter bäst före datumet. Skulle kunna skriva ett långt inlägg om det men låt mig säga såhär. Enda gången jag bryr mig om bäst före är när jag handlar mat för att få en så färsk produkt som möjligt av ekonomiska skäl. I övrig luktar och smakar jag på allt istället för att titta på siffrorna på paketet. Är man osäker på om ägget är färskt kan man köra det gamla tricket att se om de sjunker i vatten eller helt enkelt knäcka det och lukta.

Som det allergibarn jag är tålde jag inte äggprotein som barn. Både jag och min bror var superallergiska. Våra kusiner berättade att de en gång ätit ägg till frukost och sedan andats på oss och att vi då fick utslag i ansiktet. Låter väldigt extremt. Kommer inte ihåg incidenten men allergisk var jag fram till skolåldern. Nu har jag lärt mig äta ägg i alla former utom kokt. Klarar inte av det. För några år sedan gav jag mig den på att lära mig uppskatta omelett. En ordentligt vispad omelett stekt i mycket smör med örtsalt och persilja är riktigt gott det. Gärna med någon slags ost i. En annan favorit är LCHF-pannkakor i olika former!

3 comments

Kommentera

