Guide till iHerb del 1

Den här delen handlar om saker som kan vara bra att veta såsom frakt och moms.

Del 2 handlar mer om själva shoppingen. Två inlägg om bra saker att köpa från denna i början överväldigande sida finns här och här.


Den amerikanska webbshopen iHerb har otroligt stort sortiment av både kosmetika, kosttillskott, livsmedel och mycket mer. Priserna är bra och utbudet enormt.

Frakt

Frakt till Sverige med International Airmail upp till 4 pounds/lbs (1814 g) kostar $7.12 om man handlar för över $20.

Det finns också andra fraktalternativ men detta är oftast det mest prisvärda.

I vissa fall kan det löna sig att handla för över $40 och välja International Airmail with Tracking där paketet kan väga upp till 6 lbs. Om man t ex vill köpa något billigt men tungt kan det vara lönsamt. Testa!

Förr erbjöd de gratis frakt om man handlade för mer än $40. Det har man tyvärr tagit bort nu men ibland återkommer detta erbjudande och andra frakterrbjudanden. Notera att $40 ligger på gränsen för det jag beskriver nedan. Vid varje vara syns hur mycket den väger. När som helst kan man gå in i kundvagnen genom att klicka på Edit Cart & Check Out och se hur mycket paketet sammanlagt väger.

Om paketet väger mer än 4 lbs är International Airmail inte valbart så det är ingen risk att man missar detta. Det lönar sig att göra flera mindre beställningar istället.

Inom några veckor brukar paketet finnas på närmaste utlämningsställe. Enligt iHerbs egen statiskt tar paket till Sverige i genomsnitt 8 dagar att komma fram. Ibland tar det mycket längre tid och ibland kortare, ha is i magen.

Tull/moms

Kosmetik är tullfritt men däremot tillkommer moms. Allmänt gäller att försändelsen med sammanlagt värde på högst 1400 kronor är berfriat från tull. Momssatsen för mat och kosttillskott är 12% men osäker på hur Tullverket hanterar paket med blandat innehåll. Momsen beräknas på inköpspris och fraktkostnad (och ev tullavgift). Detta görs automatiskt av Tullverket och inget man själv behöver tänka på. Det tillkommer också hanteringsavgift på 100 kr.

MEN detta kräver alltså att tullen uppmärksammar ditt paket. Om innehållet är av ringa värde slinker det ofta igenom.

Jag har fått betala moms+hanteringsavgift två gånger (av ett otal beställningar!) när jag beställt från iHerb. Båda gångerna var totalbeloppet strax över 380 SEK=ca $54.

Mitt råd är att hålla sig till max 300 SEK=ca $42 i varuvärde som deklareras på paketet. Kontrollera gärna dagens kurs här.

Varuvärdet som deklareras hos iHerb är efter dragen rabatt. Frakten är inte med i varudeklarationen eller någon annanstans på paketet enligt iHerbs kundtjänst. Rimligtvis borde alltså Tullverket inte ta med det i sin beräkning om de inte känner till den.

Exempel: Om varorna kostar $42, man har 3$ rabatt och frakten kostar $6 deklareras $39 som varuvärde. $42 – $3 och $6 räknas inte med.

Om paketet fastnar är det inte hela världen tycker jag, det blir ändå billigare än om man köpt liknande varor i Sverige. Eftersom frakten är så billig tar jag det säkra före det osäkra numera och beställer för max $42.

En bra valutaomvandlare för att hålla koll på kostnaden finns här.

Mer om hur själva handlandet går till finns i del 2.

Missa inte rabattkoden YUR661 som ger rabatt på första ordern. $10 på ordervärde över $40 och $5 under $40! Se alltså till att använda den vid första köpet, annars går rabatten om intet om man inte öppnar ett nytt konto. Mer om var man skriver in rabattkoden finns i del 2.

Happy shopping!

Har ni andra frågor?

41 kommentarer
  1. Agnes sa:

    Vilken bra guide! Denna ska jag leta upp igen när jag ska göra en beställning 🙂

  2. Jalle sa:

    Jag bestälde en ganska stor beställning från iherb och då ville de att jag skulle skicka bild på fram och baksida på mitt kontokort och en bild på en räkning så att de kan se att det verkligen är jag som använder kortet. Jag skickade in bilder på mitt kontokort där jag täckte över cvv-koden( de tre sista siffrorna) på baksidan för annars kan de ju använda mitt kort hur som helst och mina kortupgifter kan cirkulera på internet i evigheter. Men det räckte tydligen inte för dem så de avbröt min beställning. De hävdade att de måste ha de sista siffrorna för att verifiera min identitet. Är detta något du råkat ut för när du beställde från iherb?? Eller är det bara om man gör stora beställnignar på över 1000kr?

    • Vad märkligt. Jag beställer aldrig för så mycket åt gången och rekommenderar ingen att göra det. Gör flera små beställningar istället. Lycka till!

  3. Jalle sa:

    Beställningen gick igenom nu, jag beställde inte lika mycket så det funka nu.Tack för tipset:)

  4. Pingback: Ingrid B Beautiful

  5. Sara sa:

    Jag har själv beställt varor därifrån ett antal gånger, och som du skrev ovan så har alla ordrar under 300kr slinkit igenom tullen! 🙂

    Värt att nämna är kanske att man kan få $5 rabatt på sin första order om man har en rabattkod, något jag inte visste när jag beställde första gången, så här har ni min rabattkod om ni vill använda den: ECE737

  6. Rosen sa:

    Hej! Vilken bra guide. Jag älskar iherb o har gjort flera beställningar. Vad jag inte förstår är att frakten alltid är 6 dollar när det tydligen ska kunna hamna på 4 dollar om paketet är lätt. Nu ska jag göra en beställning med borstar från ecotools. Paketets vikt är 0.08 kg. Ändå blir frakten 6 dollar när man trycker på calculate shipping cost. För mig verkar det som att lägsta fraktkostnad är 6 dollar? Har du varit med om samma?

    • De ändrade detta ganska nyligen. Du har helt rätt i att man måste komma över 40 dollar för att få 4 dollar frakt. Ska ändra det i guiden…

  7. Rosen sa:

    Kanske är det så att man måste beställa för ett värde över 40 dollar för att frakten skall bli 4 dollar? Det är vad jag kan utläsa av vad som framgår av fraktalternativen på deras sida.

  8. Anki sa:

    Yes jag vågade också beställa..tack för dina råd. //Anki

  9. You actually made quite a few fantastic points inside your blog,
    “Guide till iHerb del 1 Ingrid B Beautiful”.
    I will wind up coming back to ur blog before long. Thanks ,Ulysses

  10. Lydia sa:

    Visst har du märkt att iHerb har ändrat i hur summorna presenteras i beställningen (och på paketet..?)? Summan av alla produkter, eventuell rabatt, summan efter frakt, slutliga summan osv. Det här med att hålla sig under 41 dollar har plötsligt blivit klurigt – vilken summa ska vara under 41 dollar?

    Mina senaste två beställningar landade på 44,25 respektive 45,83 dollar men där värdet av VARORNA hamnade under 41. På den dyrare beställningen fick jag betala 27 kr i nån slags avgift när jag hämtade ut paketet. Numer känner jag mig lite förvirrad kring vilken summa jag bör hålla koll på.

    Vill/kan du reda ut begreppen eller har du inte heller hunnit få kläm på detta?

Lämna en kommentar